رفتن به محتوای اصلی

سیامک نادری از دادگاه تجدیدنظر و ازتلاش ناکام حمید نوری برای بوسیدن خانم وکیل می گوید
14.01.2023 - 12:01

بیست و سوم دی، سومین روز از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در دادگاه استکهلم برگزار شد. نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت و متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در ایران در تابستان سال ۱۳۶۷ است و بیست و سوم تیر ماه امسال در دادگاه بدوی حبس ابد گرفت که در سوئد برابر ۲۵ سال زندان است.

بر اساس گزارشات رسیده ، سومین روز از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در حالی با حضور شاکیان، شاهدان، وکلا و قاضی برگزار شد که متهم را دیرتر از معمول به سالن دادگاه آوردند.

از حاشیه‌های بحث برانگیز این جلسه رفتار غیر‌عادی حمید نوری بوده است او که دو وکیل (توماس بودستروم و هانا لارسون) دارد، در بدو ورودش به جایگاه، با بودستروم دست داد و روبوسی کرد.

نوری سپس با خانم لارسون، دیگر وکیل خود هم دست داد و قصد داشت او را نیز ببوسد که خانم لارسن خود را عقب کشید و اجازه این کار را به او نداد.

واکنش قوه قضائیه ایران به دادگاه تجدیدنظر حمید نوری: او بی‌گناه است

به گزارش قوه قضائیه ایران، آقای غریب‌آبادی از سوئد خواست که در ارتباط با حمید نوری عدالت را اجرا کند و افزود: « اجرای عدالت از نظر ما صرفا برگزاری یک محاکمه عادلانه نیست، بلکه آزادی آقای نوری است و وی نباید در زندان بماند.»

حمید نوری متهم است که در اعدام گسترده هزاران تن از زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ دست داشته است و به همین دلیل در سوئد به حبس ابد محکوم شده است.

نظام قضایی سوئد با استناد به اصل «صلاحیت کیفری جهانی» این شهروند ایرانی را محاکمه کرد. این اصل حقوق بین‌الملل، شامل جرایم بزرگی که کسی علیه انسان‌های دیگر مرتکب شود.

حمید نوری کیست؟

تصویر گذرنامه حمید نوری

توضیح تصویر،

تصویر گذرنامه حمید نوری؛ مهدی اصلانی می‌گوید "حمید نوری به یک معنا کمک دادیار بود و عامل اجرایی اعدام‌ها. به واقع می‌توان گفت او گمارده ابراهیم رئیسی بود در آن کشتار"

حمید نوری که در ابتدا به عنوان پاسدار در سپاه پاسداران فعال بوده است، در سال ۱۳۶۱ درخواست کار در دادستانی می‌دهد. او متهم است که در زمان کشتارهای تابستان سال ۱۳۶۷ دستیار محمد مقیسه (ناصریان) در زندان گوهردشت بوده است.

در بیش از ۴۰ کتابی که از خاطرات و شهادت‌های زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ منتشر شده است، کمتر نام حمید نوری -با نام مستعار عباسی- مطرح شده است.

نام او به اندازه دیگر افراد مسئول در اعدام‌های سال ۶۷ مطرح نبوده است اما ردپای او را در چند اثر درباره اعدام‌های تابستان سال ۱۳۶۷ می‌توان یافت.

گفته می‎‌شود حمید نوری نیز در سمت دادیار به کمک آقای ناصریان می‌رفته و در واقع دستیار او بوده است.

بنابر اسناد و روایات زندانیان و سازمان‌های سیاسی، حمید نوری (عباسی)، از جمله نیروهای سپاه پاسداران بود که بعد در دستگاه قضایی به سمت دادیاری رسید.

من کیانوش توکلی هستم و امشب گفتگویی دارم با

 

سومین مین روز دادگاه تجدیدنظر حمید نوری؛ مستنداتی از جنایات و اعدام‌های ۶۷ به قاضی ارائه شد

روز پنج‌شنبه ۲۲ دی، دومین روز از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در استکهلم سوئد برگزار شد. دادیار سابق زندان گوهردشت و متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در ایران در تابستان سال ۱۳۶۷، بیست و سوم تیر ماه امسال در دادگاه بدوی حکم حبس ابد گرفت که در سوئد برابر با ۲۵ سال حبس است.

در روز دوم دادگاه تجدید‌نظر که در حال حاضر برنامه ۱۳ جلسه آن اعلام شده است، کیفرخواست دادستان‌ها قرائت شد و مرور وقایع و مستندات تاریخی به آن جا رسید که آیت‌الله حسینعلی منتظری خطاب به «هیأت مرگ» می‌گوید: «جنایات شما، جنایت علیه بشریت است.»

هیأت مرگ کمیته‌ای بود که برای تصمیم‌گیری درباره زنده ماندن یا اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ بر اساس فتوای روح‌الله خمینی تشکیل شد و ابراهیم رئیسی هم یکی از اعضای آن در تهران و کرج بود.

دادستان‌های دادگاه حمید نوری در این جلسه همچنین مستنداتی شامل فیلم و صداها را به قاضی دادگاه ارائه دادند.

به گفته دادستان‌ها، این پرونده می‌توانست بیش از ۲۰۰ شاکی داشته باشد اما دادستانی آنانی را برای معرفی و شهادت به دادگاه انتخاب کرده‌ است که یا خودشان نزد هیأت مرگ در زندان گوهردشت رفته و از بازماندگان این جنایات‌ بوده‌اند یا از خانواده و نزدیکان افراد اعدام شده در سال ۶۷ به شمار می‌روند.

 

در جلسات روزهای بعدی قرار است ادامه کیفرخواست خوانده شود و وکیلان مشاور شاکیان و وکیلان مدافع متهم صحبت کنند.

پیش‌بینی می‌شود صدور رای نهایی دادگاه تجدیدنظر حدود یک سال زمان ببرد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در طی حدود شش ماه، قاضی دادگاه تجدیدنظر همراه با دستیارانش فیلم ۹۲ جلسه دادگاه بدوی حمید نوری را که منجر به حکم حبس ابد برای او شد، بازبینی کنند و اگر سوالی داشته باشند می‌توانند جلسه یا جلساتی علنی با حضور شاکیان و متهم برگزار کنند.

روز اول این دادگاه (۲۱ دی) با تنش‌آفرینی و اعتراضات حمید نوری آغاز شد و او به دلیل بر هم زدن نظم جلسه، در دو نوبت اخراج و به اتاق مجاور سالن دادگاه منتقل شد.

 

نوری در جلسه دادگاه روز چهارشنبه به صورت مرتب درباره منتقل نشدن به بند عمومی و عدم معاینه چشم‌پزشکی انتقاد کرد.

قاضی اما اعلام کرد که این موضوع ربطی به دادگاه ندارد و باید به وسیله وکیلان نوری با مقام‌های زندان مطرح شود.

او در حالی که چهار عینک طبی در دست داشت رو به قاضی می‌گفت باید به عینک طبی جدیدی دسترسی داشته باشد و بدون عینک جدید نمی‌تواند چیزی بنویسد.

در روز دوم اما او حتی گاهی برای یادداشت برداشتن، عینک خود را به چشم نمی‌زند.

پیش از این سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی و پسر حمید نوری مدعی «اعمال انواع شکنجه‌ها و عدم برخورداری از حقوق‌ اولیه یک متهم» در مورد این مقام امنیتی و قضایی سابق شده بودند.

مجید نوری مناسب نبودن عینک پدرش در زندان و قطع ارائه چای به او را از مصادیق شکنجه خوانده بود.

 

حمید نوری ۱۸ آبان ۹۸ به فرودگاه آرلاندا در استکهلم رسید و بلافاصله دستگیر شد اما همه وقایع مربوط به اعدام‌های سال ۶۷ و همچنین اتهام‌ها علیه خود را «نمایشنامه» و «داستان سرتاسر خیالی، توهمی و پوشالی، جعلی و غیرمستند» خواند.

دادگاه بدوی برای محاکمه او بیش از ۹ ماه زمان برد و بیش از ۵۰ شاکی و شاهد داشت که در نهایت رای آن تیر ماه امسال اعلام شد.

اتهاماتی که دادیار سابق زندان گوهردشت را در دادگاه بدوی با حکم سنگین حبس ابد، پرداخت غرامت به خانواده جان‌باختگان و زندانیان سیاسی سال ۶۷ و اخراج از سوئد پس از پایان مدت حبس مواجه کرد «جنایت جنگی» و «قتل عمد» بود.

دادگاه حمید نوری اولین مورد از محاکمه یک فرد به اتهام دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۱۳۶۷ است.

همچنین این اولین بار است که یک کارگزار قوه قضاییه جمهوری اسلامی، به اتهام مشارکت در اعدام‌ها، در یک کشور خارجی محاکمه می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.