رفتن به محتوای اصلی

علی خامنه‌ای بازهم بر حجاب اجباری تاکید کرد ولی زنان ایران کوتاه نمی ایند
27.07.2022 - 15:53

 

علی خامنه‌ای، دیکتاتور ایران  به موج آزادی حق انتخاب پوشش زنان در ایران واکنش نشان داد و مدعی شد غربی‌ها به بهانه «حجاب» می‌خواهند علیه زن ایرانی «شبهه‌افکنی و فضاسازی» کنند.

خامنه‌ای روز چهارشنبه، پنجم مرداد، در جمع امامان جمعه با حمله به غرب این پرسش سلبی را مطرح کرد که «غربی‌ها واقعاَ دلسوز زن ایرانی هستند؟»

او ادعا کرد آمریکا و انگلیس و «مزدورانشان به بهانه حجاب» زن ایرانی را نشانه گرفته‌اند، چرا که «زنِ با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ضربه‌ها را به ادعاها و دروغ های تمدن غربی زده و آنها از این موضوع به‌شدت عصبانی هستند.»

خامنه‌ای اضافه کرد «موفقیت‌های» زن ایرانی «با حجاب اسلامی»، نظریه غربی‌ها مبنی بر اینکه «تا زمانی که زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود، نمی‌تواند پیشرفت کند» را زیر سئوال برده است.

بنابر ادعای رهبر جمهوری اسلامی «موفقیت‌های زن مسلمان ایرانی باطل کننده تلاش‌های دویست، سیصد ساله غربی‌ها»ست و از همین رو آنها از زن ایرانی «عصبانی»‌اند.

خامنه‌ای در ادامه سخنان خود از امامان جمعه خواست در مورد حجاب «بسیار متین و منطقی و به دور از احساساتِ بی‌مورد» عمل و «با دلایل روشن، منطق استعماری غربی» را فاش کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود که به نظر می‌رسد مخاطبش گروهی از زنان محجبه و مردان مذهبی مخالف حجاب اجباری‌اند، گفت که «برخی  در میدان جنگ نرم و در مقابل شبهات زمین خوردند که البته یکی از دلایل این اتفاق، دنیاطلبی است.»

کارزار گروهی از زنان محجبه مخالف حجاب اجباری در ایران به مذاق خامنه‌ای و دیگر روحانیون حاکم بر این کشور خوش نیامده است که این موضوع در سخنان امروز رهبر نیز به خوبی هویداست.

امامان جمعه که همگی نماینده خامنه‌ای در دیگر شهر‌های ایران محسوب می‌شوند هم سال‌هاست در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به گسترش کارزار «نه به حجاب اجباری» و آزادی پوشش زنان هشدار می‌دهند و به طور علنی خواستار برخورد با کسانی‌اند که این قانون تبعیض‌آمیز را رعایت نمی‌کنند.

در این میان موضوع حجاب اجباری در ایران به تدریج به مسئله گروه قابل توجهی از نیرو‌های مذهبی و معتقد به قوانین و دستورات اسلامی هم تبدیل شده است و دسته‌ای از آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که حجاب نباید در ایران اجباری باشد.

 موافقان و مخالفان مذهبی در این جدال برای اثبات دیدگاه‌های خود هر یک به بخش‌هایی از سخنرانی خامنه‌ای استناد می‌کنند که در سال‌های گذشته در خصوص گشت ارشاد و حجاب بیان کرده است.

در اظهارات امروز خامنه‌ای هم مثل همیشه، نشانه‌ای از موضع‌گیری صریح و شفاف درباره یکی از مهمترین مسائل اجتماعی که به محلی برای رویارویی مردم با حاکمان اسلامی تبدیل شده است، دیده نمی‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی در این سخنان نه درباره حجاب اجباری و حجاب اسلامی اظهار‌نظر مستقیمی کرد و نه در مورد عملکرد گشت‌‌های ارشاد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در زمینه برخورد با مصادیق بدحجابی در ایران حاضر شد موضع‌گیری شفافی داشته باشد.

او همچنین ترجیح داد در خصوص تصمیم‌های سفت و سختی که در هفته‌های اخیر در حوزه حجاب به اجرا درآمده و با انتقاد‌های فراوانی هم روبرو شده است، اظهار‌نظر مستقیمی نکند.

این سخنرانی علی خامنه‌ای و محتوای آن بسیار شبیه مجموعه موضع‌گیری‌ها و نظرات او درباره امضای توافق‌نامه «برجام» است که تلاش کرد در این پرونده موضعی بگیرد که هیچ فرد و جریان نتواند برداشت روشن و شفافی از آن داشته باشد.

توافق‌نامه «برجام» یکی از مهمترین نمونه‌ها در تببین روش رهبری خامنه‌ای در تمام دوران حکمرانی‌اش است. او در این پرونده تلاش کرد طوری رفتار کند که نه در زمره موافقان تلقی شود و نه در زمره مخالفان.

گروهی از حامیان سرسخت او با گذشت سال‌ها از امضای «برجام» می‌گویند که خامنه‌ای مخالف امضای این توافق‌نامه بود و در مقابل گروه دیگری از همین بدنه جمهوری اسلامی می‌گویند که این توافق‌نامه بدون نظر مثبت خامنه‌ای نمی‌توانست امضاء شود.

علی خامنه‌ای حالا پس از سال‌ها این رفتار را در مواجهه با حجاب اجباری و گشت ارشاد در پیش گرفته و با آگاهی از اینکه این مساله به یکی دیگر از چالش‌ها و شکاف‌ها میان مردم با روحانیون حاکم بر ایران تبدیل شده است، به نوعی موضع‌گیری می‌کند که از سویی کسی او را مسئول سرکوب دست‌کم ۲۰ میلیون زن ایرانی و عامل تشدید جدایی مردم از نظام جمهوری اسلامی معرفی نکند و از سویی دیگر موجب سرخوردگی نیرو‌های مذهبی حامی نظام اسلامی نشود.

۲۰ میلیون زن ایرانی که روزنامه «همشهری» که زیرنظر حامیان خامنه‌ای در تهران منتشر می‌شود، نحوه پوشش آنها اسلامی نمی‌داند و مشمول برخورد «گشت ارشاد» معرفی کرده است.

به نظر می‌رسد علی خامنه‌ای هم با آگاهی از همین واقعیت قدرتمند رو به رشد فردی و اجتماعی حاضر نشد در این خصوص موضع‌گیری صریحی داشته باشد که بعد‌ها هم برای خودش و هم نظام جمهوری اسلامی هزینه‌های بیشتری به بار آورد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.