رفتن به محتوای اصلی

رسانه‌های وابسته به سپاه تلاش برای ساخت اولین بمب اتم را تایید کردند
30.07.2022 - 22:19

 

- کانال‌های تلگرامی وابسته به سپاه پاسداران، شب گذشته با انتشار ویدیویی، از ساخت اولین کلاهک اتمی در صورت حمله به نطنز خبر دادند.

در این ویدیو که ابتدا در کانال تلگرامی بی‌سیمچی منتشر شد، آمده است: «بمب‌های اتمی خفته ایران کی از خواب برمی‌خیزند؟ در صورت هرگونه حماقت آمریکا یا رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخت بمب‌های اتمی را آغاز خواهد کرد.»

کانال تلگرامی سپاه قدس نیز ویدیو را با این تیتر منتشر کرد: «ایران آماده اجرای پروژه فوق سری عماد؛ ساخت اولین کلاهک اتمی در صورت حمله به نطنز»

در این ویدیو گفته شده است که شروع غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات سری در اعماق فوردو، ایران را در یک قدمی گریز هسته‌ای و ورود به جمع دارندگان تسلیحات اتمی قرار داده است. در این ویدیو تایید شده است که جمهوری اسلامی می‌تواند در مدت زمانی کم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی را به یک برنامه تسلیحاتی اتمی تبدیل کند.

در این ویدیو همچنین گفته شده: «تاسیسات اتمی فوردو در اعماق کوه‌های ایران بنا شده است و در برابر انواع تسلیحات سنگر‌شکن و حتی بمباران هسته‌ای مقاومت می‌کند. این مرکز تضمین‌کننده قوای اتمی ایران است و همه زیرساخت‌های لازم برای گریز هسته‌ای در آن تدارک دیده شده است. بر اساس دستورالعمل‌های پیش‌بینی شده ستاد فرماندهی جنگ جمهوری اسلامی ایران، تاسیسات اتمی نطنز در حمله احتمالی غرب و اسرائیل، به‌شدت آسیب‌پذیر است، اما در صورت اصابت یک موشک به این تاسیسات، فوردو در حالت آمادگی جنگی قرار خواهد گرفت و پروژه گریز هسته‌ای را در مدت کوتاهی اجرا خواهد کرد.»

این ویدیو در حالی در کانال‌های نزدیک به سپاه منتشر شده که مسئولان جمهوری اسلامی با استناد به سخنان علی خامنه‌ای، در مورد ممنوعیت و حرام بودن استفاده از بمب اتم، بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید می‌کنند. علی خامنه‌ای از اوایل دهه ۸۰ شمسی و پس از حمله آمریکا به افغانستان و عراق، در خطبه‌های نماز جمعه د‌ر مورد ساخت سلاح هسته‌ای واکنش نشان داد و جمهوری اسلامی را مخالف ساخت سلاح‌های کشتارجمعی نامید. حسن روحانی، مسئول مذاکرات هسته‌ای در آن سال‌ها، اولین فردی بود که از فتوای علی خامنه‌ای در مورد حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای سخن گفت. او در گفت‌وگو با اروپایی‌ها، تصمیم گرفت که گفته‌های خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران را فتوا علیه سلاح‌های هسته‌ای معرفی کند.

علی خامنه‌ای بارها به حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای اشاره کرده، اما متن فتوایی از او منتشر نشده است. رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در ۱۴ خرداد ۸۸ گفت: «ما اعلام كرديم كه استفاده‌ از سلاح‌هاى هسته‌اى ازنظر اسلام حرام و ممنوع است و نگه‌داشتن آن يک خطر و يک دردسر بزرگ ايجاد می‌کند. ما دنبال اين نيستيم و نمی‌خواهيم، پول هم بدهند بگويند آقا شما بیایید اين كار را بكنيد، ملت ايران نمي‌خواهد، مسئولين نمي‌خواهند.»

به گزارش بی‌سیمچی مدیا، امیر موسوی، کارشناس سیاسی نزدیک به جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با یک شبکه روسی با تایید احتمال لغو فتوای علی خامنه‌ای در مورد ساخت سلاح اتمی، مدعی شد: «ایران قابلیت غنی‌سازی بالا در حد ۹۰ تا ۹۵ درصد را نیز دارد و چیزی که مانع ساخت بمب اتمی می‌شود تهدید آمریکا و اسرائیل نیست، بلکه فتوای علی خامنه‌ای است. اما با توجه به فشارهای داخلی و منطقه‌ای و علاقه‌مندان انقلاب اسلامی، با این استدلال که دشمن اهل اخلاق نیست و ممکن است هر کاری انجام بدهد، احتمال لغو فتوای خامنه‌ای در مورد بمب اتم وجود دارد و ممکن است در آینده، ایران تصمیم‌های مهمی بگیرد.»

حامیان سپاه پاسداران و حاکمیت جمهوری اسلامی معتقدند با دستیابی به بمب اتم می‌توانند از حمله اتمی دیگر کشورها جلوگیری کنند. پیش از این محمود علوی، وزیر وقت اطلاعات در بهمن‌ ۱۳۹۹ در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده بود که با وجود اینکه دستیابی به سلاح هسته‌ای حرام است، اما اگر جمهوری اسلامی مجبور شود و به آن سمت هل داده شود، این اتفاق تقصیر ایران نیست.

توجیه بمب اتم با رمز بازدارندگی هسته‌ای

سپاه پاسداران نیز در واکنش به صحبت‌های بایدن که به استفاده از زور علیه جمهوری اسلامی سخن گفته بود، در صفحه توییترش نوشت: «صبر جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدام‌های غرب و موضع‌گیری‌های سیاسی آژانس بین‌المللی اتمی تا ابد ادامه پیدا نخواهد کرد!»

سپاه پاسداران در این توییت از هشتگ «بازدارندگی هسته‌ای» استفاده کرد. سپاه پاسداران این توییت را پس از چند ساعت از صفحه خود حذف کرد. بازدارندگی هسته‌ای در ادبیات جمهوری اسلامی به اسم رمزی برای ساخت بمب اتم تبدیل شده است.

کانال یوتیوبی مشکات نیز که به سپاه پاسداران نزدیک است، در ویدیویی با تیتر «چرا باید سلاح هسته‌ای داشته باشیم» تلاش کرد تا چرخش نظری جمهوری اسلامی را برای حامیانی توجیه کند که سال‌ها از مقام‌هایش می‌شنیدند «ساخت سلاح هسته‌ای حرام است».

یکی از مواردی که در این ویدیو و برخی یادداشت‌های منتشر شده در رسانه‌های حاکمیتی به آن اشاره می‌شود، این است که اگر ژاپن در جنگ جهانی بمب اتمی داشت، آمریکا دو شهر آن‌ را با بمب اتمی نابود نمی‌کرد و هزینه‌های زیادی به این کشور وارد نمی‌شد.

از سوی دیگر، این افراد به جنگ سرد میان شوروی و آمریکا اشاره می‌کنند و بر اساس آن معتقدند اگر یکی از دو کشور سلاح هسته‌ای نداشت، جنگ سردی اتفاق نمی‌افتاد و دو کشور وارد جنگ می‌شدند؛ مثالی که برای هند و پاکستان نیز به کار می‌برند و معتقدند وجود سلاح هسته‌ای در دو کشور باعث شده است که تا به امروز با یکدیگر وارد درگیری نظامی نشوند.

مورد دیگر حمله نظامی روسیه به اوکراین است و اگر اوکراین ضرابخانه هسته‌ای خود را نابود نمی‌کرد، هیچ‌وقت روسیه به خودش اجازه حمله به اوکراین را نمی‌داد. ناتو هم به همین علت وارد جنگ مستقیم با روسیه نمی‌شود.

گروه‌های حامی حاکمیت معتقدند سلاح هسته‌ای، سلاح صلح است و اگر جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، باعث ایجاد صلح در منطقه می‌شود و هیچ کشوری به خود اجازه راه‌اندازی جنگ را نخواهد داد.

آن‌ها معتقدند کره شمالی به علت داشتن بمب اتم، کمتر مورد تحریم قرار گرفته است، درصورتی‌که ایران و سوریه که بمب اتمی ندارند با تحریم‌های بیشتری مواجه هستند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کشور روسیه نیز با وجود داشتن بمب اتمی، اکنون مورد بیشترین تحریم‌ها قرار گرفته است. اما نیروهای موسوم به ارزشی می‌گویند که ارزش پول ملی روسیه با وجود تحریم‌ها، افزایش داشته است و به همین علت تحریم‌ها مقشی در اقتصاد روسیه ندارد.

ابراهیم رئیسی پیش از به قدرت رسیدن در نهاد ریاست جمهوری مدعی شده بود که مشکلات اقتصادی در ایران به تحریم‌ها ربطی ندارند. او روز شنبه هشتم مرداد نیز اعلام کرد که «مردم رسما اعلام می‌کنند می‌توان با مقاومت، تحریم را بی‌اثر کرد، بنابراین وظیفه خود می‌دانیم به خواست مردم ایستادگی مقابل زیاده‌خواهان و مقابل نظام سلطه را در دستور کار قرار دهیم و از مواضع جمهوری اسلامی عقب‌نشینی نکنیم.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی نیز در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری‌اش ادبیاتی مشابه رئیسی داشت. او نیز معتقد بود تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی بی‌تاثیر است و اثری بر زندگی مردم ندارد. احمدی‌نژاد بارها در مورد تصویب قطعنامه‌ها علیه ایران گفته بود: «این‌ها یک کاغذ پاره است. واقعا هم کاغذ پاره است. شما الان در ایران بچرخید، ببینید چه کسی حساس است به این‌ها. آن‌ها اشتباه می‌کنند، ملت ایران از یک مرزی عبور کرد. از یک مرز توانمندی و اقتدار عبور کرد و آن‌ها دیگر دستشان به ملت ایران نمی‌رسد. گفتم این‌قدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دان‌تان متلاشی بشود. کاغذ پاره است. اعتباری ندارد. مشروعیت ندارد و اثری هم ندارد.»

با این حال احمدی‌نژاد در آخرین سال ریاست‌جمهوری‌اش در پاسخ به سوالی در مورد مصاحبه علی لاریجانی که گفته بود «تحریم‌ها تأثیر چندانی در وضعيت فعلی اقتصاد ندارند»، با تغییر موضعش در مورد نقش تحریم‌ها در اقتصاد پاسخ داد: «لابد تصميم‌های ايشان تاثیر دارد و نه تحریم‌ها. گفتم بعضی‌ها فقط در موقع خوشی همراه دولت هستند. من احترام زيادی برای ايشان قائل هستم، ولی ايشان می‌دانند که نفت چقدر فروش می‌رود، چقدر بانک مرکزی تلاش می‌کند برای جابجايی ارز و تامین نيازهای کشور.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.