رفتن به محتوای اصلی

«فرماندهی سپاه هسته‌ای» تشکیل شد / دستگیری یک تیم موساد
15.03.2022 - 06:19

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گزارش خود مبنی بر ادعای دستگیری شبکه‌ای که «قصد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای فردو را داشت»، به همکاری فرماندهی ضدجاسوسی سازمان اطلاعات سپاه با «فرماندهی سپاه هسته‌ای» اشاره کرد.

سپاه مدعی شد که فرماندهی سپاه هسته‌ای مانع خرابکاری «یک وابسته به اسراییل در پوشش شرکت هنگ‌کنگی» در تاسیسات غنی‌سازی فردو شده است. از آنجایی که نام این فرماندهی برای اولین بار در گزارش سپاه مطرح شده است، هنوز اطلاعاتی درباره شرح وظایف آن و اینکه دقیقا زیرمجموعه کدام بخش سپاه است، منتشر نشده است. ایرنا در گزارش روز دوشنبه ۲۳ اسفندماه خود، ماموریت این فرماندهی را حفاظت از تاسیسات هسته‌ای عنوان کرد و گفت این تشکیلات در دستگیری شبکه خرابکار در فردو مشارکت داشته است. خبرگزاری فارس هم می‌گوید فرماندهی سپاه هسته‌ای با سازمان اطلاعات سپاه در این زمینه همکاری کرده است.

این نخستین بار است که پس از اشاره غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل به «یک فرماندهی واحد دفاعی-امنیتی هسته‌ای» در خرداد ماه به ‌طور رسمی از «فرماندهی سپاه هسته‌ای» سخن گفته می‌شود. جلالی گفته بود که کلیات تشکیل این فرماندهی تصویب شده و قرار است ضعف‌های گذشته را برطرف و مجموعه را آسیب‌ناپذیر کند.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر واگذاری حفاظت از سایت‌های هسته‌ای به سپاه پاسداران منتشر شده بود. اما پس از مجموعه‌ای از خرابکاری‌ها در تاسیسات هسته‌ای و کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای نظامی و مطرح شدن مساله نفوذ در سطوح بالای سپاه و نهادهای امنیتی، به‌نظر می‌رسد موازی‌کاری‌ها در دستگاه‌های اطلاعاتی ابعاد تازه‌تری پیدا کرده است.

تسنیم: دستگیری یک تیم موساد  توسط سپاه 

Missing media item.

 

برای نخستین بار از تشکیل فرماندهی سپاه هسته‌ای برای حفاظت از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نام برده شد.

به گزارش «انتخاب»؛ در خلال گزارش مربوط به کشف شبکه‌ای که قصد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای فرود را داشتند، برای نخستین بار از «فرماندهی سپاه هسته‌ای» نام برده شد که اخیرا تاسیس شده است.

پیش از این عنوان شده بود که حفاظت از سایت‌های هسته‌ای کشور به سپاه واگذار شده است اما این اولین بار است که به صورت رسمی این موضوع تایید و از وجود «فرماندهی سپاه هسته‌ای» پرده‌برداری می‌شود.

خردادماه سال جاری و پس از چند مورد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کشور، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از تشکیل یک فرماندهی واحد دفاعی-امنیتی هسته‌ای خبر داده بود که کلیات آن در مقطع زمانی خردادماه تصویب شده بود و همچنین تاکید کرد که با تشکیل این فرماندهی، ضعف‌های گذشته کاملاً برطرف و مجموعه کاملاً آسیب ناپذیر خواهد شد.

شبکه‌ای که قصد خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای فردو را داشت دستگیر شد

تسنیم: افسران اطلاعاتی اسرائیل که تلاش می‌کنند به یکی از کارمندان بخش IR6 تاسیسات هسته‌ای فردو نزدیک شوند، برای این کار نخست یکی از همسایگان این کارمند را جذب کرده و دادن پول نقد و خریدن لب‌تاپ، توکن و موبایل در مدت کوتاهی نحوه ارتباط‌گیری امن را به این فرد نشان می‌دهند.

 

سپس به کارمند تاسیسات برای جمع‌آوری اطلاعات نزدیک می‌شوند و تمامی دستمزدها به صورت نقدی و ارز دیجیتال رد و بدل می‌شود تا ردی از آن باقی نماند.

افسر جاسوسی اسرائیل در پوشش یک شرکت هنگ‌کنگی و با کمک فرد واسط با کارمند فردو ارتباط می‌گیرد و در این ارتباط سفارش نرم‌افزاری می‌دهد و مرحله به مرحله به این مسئول نزدیک می‌شود.

این فرد که پس از آگاهی از هویت فرد جاسوس به همکاری خود با او ادامه می‌دهد، غافل از این بوده که تمامی این مراحل در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه بوده است.

فرماندهی سپاه هسته‌ای با همکاری فرماندهی ضدجاسوسی سازمان اطلاعات سپاه توانست مانع یکی از خرابکاری‌های بزرگ در تاسیسات هسته‌ای کشور شود چراکه این شبکه تلاش داشت تا قبل از تعطیلات نوروز اقدامات خود را عملی کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.