رفتن به محتوای اصلی

فقیرتر شدن روزانه کارگران در ایران، چگونه؟

فقیرتر شدن روزانه کارگران در ایران، چگونه؟
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

بر اساس آمار منتشره شکاف هزینه‌های زندگی و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است. درحالیکه این شکاف در سال گذشته بین ۳ تا ۴ میلیون تومان بوده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، کارگران ایران در حالی به استقبال روز جهانی کارگر می‌روند که امسال نیز مانند سال‌های قبل، فقیر و فقیر‌تر شده‌اند. براساس آمار منتشره حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۷ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که طبق آمار دولتی تورم نزدیک به ۵۰ درصد بود و تورم مواد خوراکی که بیشتری سهم در سفره کارگران را دارد، در برخی از موارد تا ۷۰ درصد هم بوده است. در حال حاضر شکاف هزینه‌های زندگی و دستمزد کارگران بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است. در حالی این شکاف در سال ۱۴۰۱ بین ۳ تا ۴ میلیون تومان بوده است.

استفاده از اهرم‌های حکومتی برای استثمار هر چه بیشتر کارگران

کارفرمایان با استفاده از اهرم شورای عالی کار و دیوان عدالت اداری بیشترین اجحاف در حق کارگران را انجام می‌دهند. کارگران در برابر استثمار عریان و بی‌رحمانه حکومت عملا بی‌دفاع مانده و روزانه به قعر خط فقر فرو می‌روند. به گفته وزیر کار رئیسی بیش از ۱۴ میلیون کارگر ایرانی با درآمد کم و بدون بیمه کار می‌کنند.

کاهش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران به نسبت سال گذشته باعث هر چه فقیر‌تر شدن آنها شده است. اعتصاب نفتگران و معدن‌کاران در بیش از ۱۱۰ مجتمع و کارگاه در اعتراض به استثمار بیرحمانه توسط شرکت‌های سپاه و وابستگان به آنها بیش از ۱۰ روز است، آغاز شده است. اکثر این کارگران در شرکت‌های پیمانکاری وابسته و یا تحت کنترل سپاه پاسداران مشغول به کار می‌باشند.

 سران و وابستگان به سپاه با استثمار بیرحمانه کـارگران به ثروت‌های افسانه‌ای رسیده و بیشتر آنها را توسط فرزندان خود به خارج از کشور منتقل کرده‌اند. کـارگران به خوبی می‌دانند، تنها راه نجات از این وضعیت ادامه اعتراضات، تا نابودی این حکومت می‌باشد. بهمین دلیل این اعتصاب را می‌توان در ادامه اعتراضات گسترده و سراسری در سال ۱۴۰۱ دانست.

پرتاب میلیون‌ها کارگر به قعر خط فقر

سیاست‌های سران حکومت در رابطه با کـارگران را می‌توان پرتاب میلیون‌ها کارگر و خانواده‌هایشان به ورطه فقر و فلاکت دانست. این حاصل کار حکومتی است که فساد، رانت و چپاول ثروت‌های عمومی به ارکان تجزیه ناپذیر ‌آن تبدیل شده است و کـارگران به خوبی می‌دانند، تنها راه زنده ماندن و اعاده کرامت انسانی آنها در گرو نابودی این حکومت است. بی‌دلیل نیست که بدنه اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱ را کـارگران و دهک‌های پایین جامعه تشکیل می‌دادند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید