رفتن به محتوای اصلی

شانزده نکته جالب در باره اسکار ۲۰۲۳ که باید بدانیم

شانزده نکته جالب در باره اسکار ۲۰۲۳ که باید بدانیم
  • استیون مکینتاش
  •  

هالیوود ۱۲ ماه پرحادثه را پشت سر گذاشته است. یک ربات قاتل به نام مگان (M3GAN)، سگ نافرمان چنینگ تیتوم، الاغ کالین فرل و خرسی که به کوکائین معتاد است، در میان شخصیت‌‌های رنگارنگی بودند که مخاطبان را بار دیگر پای پرده بزرگ نشاندند.

این در حالی است که طیف مختلف برندگان جوایز سینمایی در جشنواره‌ها و مراسم گوناگون موجب شده که رقابت‌های این دوره جوایز آکادمی اسکار یکی از جذاب‌ترین و مفرح‌ترین دوره‌های آن در سال‌های اخیر باشد.

در این مطلب ۱۶ نکته جالب در مورد نامزدهای این دوره مراسم مرور شده است‌.

Image removed.

در جبهه غرب خبری نیست همین حالا هم برنده جایزه بهترین فیلم شده

حدود یک قرن پیش بود که اقتباس سینمایی سال ۱۹۳۰ از «در جبهه غرب خبری نیست»، رمان اریش ماریا رمارک، برنده جایزه اسکار شد.

البته نسخه اخیری که نتفلیکس ساخته است، در واقع برداشتی جدید از کتاب است تا ادای دین به فیلم قبلی که به همین نام ساخته شده است.

موش کوری که عاشق کیک است شاید معروفترین نامزد بریتانیا در اسکار شود

Image removed.

توضیح تصویر،

«پسرک، موش‌کور، روباه و اسب» انیمیشن محصول بی‌بی‌سی را ۸/۷ میلیون نفر دیده‌اند

کدامیک از نامزدهای اسکار امسال بیشتر از همه بیننده داشته است؟ شاید با خودتان بگویید تاپ گان یا آواتار که بیشترین فروش را در گیشه داشته‌اند.

اما آن‌ها یک رقیب از بخش انیمیشن‌ها کوتاه دارند.

انیمیشن «پسرک، موش‌کور، روباه و اسب» که اقتباسی از کتاب مصور پرفروش چارلی مکسی است را در روزهای کریسمس ۸/۷ میلیون نفر از شبکه یک بی‌بی‌سی دیدند.

متوسط زمان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اسکار امسال ۱۴۴ دقیقه است

فیلم‌هایی که برای کسب جایزه بهترین فیلم رقابت می‌کنند، از حرف‌های زنانه که با یک ساعت و ۴۴ دقیقه کوتاه‌ترین نامزد است تا آواتار که با زمان ۳ ساعت و ۱۲ دقیقه به چالشی برای مقاومت در برابر پر شدن مثانه هنگام تماشایش در سالن سینما تبدیل می‌شود، هستند.

دو کارگردان برای یک فیلم

Image removed.

 

دنیل کوان و دنیل شاینرت (مرکز تصویر) به طور مشترک نامزد دریافت بهترین جایزه کارگردانی هستند

دنیل کوان و دنیل شاینرت به طور مشترک برای فیلم همه‌چیز، همه‌جا، یک آن، نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی هستند. این پنجمین باری است که دو نفر به طور مشترک برنده این جایزه می‌شوند.

زوج‌های قبلی که نامزد این جایزه شده‌اند، عبارتند از: رابرت وایز و جروم رابینز برای داستان وست ساید، وارن بیتی و باک هنری برای بهشت می‌تواند منتظر بماند، جوئل و اتان کوئن (که به نام برادران کوئن شناخته می‌شوند) برای جایی برای پیرمردها نیست و شهامت واقعی.

جاد هرش رکورد فاصله بین دو نامزدی بازیگری را شکست

ستاره فیلم خانواده فیبلمن در ژانویه نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل شد، یعنی دقیقا ۴۱ سال و ۳۴۱ روز پس از این که در دهه ۱۹۸۰ برای فیلم مردم معمولی نامزد شده بود.

در واقع امسال را می‌توان سال فاصله طولانی بین دو دوره نامزدی دانست: تاد فیلد برای فیلم تار پس از ۱۶ سال بار دیگر نامزد شد، ۱۳ سال فاصله بین دو فیلم آواتار بود و ۳۶ سال فاصله بین دو فیلم تاپ گان.

نقش دو بخت اصلی نامزدی بازیگر اصلی زن را قرار بود مردان بازی کنند

میشل یئو نقش اصلی را فیلم اکشن تخیلی همه‌چیز، همه‌جا، یک آن در حالی بازی کرد که این نقش ابتدا به جکی چان پیشنهاد شده بود.

این هنرپیشه گفت: «نقش برای جکی نوشته شده بود و قرار بود من همسرش باشم، در نتیجه جای دو نقش کاملا عوض شد.»

نقش لیدیا تار، رهبر ارکستر بدنامی که با هنرنمایی کیت بلانشت روی صحنه رفت را نیز ابتدا قرار بود که یک مرد بازی کند. انتخابی که به نظر بلانشت برای بررسی عمیق این شخصیت چندان جالب نبود.

او گفت: «به دلیل این که موضوع فیلم موشکافی قدرت است، (اگر شخصیت اصلی مرد بود) از ظرافت کار کاسته می‌شد. ما با مفهوم فساد مرد قدرتمند آشنا هستیم ولی می‌خواستیم این بار خود قدرت را بشکافیم.»

کارگردان نهنگ احتمالا طرفدار دو آتشه موسیقی فولکور بریتانیاست

با نمایش آخرین اثر دارن آرنوفسکی حالا او کارگردان فیلم‌های نوح و نهنگ (Noah and The Whale) است.

هوادران بریتانیایی سینما امیدوارند که این نامگذاری‌ها ریشه در علاقه او به دو گروه موسیقی اهل توییکنام که به همین نام هستند، باشد. به این ترتیب می‌توان حدس زد که نام فیلم بعدی آرنوفسکی، «مام‌فورد اند سانز» (گروه موسیقی فولک راک انگلیسی) باشد.

حرف‌های زنانه و دو بازیگر با خالکوبی اژدها

Image removed.

 

قبل از بازی در فیلم حرف‌های زنانه، رونی مارا و کلر فوی در فیلم دختری با خالکوبی اژدها هم‌بازی شده بودند

قبل از حضور در فیلم سارا پولی که نامزد دریافت بهترین فیلم اسکار شده است، رونی مارا و کلر فوی در فیلم دختری با خالکوبی اژدها نقش‌های اصلی را بازی کرده بودند.

سال ۲۰۱۱ این دو نفر در اقتباس انگلیسی از رمان پرفروش استیگ لارسن روی پرده رفتند که در آن مارا نقش مقابل دنیل کرگ را بازی می‌کرد.

هفت سال بعد فوی نقش مشابهی را فیلم دختری در تار عنکبوت بازی کرد. این اقتباسی از چهارمین رمان این مجموعه است که دیوید لاگرکرانتس پس از مرگ لارسن نوشت.

آنجلا باست اولین نامزد از یک فیلم مارول

بازی در نقش ملکه راموندا در فیلم پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد برای آنجلا باست نخستین نامزدی نقش مکمل زن در اسکار را به همراه داشت.

ولی در حالی که در این بخش کری کوندون جایزه بفتا را برده و جیمی لی کرتیس، برنده جایزه انجمن بازیگران آمریکا شده، کسب اولین جایزه بازیگری برای یک فیلم مارول چندان آسان به نظر نمی‌رسد.

شش الاغ در مراسم

Image removed.

 

در سال حضور پررنگ الاغ‌ها در مراسم اسکار، ائیو (تصویر بالا)، بنشی‌های اینیشرین و مثلث غم از جمله فیلم‌هایی بودند که از این حیوانات زیبا استفاده کردند

نام آن‌ها روکو، ماریتا، اولا، ملا و اتور است که به طرز ناجوانمردانه‌ای از فهرست نامزهای بازیگری اسکار دور نگه داشته شده‌اند.

برجسته‌ترین حضور این جانواران در فیلم لهستانی ائیو است که در بخش بین‌الملل نامزد شده است. فیلمی که آن قدر کم در آن حرف زده می‌شود که نیاز چندانی به خواندن زیرنویس‌ها ندارید.

دو فیلم با چهار نامزد در بخش‌های بازیگری

همه‌چیز، همه‌جا، یک آن و بنشی‌های اینیشرین روی هم هشت جایزه از مجموع ۲۰ گزینه جایزه‌های بخش بازیگری را به خود اختصاص داده‌اند.

این قضیه در ۴۵ سال اخیر اسکار بی سابقه بوده است. دفعه قبلی که دو فیلم در هر چهار بخش بازیگری نامزد شدند سال ۱۹۷۸ و با فیلم‌های جولیا و نقطه عطف بود.

زوئی سالدانیا اولین بازیگر حاضر در چهار فیلم با فروش بیش از ۲ میلیارد دلار

Image removed.

 

زوئی سالدانیا نقش نیتیری را در آواتار: راه آب بازی کرد

پیش از این که فیلم آواتار: راه آب، فروشی سرسام‌آور را تجربه کند، زوئی سالدانیا موقعیت مشابهی را با حضور در فیلم‌های آواتار قبلی، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت و انتقام‌جویان: پایان بازی تجربه کرده بود.

برای دایان وارن «کف می‌زنند؟»

Image removed.

 

دایان وارن با ترانه «کف زدن» (کف زدن) در فیلم مثل یک زن بگو، برای چهاردهمین بار نامزد جایزه اسکار شده است، لیدی گاگا، یکی از رقیبان او قبلا آهنگی به همین نام خوانده است

به طور اتفاقی یکی از آهنگ‌هایی که برای گرفتن جایزه تلاش می‌کند «دستم را بگیر» با اجرای لیدی گاگا است که قبلا آهنگی به نام کف زدن را منتشر کرده است.

اما در این شب کسی هم برای وارن کف می‌زند؟ آمار و ارقام که چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. این ترانه‌سرای افسانه‌ای تا کنون ۱۴ بار نامزد اسکار شده اما یک بار هم جایزه نبرده است.

نامزدی برای نقش‌های اشرافی

قبل از بازی در نقش لیدیا تار که برای کیت بلانشت نامزدی بهترین بازیگر نقش اصلی زن را به ارمغان آورد، تمامی نامزدی‌های قبلی این بازیگر برای حضور در نقش‌های اشرافی بود: کرول، جاسمین غمگین، الیزابت و دنباله آن الیزابت: عصر طلایی.

بلانشت تقریبا در تمامی سکانس‌های تار حضور دارد. در تاریخ نامزدهای جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن، فقط ویوین لی در بر باد رفته، بیشتر از بلانشت در تار، روی پرده حضور داشته است.

جان ویلیامز مسن‌ترین نامزد اسکار در ۹۰ سالگی

Image removed.

 

جاد هرش (چپ) رکورددار بیشترین فاصله بین دو نامزدی است و جان ویلیامز، مسن‌ترین کسی که نامزد جایزه اسکار شده است

آهنگساز نامدار که با فیلم خانواده فیبلمن نامزد جایزه اسکار شده است، از رکورد آندری وایدا، کارگردان درگذشته‌ای که سال ۲۰۱۸ در ۸۹ سالگی نامزد شد، عبور کرد. ویلیامز در هنگام اعلام برندگان اسکار ۹۱ ساله خواهد بود.

ویلیامز تا کنون ۵۳ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است که در میان افراد زنده رکورددار است. او شش نامزدی دیگر تا رسیدن به رکورد افسانه‌ای ۵۹ نامزدی والت دیزنی فاصله دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید