رفتن به محتوای اصلی

بایدن در سازمان ملل: ما در کنار زنان ایرانی که برای حقوق اولیه‌شان تظاهرات می‌کنند، می‌ایستیم
21.09.2022 - 18:16

جو بایدن در سخنرانی خود در سازمان ملل با شجاع خواندن زنان در ایران بر لزوم رعایت حقوق بشر تاکید کرد و گفت که ایالات متحده در کنار شهروندان شجاع ایران که در حال اعتراض هستند، می‌ایستد.

رئیس ‌جمهوری ایالات متحده در صحبت‌های خود در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد که ایالات متحده از حق همه انسان‌ها برای بیان اعتراض‌شان به شکل مسالمت‌آمیز نیز دفاع می‌کند و افزود که کشورش همواره از حقوق بشر چه در داخل آمریکا و چه در دیگر نقاط جهان دفاع می‌کند.

او در این سخنرانی بار دیگر تصریح کرد که به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.

او با تاکید بر اینکه همچنان به دیپلماسی به عنوان راه حل بن‌بست هسته‌ای با تهران معتقد است گفت که اجازه بازگشت به عقب این روند را نمی‌دهد.

رئیس ‌جمهوری ایالات متحده که صحبت‌های خود در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را با انتقاد شدید از تهاجم روسیه به اوکراین آغاز کرد به شدت به سیاستهای توسعه‌طلبانه کرملین نیز تاخت.

بایدن با حمله به برنامه‌ریزی کرملین برای برگزاری رفراندوم در مناطق اشغال شده اوکراین به خشونت مستمر نیروهای نظامی روسیه در اوکراین اشاره کرد و از لزوم استیفای حقوق مردم این کشور دفاع کرد.

بایدن با اشاره به اراده راسخ و خلل‌ناپذیر آمریکا در مبارزه با تروریسم از ادامه تلاش‌ها برای صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها خبر داد و بار دیگر بر طرح «دو کشور برای دو ملت» به عنوان راه حل این مشکل تاریخی اشاره کرد.

در بخش دیگری از سخنانش، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اشاره به بازپیوستن واشنگتن به پیمان زیست‌محیطی پاریس، از عزم کشورش برای کاهش اثرات تخریب اقلیمی و توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر اشاره کرد. او همچنین تلاش‌های آمریکا برای توزیع واکسن و مقابله با گسترش همه‌گیری کرونا را خاطر نشان کرد و از اهتمام کشورش برای مبارزه با فقر و خشکسالی در جهان خبر داد.

 

 

 

آقای بایدن تاکید کرد که کشورش «همواره از حقوق بشر در داخل آمریکا و در اقصی نقاط جهان» دفاع خواهد کرد.

او در این سخنرانی تاکید کرد که ایالات متحده از حق همه انسان‌ها برای بیان اعتراض‌شان به شکل مسالمت‌آمیز نیز دفاع می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر اعتراض‌های ایران به «سرکوب دموکراسی‌خواهان توسط رژیم نظامی برمه» و «افزایش سرکوب زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان» نیز اشاره کرد.

او گفت: «آینده از آن کشورهایی است که از حداکثر ظرفیت جمعیت‌شان استفاده می‌کنند. جایی که زن‌ها و دخترها، حقوق برابر (با مردان) داشته باشند و از حقوق اولیه باروری برخوردار باشند و بتوانند در توسعه اقتصادی و ساخت جوامعی قوی مشارکت کنند، جایی که اقلیت‌های دینی و قومی از حقوق (برابر) برخودار باشند و بدون آزار بتوانند زندگی کنند، جایی که تک تک افراد جامعه دگرباشان بتوانند بدون وحشت از خشونت بتوانند زندگی کنند و عاشق شوند.»

آقای بایدن تاکید کرد که از نظر او، آینده از آن کشورهایی است که در آن‌ها، شهروندان بتوانند بدون وحشت از پیگرد، حاکمانشان را به چالش بکشند.

انتقاد شدید از روسیه

جو بایدن سخنرانی‌اش را در مجمع عمومی سازمان ملل با انتقادهایی تند از روسیه آغاز کرد و این کشور را متهم کرد که در جریان جنگ اوکراین، منشور ملل متحد را زیرپا گذاشته است.

 

او گفت که حق حاکمیت ملی تمامی کشورهای عضو سازمان ملل و حق موجودیت این کشورها، یکی از مهم‌ترین ستون‌های منشور ملل متحد محسوب می‌شود و همه کشورها باید برای دفاع از آن بکوشند.

آقای بایدن تاکید کرد که کشورش از اوکراین در برابر روسیه دفاع می‌کند و ۲۵ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اضافه کرد که علاوه بر آمریکا، متحدان این کشور که حدود ۴۰ کشور هستند و به گفته او «نمایندگانشان همین حالا در مجمع حضور دارند»، میلیاردها دلار به شکل نقدی یا تسلیحاتی به اوکراین کمک کرده‌اند.

جو بایدن همچنین اظهارات تازه ولادیمیر پوتین را محکوم کرد و گفت که او اروپا را به جنگ هسته‌ای تهدید کرده است.

او گفت: «روسیه دروغ می‌گوید. هیچ‌کس روسیه را تهدید نکرده بود. هیچ‌کس به دنبال درگیری با روسیه نبود. جنگ اوکراین برای از بین بردن حق موجودیت این کشور است. هر کجا هستید و به هرچه که باور دارید، نباید در برابرش سکوت کنید.»

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که کشورش خواستار پایان این جنگ «با شرایطی عادلانه» است و اوکراین «مانند باقی اعضای سازمان ملل از حق حاکمیت ملی برخوردار است».

چالش‌های جهانی

جو بایدن در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به «چالش‌هایی» پرداخت که به گفته او، جهان امروز با آن دست به گریبان است.

به گفته آقای بایدن، تغییرات جوی، امنیت غذایی، بهداشت جهانی و صلح و امنیت جهانی، مهم‌ترین موضوعاتی هستند که واشنگتن، برای حل آن‌ها تلاش می‌کند.

او گفت که کشورش ۳۶۹ میلیارد دلار برای مقابله با آسیب‌های ناشی از تغییرات جوی هزینه خواهد کرد که بخشی از آن شامل سرمایه‌گذاری بر روی «اقتصاد مبتنی بر انرژی پاک» خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریک گفت: «نه فقط برای آمریکا، ما برای دسترسی همه جهان به انرژی پاک سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»

او همچنین گفت که آمریکا متعهد شده شش میلیارد دلار برای مقابله با بیماری‌هایی مانند ایدز و مالاریا کمک کند و «میلیون‌ها واکسن را، بدون هیچ پیش‌شرطی و به رایگان» در اختیار کشورهای دیگر قرار داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.