رفتن به محتوای اصلی

اسلام زدایی از سیاست بس مهمتر از شکل رژیم آینده است
25.03.2023 - 12:16

در رابطه با مخالفان منشور مهسا من متوجه نمیشوم که چرا این درختان نمیگذارند که دوستان جنگل را ببینند! خطر در منشور مهسا نیست که دوستان برای جلوگیری از آن خطربسیج شده اند! خطر و مشکل جای دیگری هست! یک جنگل بزرگ جلوی چشمان این عزیزان که متوجه نمیشوم چطور آنرا نمی بینند. مگر آنکه نتیجه بگیریم که این جنگل اصلا خواست اینهاست. ترجیح میدهند این جنگل باشد اما سلطنت نباشد! 

امروز مهمترین وظیفه نیروهای سیاسی ایرانی قبل از پرداختن به سیاست و تعیین گرایش کلی نظام آینده به چپ یا راست و حتی فراتر از وظیفه، رسالت تاریخی نسل ما بیرون راندن اسلام از مناسبات سیاسی ایران است. این است آن جنگل و معضل بزرگ نه شکل حکومت پادشاهی یا جمهوری! دوستان سوراخ دعا را بکلی گم کرده اند! آیا این امر نیاز به توضیح دارد که جمهوری اسلامی نماد حاکمیت اسلام در ایران است، و تا ما این نماد را سرنگون نکنیم قادر به بهبود وضع در این کشور در هیچ زمینه ای نیستیم؟ 

از بعد از سقوط خلافت عباسیان بدست هلاکو خان مغول، اسلام و متولیان آن مستقیما اهرم قدرت دولتی را در ایران و دیگر سرزمینهای اسلامی در دست نداشتند. در سال ۱۳۵۷ روحانیون در فرصتی مناسب که نیروهای سکولار و دمکراسی طلب در اختیارشان گذاشته بودند، با استفاده از درگیری قدرتهای جهانی با شاه بر سر مسائل اقتصادی، توانستند سوار بر اعتراضات گسترده مردم در آن سالها و بسیج مومنان زیر لوای مرجعیت شیعه و کاریسمای روح الله خمینی، ماشین دولتی را تسخیر کنند.  امروز بعد از ۴۴ سال حاکمیت بلامنازع روحانیون شیعه و شکست تقریبا تمام سیاستهای رژیم و سقوط پول ملی، بیکاری فراگیر و گسترش فقر مطلق در جامعه ایران، اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و و زدودن اسلام از حیات سیاسی کشور و تحول بنیادی در نظام سیاسی کشور هستند.  تاریخ به ما فرصت بی نظیری داده است که با این مسئله و معضل پیشرفت اجتماعی تسویه حساب کنیم. جامعه گذر خود را کرده است اما بنظر میرسد برخی دوستان همچنان در گیر 44 سال قبل شان مانده اند. جوان امروز عمامه میپراند  جوان دیروز در پیرانه سری در خارج از کشور به عمامه پرانی اعتراض دارد که این کار دمکراتیک نیست! جوان امروز روسری آتش میزند و جوان دیروز همچنان با روسری در نیروی مسلح خود حضور دارد و در تلویزیون ها اخبارگوها و نمایندگانش حتا یک تار موی شان بیرون نیست! حتا در تلویزیون جمهوری اسلامی هم زنان روی شان را اینقدر سفت و سخت نمیگیرند و روسری را سفت نمی بنند که جوان دیروز در تلویزیون امروزش آنهم در لوای پرچم شیر و خورشید مراقب حجابش است و در محرم سینه میزند و خود را نماد زن امروزین ایران به حساب می آورد!

ما باید این فسیل های فکری را دور بزنیم به ندای جوان ایرانی و مطالباتشان پاسخ بدهیم و به حمایت شان برخیزیم. به آنها برای اسلام زدایی از سیاست ایران کمک کنیم   و این رویه را تشویق کنیم. بیشتر ماها پا به سنینی گذاشتیم که دیگر در صحنه عمل عرصه را به نسل جوانتر و آگاه تر باخته ایم اما میتوانیم توشه تجربه و اعتباری اگر مانده را در خدمت نسل جوان و آگاه تر بکار بگیریم و آنها را تایید و تشویق کنیم. این تایید و تشویق برای آنها بسیار مهم است و آنها را در راهی که پیش گرفته اند مصمم تر می کند و مطمئن میشوند که راه شان اشتباه نیست.  اگر ما این فرصت تشویق و تایید را از دست بدهیم، اگر نسل بپا خاسته ایران این فرصت را برای اسلام زدایی از سیاست از دست بدهد (که حمله به حوزه های علمیه در اعتراضات بخشی از آن است) به  دهه ها و شاید قرنی دوباره  نیاز باشد تا این کوتاهی ما جبران شود. بنابراین در این شرائط که برای غلبه بر این نظام سراپا مسلح و آدمکش، به بیشترین حد از اتحاد و اتفاق نیاز داریم، پافشاری بر جمهوری یا سلطنت از هر دو طرف یک ساده لوحی سیاسی و وقت نشناسی بیش نیست و باعث تضعیف اپوزیسیون و قطع امید نسل جوان از ما و کمک به استمرار حیات اسلام در این کشور خواهد شد.

ما مسئولیم  و اکنون باید برای رنسانس سکولاریسم و لائیسیته بپاخیزیم، فردا دیر است. قیام و پیروزی ایران در این زمینه تمام منطقه و جهان تحت سیطره اسلام را دگرگون خواهد کرد. من هم جمهوری خواه هستم ولی امروز فقط به سرنگونی جمهوری اسلامی فکر می کنم و شکل نظام آینده برایم اصلا مهم نیست. برای تعیین شکل نظام بعدا می توانیم رای دهیم. اگر سلطنت هم پیروز میدان انتخابات باشد هیچ تهدید اساسی بوجود نخواهد آمد. اینچنین است در نظامی جمهوری. ملت ما از این مراحل در گذشته است که شکل نظام تهدیدی برایش باشد. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محسن کردی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

جدایی دین از سیاست به این معنی نیست که احزاب سیاسی _ مذهبی مثل مجاهدین خلق ، ملی _ مذهبی ها ویا اصلاح طلبان مجاز به فعالیت  سیاسی نیستند؛  همانطور که در المان احزاب دمکرات _ مسیحی ها وجود دارند ولی یک دولت سکولار یا کشور سکولار (به انگلیسیSecular state) دولتی و کشوری است که دین و اعتقاد در آن آزاد است و اعمال مخالف با شریعت هم در آن آزاد است ، نه باورهای مذهبی را پشتیبانی می‌کند و نه با آن‌ها مخالفت می‌کند. یک دولت سکولار با تمامی شهروندان فارغ از دینداری یا بی‌دینی‌شان، یکسان رفتار می‌کند.

دولت سکولار برپایه دفاع از آزادی ادیان که هدف سکولاریسم است بنا شده‌است. از دیگر ویژگی‌های این دولت عدم دخالت دین در سیاست و قانون است. قانون همگی شهروندان را به‌طور یکسان بدون دخالت دین، تحت پوشش قرار می‌دهد؛ و از این لحاظ تبعیضی قائل نیست.

شهروندان یک دولت سکولار مجبور نیستند بی‌خدا باشند برای مثال در برخی کشورهای سکولار مانند هند، آمریکا یا تایلند اکثریت دیندار هم وجود دارند اما برخی کشورهای سکولار حکومت بی‌خدایی هستند و شهروندان مجبور به بی خدایی هستند برای مثال چین و کره شمالی .

سکولاریسم معمولاً در پرتو عصر روشنگری در اروپا مطرح می‌شود که تأثیر اصلی را بر جوامع غربی داشته‌است. جدایی دین از سیاست در آمریکا و لائیسیته در فرانسه به‌طور گسترده‌ای بر پایه سکولاریسم رخ داده‌است ولی کشورهایی مانند ایران و عربستان و افغانستان و ... با جدایی دین از سیاست مخالف هستند.

د., 27.03.2023 - 16:32 پیوند ثابت
پگاه ستایش

عنوان مقاله
اسلام زدایی از سیاست بس مهمتر از شکل رژیم آینده است

یعنی نمیگویم در جمع روشنفکران بلکه در خانوده ی مذهبی غیر وابسته به رژیم درباره ی اسلام ناب محمدی هم تردید هایی بوجود آمده.
حالا مشتی روان پریش خارج نشین هنوز سفره ی ابوالفضل پهن میکنند و مولودی میگیرند؛بگذار کمی از اسلام هم نصیب غربیها بشود. شاید روزی کاخ سفید را حسینیه هم کردند چه بهتر.
مشکل کشورهای اسلام زده ی خاورمیانه اینستکه در درازای تاریخ بارها اسلام عقب رانده شده و باز با مظلوم نمایی دل رحیم مردم را بدست آورده و مردم تکه نانی جلوی ایشان انداخته اند.واین باعث شده این ویروس زنده بماند و باز در فرصتی مناسب سربرآورده و دمار از گرده ی مردم برکشد.
برای این باید چاره ای اندیشید. دیدیم که جمهوری سکولار ترکیه چطور اسلامی شد. این خطری همیشگی است برای ملت های خاورمیانه که نمیگذارد روز خوش ببینند.
مشکل این نیست که امروز ایرانیان سکولار شوندچون هم اکنون شده اند. بل مهم و بسیار مهم اینست که چطور از عود بیماری جلو گیری شود.

د., 27.03.2023 - 10:17 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.