رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه آلمان: رژیم ایران آینده‌ای ندارد
10.01.2023 - 07:11

دانمارک سفیر رژیم جنایتکار ایران را در اعتراض به اعدام ها احضار کرد

در تازه‌ترین واکنش‌ها به سرکوب شدید اعتراضات در ایران، دولت کانادا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد دو فرد ایرانی و سه نهاد ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می‌کند.

همزمان امروز آنالینا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در آغاز هفته کاری در اروپا اعلام کرد سفیر ایران را در اعتراض به اعدام‌های اخیر احضار کرده است. وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی کم‌سابقه گفت «رژیمی که جوانان را برای ارعاب مردم خود به قتل می‌رساند آینده‌ای ندارد.»

وزارت خارجه بریتانیا نیز کاردار ایران را در اعتراض به اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی احضار کرده است. جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت کاردار ایران را احضار کرده تا «اعدام‌های شنیع» دو روز پیش را «به شدیدترین نحو ممکن محکوم کند.» مهدی حسینی متین ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی در بریتانیاست.

آلمان و بریتانیا پس از دانمارک و هلند تازه‌ترین کشورهایی هستند که سفیر ایران را به خاطر نقض حقوق بشر احضار کرده‌اند.

ساعاتی پیش اشتفن هبزترایت یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان هم گفته بود ما می‌‍خواهیم به حکومت ایران نشان دهیم که «اقداماتش هزینه دارد.»

اشتفن هبزترایت امروز گفت «دولت آلمان به شدیدترین نحو ممکن استفاده از اعدام بعنوان ابزار سرکوب را محکوم می‌کند و دوباره از رژیم ایران می‌خواهد که دیگر حکم مرگ صادر نکند و مجازات اعدام را هر چه سریعتر ملغی کند. ما با شرکای بین‌المللی خود به افزایش فشار بر رژیم ایران ادامه می‌دهیم.»

اولاف شولتس صدراعظم آلمان هم در توییتی نوشت این «وحشتناک» است که «رژیم ایران اعدام را بعنوان ابزار سرکوب به کار می‌گیرد.»

در اقدامی دیگر کانادا روزنامه ایران ارگان دولت و همچنین بنیاد ۱۵ خرداد تحت رهبر جمهوری اسلامی و هیئت نظارت بر مطبوعات را مشمول تحریم‌های خود قرار داده است.

وحید یامین‌پور، معاون وزارت ورزش و جوانان و دبیر شورای عالی جوانان و محسن قمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر جمهوری اسلامی از جمله افرادی هستند که تحریم شده‌اند.

اعتراض شدید پاپ فرانسیس

پاپ فرانسیس

 

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، هم اعدام‌ها در ایران را محکوم کرد. این شدیدترین اعتراض پاپ پس از اعتراض‌های سراسری کنونی بوده است.

پاپ فرانسیس اعدام کسانی را که در ایران برای «احترام بیشتر به زنان تظاهرات می‌کنند» محکوم کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان این اظهارات را در سخنرانی سالانه‌اش برای دیپلمات‌ها در واتیکان بیان کرد:

«حق حیات در جاهایی که حکم اعدام در آنها اجرا می شود در خطر است، همانطور که این روزها در ایران چنین است، پس از اعتراض‌های اخیر برای احترام و عزت بیشتر به زنان».

پاپ گفت اعدام «نه بازدارنده است نه عدالتی است برای قربانیان بلکه فقط عطش انتقام را بیشتر می‌کند.»

رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار لغو اعدام در قوانین قضایی تمام کشورهای دنیا شد چرا که اعدام «حق محافظت و عزت افراد» را نقض می‌کند:

او گفته «نباید از این نکته غفلت کنیم که هر کس تا آخرین لحظه عمر می‌تواند پیشمان شود و تغییر کند.»

پیش از این سازمان ملل متحد نیز اعدام‌ها در ایران محکوم کرده و آن را «یکی از ارکان اساسی تلاش رژیم برای سرکوب اعتراض‎‌ها» دانسته بود.

دیروز هم وزیر خارجه دانمارک گفته بود سفیر ایران را دوشنبه در اعتراض به اعدام معترضان احضار خواهد کرد.

لارس راسموسن به روزنامه دانمارکی ریتزائو گفت سفیر ایران احضار می‌شود «تا به شدیدترین نحو ممکن و متصور، این پیام را به او بدهیم سوء رفتاری که با مردم خود کرده‌اند خشم شدید ما را برانگیخته است.»

هلند نیز در اعتراض به اعدام معترضان سفیر ایران را احضار کرده است.

حکومت ایران اما در واکنش می‌گوید کشورهای خارجی اعتراض‌ها در ایران را دامن‌ زده‌اند. امروز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران امروز در سخنانی معترضان را به «خیانت» متهم کرد و از نهادهای حکومتی خواست برخوردهای «جدی» خود را ادامه دهد.

حکومت ایران تا کنون چهار تن از معترضان را اعدام کرده است و چندین نفر دیگر نیز هم اکنون زیر حکم اعدام‌اند.

اعدام شدگان در ایران

هرانا از نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران گزارش داده که در جریان سرکوب اعتراضات دستکم ۴۸۱ از جمله ۶۸ کودک و نوجوان تا کنون جان باخته‌اند. بنابر برآورد ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر دستکم ۱۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان می‌گوید بر اساس تحقیقاتی که انجام داده از آغاز اعتراض‌ها در شهریورماه تا امروز دست‌کم ۱۶ تن از دستگیرشدگان، به اشکال مختلف در زمان بازداشت کشته شده‌اند.

این نخستین بار نیست که رهبر جمهوری اسلامی معترضان را «حقیر» و «چهار نفر شرور» می‌خواند اما در صحبت امروز خود او به نظر می‌رسد صحبت‌های امروز او نشانه‌ای از ادامه روند سرکوب شدیدی است که در چند ماه گذشته ادامه داشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی ویئو از ایرانگوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.