رفتن به محتوای اصلی

شهیر شهید ثالث: آمریکا به این نتیجه نرسیده که جمهوری اسلامی در حال سقوط است
31.01.2023 - 09:07

با تمام قوا در برابر «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده» ایران ایستاده‌ایم

وزیر خارجه آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در کنفرانس خبری مشترکشان تاکید کردند که هر چه در توان دارند برای مقابله با فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» ایران از جمله برنامه هسته‌ای و موشکی و کمک تسلیحاتی به روسیه به کار خواهند گرفت.

حکومت ایران سرکوب علیه مخالفان خود را با سخت‌ترین شیوه‌ها در داخل مرزهای خود ادامه می‌دهد و به گفته غرب با صادر کردن پهپاد به روسیه در تجاوز مسکو به خاک اوکراین ایفای نقش می‌کند.

از سوی دیگر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران به بن‌بست رسیده و دولت تازه‌ای در اسراییل روی کار آمده است. بنیامین نتانیاهو در صدر این دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا موضع سخت‌تری علیه ایران اتخاذ کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در این دیدار گفت سفر آقای بلینکن زمانی انجام شده که «همه در جامعه جهانی سیمای واقعی حکومت ایران را دیده اند». او گفت: «جامعه جهانی وحشی‌گری این حکومت علیه مردم خودش را دیده است. دیده است که این حکومت چگونه خشونت را از مرزهایش  به خاورمیانه و فراتر از صادر می‌کند. و به نظرم اجماعی وجود دارد درباره اینکه این حکومت نباید به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند».

آنتونی بلینکن نیز در این دیدار با آهنین خواندن تعهد واشنگتن به امنیت اسراییل گفت: «آمریکا همکاری‌های خود را برای «مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و ورای آن شدت خواهد داد.»

دو روز پیش‌تر از این دیدار، انفجار مهیبی در یک کارخانه تولید مهمات در اصفهان گزارش شد که رسانه‌های آمریکا - به نقل از مقامات این کشور - اسراییل را عامل آن خواندند.

این نخستین حمله منتسب به اسرائیل پس از به قدرت رسیدن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر است که به رسانه‌ها درز می‌کند. 

 مقامات ایرانی مدعی‌اند توانسته‌اند تلاش برای حمله سه ریزپهپاد به این کارخانه مهمات‌سازی در اصفهان را مهار کنند.

اما روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و برخی از منابع متخصص روز دوشنبه گزارش داد حمله سه «ریزپرنده» - پهپاد - به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در ایران «کار اسرائیل» بوده  و در نزدیکی یکی از سایت‌های مرکز تحقیقات فضایی ایران صورت گرفته است. روزنامه جروزلم‌پست  هم ادعاهای ایران مبنی بر مهار‌شدن حمله گزارش داده که، این حمله پهپادی «موفقیت فوق‌العاده‌ای» در پی داشته است.

به نظر می‌رسد با وجود رابطه شکر آب جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در سال‌های اخیر، آمریکا و اسراییل بر سر نحوه رویارویی با ایران متحدند.

پیشتر ویلیام برنز،  رئیس سازمان سیا از جمله برای گفتگو با مقامات اسراییل درباره ایران به این کشور رفته بود.

یک  هفته پیش نیز دو اسراییل و آمریکا  بزرگترین رزمایش نظامی مشترکشان  را با حضور بیش از ۷۵۰۰ نیرو از هر  کشور انجام دادند. رزمایشی که در آن به گزارش وال استریت ژورنال  «سناریوهای حمله نظامی بزرگ به ایران» تمرین شده است.

یک مقام ارشد نظامی اسرائیل هفته گذشته به وال استریت ژورنال گفت که اسرائیل و آمریکا «برای بدترین شرایط آماده می‌شوند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.