رفتن به محتوای اصلی

سکوت حکومت آخوندی در برابر درگذشت ملکه بریتانیا؛ «اقدامی هزینه‌زا و خارج از نزاکت سیاسی»
09.09.2022 - 14:33

 

یک روز پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم، سران جمهوری اسلامی بر خلاف عرف بین‌الملل، هنوز پیام تسلیتی صادر نکرده‌اند. تهران نه تنها مقابل این اتفاق که واکنش‌های گسترده جهانی به دنبال داشته است سکوت کرده، بلکه برخی جریان‌های اصولگرا و مخالف نهاد سلطنت در ایران، شادمانی نیز می‌کنند.

دولت جمهوری اسلامی ایران در برابر خبر درگذشت ملکه بریتانیا، سکوت اختیار کرده است و از دادن هر نوع پیام تسلیت یا حتی اظهارنظری در این زمینه خودداری می‌کند. اقدامی که خلاف نزاکت سیاسی و عرف بین‌الملل است.

شاهزاده رضا پهلوی اما در پیامی درگذشت ملکه الیزابت را تسلیت گفت. او اعلام کرد: «من و خانواده‌ام به مردم بریتانیا و جامعه بین‌المللی در سوگ درگذشت ملکه الیزابت دوم می‌پیوندیم.»

مقام‌های بلندپایه کشورهای منطقه از جمله رییس‌جمهوری ترکیه، پادشاه و ولیعهد عربستان و همچنین رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق هم در پیام‌هایی جداگانه‌ای، درگذشت ملکه الیزابت دوم را تسلیت گفتند.

دولتمردان عراقی از ملکه فقید بریتانیا با عنوان «نماد بزرگ تاریخ که با ثبات و عزت به تاریخ خدمت کرد»، یاد کردند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه نیز در پیام تسلیتی خطاب به چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا، گفت: «الیزابت دوم برای چندین دهه، به حق از عشق و احترام مردمان خود و همچنین قدرت در صحنه جهانی برخوردار بود. برای شما در برابر این ضایعه سنگین و جبران‌ناپذیر، شجاعت و استقامت آرزو دارم.»

همچنین سفارت روسیه در کانادا هم امروز جمعه اعلام کرد در سوگواری برای ملکه الیزابت دوم به مردم کانادا پیوسته و پرچم ملی این کشور را به حالت نیمه افراشته در می‌آورد.

این واکنش‌ها در حالی است که روابط روسیه و بریتانیا مخصوصا پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین متشنج‌تر از قبل شده است.

جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با بریتانیا همواره موضعی خصمانه در پیش گرفته و مقام‌ها و رسانه‌ها با تاسی از صحبت‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «دولت انگلستان» با کلمه «خبیث» یاد می‌کنند.

پس از اقدام سپاه پاسداران در توقیف دو نفت‌کش بریتانیا در سال ۱۳۹۸ در واکنش به آن‌چه «توقیف نفت‌کش ایرانی توسط انگلیس» خوانده شد، نمایشگاه کارتون و کاریکاتوری در تهران با عنوان «ملکه کشتی‌ربا» بر پا شد که مسعود شجاعی طباطبایی دبیری آن را به عهده داشت.

در این نمایشگاه، ملکه، «نماد استعمار پیر» توصیف شده بود.

 

هشت سال پیش از آن و در آذر ماه سال ۱۳۹۰ اما تعدادی از بسیجیان که بعدها «نیروهای خودسر» لقب گرفتند، وارد ساختمان سفارت بریتانیا در تهران شده و پرچم این کشور را پایین کشیده بودند.

اقدامی که منجر به تعطیلی سفارت‌خانه‌های دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر شد.

به دنبال درگذشته ملکه بریتانیا و سکوت تهران در قبال آن اما برخی تحلیل‌گران این رویکرد جمهوری اسلامی را خارج از «نزاکت سیاسی» و عرف بین‌الملل خواندند. اقدامی که می‌تواند هزینه‌زا و دارای پیامدهای دیپلماتیک برای منافع ایران باشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.