رفتن به محتوای اصلی

حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی شدت گرفت
05.07.2022 - 00:08

نیروی‌های پدافند هوایی عربستان سعودی موفق به منهدم کردن موشکی در آسمان طائف در غرب این کشور شدند که از سوی جنبش حوثی‌های تحت حمایت ایران به سمت شهر مکه پرتاب شده بود. لحظاتی بعد صدای‌های بلند و مهیبی در شهر جده شنیده شد که به گفته شاهدان ناشی از انهدام موشک دیگری بود که از یمن پرتاب شده بود.

تلاش‌های ناکام به منظور ایجاد بی‌نظمی در حج

این سومین باری است که نیروهای حوثی در یمن، شهر مکه را که مسجد الحرام در آن قرار دارد، مورد هدف موشکی قرار می‌دهند.  اکتبر ۲۰۱۶ یک موشک پرتاب شده از طرف حوثی‌ها، در آسمان حومه شهر مکه، توسط نیروهای دفاعی منهم شد. در ژوئیه ۲۰۱۷ نیز رهبری ائتلاف حمایت از دولت قانونی در یمن، خبر از انهدام یک موشک بالستیک داد که توسط شبه‌نظامیان حوثی به سمت منطقه مکه پرتاب شده بود. هدف این حملات، تلاش از سوی حوثی‌ها برای ایجاد ناامنی و هرج مرج در حج است.

تا کنون پدافند هوایی ریاض، موشک‌های حوثی را پیش از رسیدن به هدف، در آسمان خنثی کرده‌ است.

در همین حال، شهر مکه در حال آمادگی برای پذیرایی سران کشورهای عربی خلیج فارس است که قرار است ۹ خرداد در نشست سران کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس و نشست سران کشورهای اتحادیه عرب شرکت کنند. در این نشست‌ها که بنا به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی صورت گرفته، تحولات اخیر و تلاش برای تأمین امنیت و ثبات منطقه، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

انگشت اتهام ریاض به سمت تهران

شبه‌نظامیان حوثی از موشک‌های بالستیک و پهپادها برای حملات خود استفاده می‌کنند. آخرین تهاجم از این نوع، حمله تروریستی سه شنبه گذشته بود که بنا به گفته سخنگوی امنیت ملی، دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت «آرامکو» در استان‌های داودمی و عفیف را در نزدیکی ریاض، پایتخت عربستان سعودی مورد هدف قرار داد.

شرکت آرامکو آن زمان اعلام کرد که در پی حمله خرابکارانه پهپادها به ایستگاه‌های پمپاژ شماره هشت و شماره نه، ایستگاه پمپاژ شماره هشتم خط لوله شرق-غرب آتش گرفته است.

ریاض، تهران را متهم به صدور دستور برای حمله به دو ایستگاه پمپاژ نفت عربستان سعودی کرده است. جنبش حوثی‌های تحت حمایت ایران مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. این حملات دو روز پس از آن به وقوع پیوست که چهار کشتی، از جمله دو کشتی نفت‌کش عربستان سعودی، در نزدیکی سواحل امارات متحده عربی هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفت. اما دولت ایران دست داشتن در این حملات را به طور کامل رد کرده است.

از سوی دیگر، افزایش تنش‌های اخیر میان واشنگتن و تهران و حضور نظامی آمریکا در منطقه، باعث ایجاد نگرانی‌ها نسبت به احتمال درگیری میان ایران و ایالات متحده شده است.

«حوثی‌ها باید حملات خود را متوقف کنند»

جاناتان کوهن، کفیل نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در پیامی که به زبان عربی در توئیتر منتشر شده گفته است: «حوثی‌ها باید حمله پهپادها را بر شهروندان یمن و کشورهای همسایه متوقف کنند. حملات که در چند روز اخیر ساختارهای زیر بنایی را هدف قرار داده، نشان از بی‌ثباتی اوضاع دارد. تردیدی نیست که حوثی‌ها به تنهایی قادر به ساخت موشک‌های دور برد بالستیک و پهپادها نیستند.»

ترامپ، ایران را تهدید کرد

پس از این که شامگاه روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه، یک موشک کاتیوشا به منطقه سبز بغداد در مرکز پایتخت عراق که مقر سفارت ایالات متحده آمریکا و سایر سفارتخانه‌ها است، اصابت کرد، دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: «اگر ایران می‌خواهد جنگ کند، این پایان رسمی ایران خواهد بود، هرگز آمریکا را تهدید نکنید.»

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز گفت که او به دنبال جنگ با ایران نیست اما هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح‌ هسته‌ای دست پیدا کند. وی افزود که توافقنامه هسته‌ای با ایران که از سوی اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به امضا رسیده است، کار وحشتناکی بوده است.

موشکی که به سوی منطقه سبز بغداد پرتاب شده بود هیچ خسارت و آسیبی درپی نداشته و در گوشه‌ای از فرودگاه نظامی سابق و در منطقه‌ای که مشرف به ساختمان مجلس عراق و مقر سکونت ریاست جمهوری عراق بود، اصابت کرده است. سفارت ایالات متحده آمریکا از نقطه اصابت موشک، حدود ۳ کیلومتر، فاصله دارد.

انتقاداتی که ریاض آن‌ها را رد می‌کند

از سال ۲۰۱۴ تاکنون، نیروهای حوثی تحت حمایت ایران، جنگ را علیه نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری قانونی و رسمی یمن، آغاز کرده‌اند.

دولت رئیس جمهور هادی به طور رسمی از عربستان سعودی درخواست کمک کرده که در پاسخ به این تقاضا، عربستان سعودی با تشکیل ائتلاف عربی و اسلامی تحت نام «ائتلاف حمایت از حکومت مشروع یمن» به همکاری با دولت یمن پرداخته است.

در این میان، برخی نهادهای حقوق بشری عربستان سعودی را به خاطر شیوع قحطی و گسترش بیماری‌ها در مناطقی از یمن مورد انتقاد قرار داده‌اند. با این‌حال ریاض بارها این انتقادها را رد کرده و تاکید کرده است که این اظهارات حقیقت ندارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.