رفتن به محتوای اصلی

«سخت‌تر» شدن موضع آمریکا در مورد حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی
23.03.2022 - 22:32

Missing media item.

دو منبع آگاه آمریکایی و دو مقام اسرائیلی به پایگاه خبری تحلیلی اکسیوس گفته‌اند که کاخ سفید در روزهای گذشته موضع خود را در مورد حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم سخت‌تر کرده است.

در گزارش اکسیوس به هویت منابع و نیز اظهارات آنها اشاره‌ای نشده است، ولی گفته شده است که توافق در وین برای احیای برجام تقریبا تکمیل شده، و این خواسته ایران یکی از آخرین مسائل حل‌نشده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در هفته‌های اخیر از طریق انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، با مقام‌های ایرانی در این زمینه گفت‌وگو کرده است.

بر اساس این گزارش، یکی از پیشنهادهایی که آمریکا ارائه است، کرده این بوده که دولت جو بایدن در ازای تعهد «عمومی» ایران به کاهش تنش در منطقه، سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

دو منبع آمریکایی و یک مقام اسرائیلی به خبرنگار اکسیوس گفته‌اند که ایران با این درخواست آمریکا موافقت نکرده و در عوض پیشنهاد داده است که در یک نامه «خصوصی» تعهد مورد نظر را ارائه بدهد.

در ادامه این گزارش همچنین گفته شده است که با گذشت زمان، کاخ سفید بیش از پیش از واکنش‌های سیاسی داخلی در ارتباط با توافق بر سر سپاه پاسداران نگران شده است و می‌کوشد فضا را آرام کند.

بن کاردن و باب منندز، دو سناتور ارشد دموکرات، به‌ صورت علنی از حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم انتقاد کرده‌اند. جمهوری‌خواهان هم از این توافق احتمالی با ایران ابراز خشم کرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه، ۲۱ مارس، گفت واشنگتن دو هفته منتظر می‌ماند تا جمهوری اسلامی ایران بعد از تعطیلات نوروز نظر خود را در مورد درخواست‌های ایالات متحده اعلام کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.