رفتن به محتوای اصلی

«همه از زرتشتی و دراویش و بهایی ایرانی هستیم»
ابراز نگرانی مولوی عبدالحمید از صدور احکام «محاربه و اعدام»
02.12.2022 - 14:21

مولوی عبدالحمید در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه گفت: «برای زندانیان حکم محاربه نزنید. معترض، با محارب و مفسد فرق می‌کند. این‌ها اعتراض دارند. ۴۴ سال ملت تحمل کردند؛ حالا برای مردم اعتراضی پیش آمده. شما تحملشان کنید و صدای مشکلاتشان را بشنوید چرا که جلوگیری از انتقاد، استبداد به وجود می‌آورد.»

آقای اسماعیل‌زهی با اشاره به این که حکم کسی که اعتراض کرده محاربه نیست، گفت: «حکم محاربه برای فعالیت مسلحانه و جنگ است نه برای کسی که با سنگ و چوب و داد و بی‌داد اعتراضی بکند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به قضات دستگاه قضایی گفت: «قضات باید توجه کنند که اگر کسی حقش اعدام و مرگ نباشد و به او حکم اعدام بدهند، باید روز قیامت به خداوند جواب پس بدهند.»

وی با اشاره به احکام سنگین در قوانین جزایی ایران، خواستار اصلاح آن شد و گفت: «در این جزاهای سنگینی که برای برخی جرم‌ها دیده شده باید تجدیدنظر شود. اگر بر اساس اجتهاد است، اگر بر پایه برداشت دینی و شرعی است، اجتهاد و برداشت دیگری هم موجود است. آنها را کنار هم بگذارید و بررسی کنید.»

اشاره مولوی عبدالحمید شاید به خبرهایی است که دیروز منتشر شد و در آن اعلام شد که برای دو نوجوان بلوچ «حکم محاربه» صادر شده، خبری که امروز دادستان زاهدان تکذیب کرد.

دیشب کمپین فعالین بلوچ، مستقر در بریتانیا، از صدور «حکم محاربه» علیه این دو نوجوان خبر داده بود وعلی کریمی، وکیل این دو برادر، گفته بود که این حکم را دادگاه کیفری به ریاست «قاضی فیروزی» ابلاغ کرده است.

«همه از زرتشتی و دراویش و بهایی ایرانی هستیم»

مولوی عبدالحمید همچنین در خطبه‌های نمازجمعه امروز، ۱۱ آذر، نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر هم ابراز نگرانی کرده و گفته است که «ما می‌خواهیم کشورمان امن و متحد باشد. ما اینجا شیعه و سنی و اقوام نداریم. همه ایرانی هستیم. از زرتشتی و دروایش تا اقوام و حتی بهائی‌ها. آن‌ها هم انسان و ایرانی هستند و حق آنان هم باید رعایت شود. هر کسی در ایران زندگی می‌کند حق دارد و باید حقوقش رعایت شود.»

وی با اشاره به خبرهایی که از زندان‌ها می‌رسد گفت: «زندانی همان اسیر است. کتک زدن، اهانت کردن، ناسزا گفتن و تعرض کردن به او، خلاف تعلیم حضرت علی و اهل بیت و حضرت رسول و اسلام است. باید با مخالف و منتقد، اسلامی رفتار شود.»

مولوی عبدالحمید گفت: «ما خیرخواهانه می‌گوییم معترضان را اعدام نکنید، نکشید، کتک نزنید و آزادشان کنید. با اینها سختی نکنید. به خواسته مردم تن بدهید و مسایل را از طریق گفتمان حل کنید.» 

وی با اشاره به جمعه خونین زاهدان گفت: «بی‌جهت مردم را تیرباران کردند و بسیاری از ما کشته و زخمی شدیم اما بعد از دو سه ساعت، بیانیه دادیم که امنیت منطقه باید حفظ شود. مُردیم اما کسی را نکشتیم.»

آقای هاشم‌زهی افزود: «بعد از آن هم در اعتراضات چیزی نخواستیم. خواسته‌ ما مجازات کسانی بود که مردم را زدند. خانواده شهدا گفتند ما پول نمی‌خواهیم، عزت و حقمان را می‌خواهیم.»

عزت را خدا می‌هد

مولوی عبدالحمید در بخشی از سخنانش هم گفت: «اگر شما حکومت و قدرت دستتان بوده، خواست خدا بوده. اگر هم ما پیش مردم حرمت و محبتی داریم، داد خداوند است. چیزی که خدا بدهد را فقط خودش می‌تواند پس بگیرد. خدا عزت می‌دهد و می‌گیرد. عزت را کسی دیگر نمی‌تواند بگیرد.» 

درقسمتی از بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس که پس از هک این خبرگزاری منتشرشده، از قول آیت‌الله خامنه‌ای آمده است که  «در جریان بررسی موضوع اغتشاشات در زاهدان، مولوی عبدالحمید نباید بازداشت شود. بلکه باید بی‌آبرو شود.» 

روز گذشته هم محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در نشست " تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر" در شهر قم بدون نام بردن از مولوی عبدالحمید گفته بود: «آقایی که در سیستان و بلوچستان نشسته و سنگ زن را به سینه می‌زند خودش برای زن حرمتی قائل نیست».

راساس گزارش‌ها پس از انتشار بخش‌هایی از بولتن خبرگزاری فارس بر علیه امام جمعه اهل سنت زاهدان، از شب گذشته حامیان او در خیابان‌های این شهر در حمایت از او شعار داده و تجمع کرده بودند.

امروز هم پس از نمازجمعه حامیان مولوی عبدالحمید شعار دادند «شیخ الاسلام با خدا، خامنه‌ای زیر پا» و «مرگ بر خامنه‌ای».

در تصاویری که امروز ۱۱ آذر از اعتراضات زاهدان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، دیده می‌شود که شماری از زنان نیز در این اعتراضات حضور پیدا کرده و شعار «می‌کشم می‌کشم، هر که برادرم کشت» را فریاد می‌زنند. 

در فایل صوتی که گروه هکری "بلک ریوارد" هفته گذشته منتشر شده، پیشنهاد تخریب شخصیت مولوی عبدالحمید مطرح شده و گفته شده بود که «بر روی سخنان مولوی عبدالحمید علیه حقوق زنان تبلیغ شود.»

در این بولتن محرمانه که برای فرمانده کل سپاه پاسداران ارسال شده، از طرف آیت‌الله خامنه‌ای گفته شده که وی «به شورای عالی امنیت ملی و نیروی انتظامی که جمع‌بندی‌شان دستگیری مولوی عبدالحمید بود، دستور داده‌ که در جریان بررسی موضوع اعتراض‌ها در زاهدان، مولوی عبدالحمید نباید بازداشت شود. بلکه باید بی آبرو شود.»

براساس جزییات این بولتن، رهبر ایران با پیشنهاد دفتر خود مبنی بر اعزام حجت‌الاسلام اختری به عنوان نماینده خود به استان سیستان و بلوچستان پس از گسترش اعتراض‌ها در این استان، مخالفت کرده و می‌گوید که آقای علی‌اکبری برود، «ایشان هم وجهه جمالی و هم قاطعیت دارند.»

گفته شده که این فایل صوتی مربوط به جلسه‌ای است که با حضور قاسم قریشی، جانشین سازمان بسیج مستضعفان با شماری از خبرنگاران رسانه‌های حکومتی برگزار شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.