رفتن به محتوای اصلی

آيا شاهزاده زير فشار فزاينده طرفداران سلطنت مطلقه و پانيرانيست ها عقب نشست؟!
11.04.2023 - 15:17

در پاسخ به پرسش‌هایی که این روزها شخصا از شما هم‌میهنان، فعالان و زندانیان سیاسی، و خبرنگاران رسانه‌ها دریافت کرده‌ام، ارائه توضیحات زیر را لازم و ضروری می‌بینم:

‏هدف، کوشش و ترجیحم همیشه این بوده که حداکثر نیروهای سکولار و دموکراسی‌خواه از طیفهای مختلف با هم همکاری کنند. اما بر سر پیوستن چهره‌های پیشنهادی به گروه منشور، اجماع به دست نیامد. با وجود این، من خودم را فقط به حمایت و همکاری با یک گروه محدود نکرده‌ام، و همچنان در نقش مشوق و پشتیبان، بی‌طرفی نسبت به همه گروه‌ها را حفظ خواهم کرد.

‏در همین راستا، من به حمایت و همکاری با سایر گروه‌ها و جریان‌ها نیز پیرامون اصول حداقلی مشترک: دموکراسی سکولار مبتنی بر حقوق بشر، تمامیت ارضی ایران، و انتخاب شکل حکومت آینده با رای ملت ایران، ادامه خواهم داد. هدف این است که همه این تلاش‌ها در نهایت به آزادی و آبادی ایران منتهی شود

تصویر

رضا پهلوی "در زلزله‌ ای توئیتری" از عدم اجماع بر سر کاندیداهای خود برای پیوستن به "منشور همبستگی" خبر داد

شاهزاده رضا پهلوی، یکی از امضاکنندگان «منشور همبستگی» میان مخالفان جمهوری اسلامی، از عدم اجماع میان دیگر امضاکنندگان آن بر سر پیوستن کاندیداهای پیشنهادی خود به منشور خبر داد و گفت که فعالیت خود را «به همکاری با یک گروه محدود نمی‌کند».

اعلام این موضع جدید آقای پهلوی شامگاه دوشنبه ۲۱ فروردین ماه و حدود یک ماه پس از آن صورت گرفت که او به همراه پنج چهره شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی، منشوری را با عنوان «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» و با نام اختصاری «منشور مهسا» منتشر کردند.

شاهزاده پهلوی در متنی که از طریق صفحه توییتر خود منتشر کرده است، نوشت: «هدف، کوشش و ترجیحم همیشه این بوده که حداکثر نیروهای سکولار و دموکراسی‌خواه از طیف‌های مختلف با هم همکاری کنند. اما بر سر پیوستن چهره‌های پیشنهادی به گروه منشور، اجماع به دست نیامد.»

وی سپس تاکید کرد: «من خودم را فقط به حمایت و همکاری با یک گروه محدود نکرده‌ام، و همچنان در نقش مشوق و پشتیبان، بی‌طرفی نسبت به همه گروه‌ها را حفظ خواهم کرد.»

آقای پهلوی همچنین با اشاره به سه شرطی که پیش از امضای منشور همبستگی برای همکاری با گروه‌ها و چهره‌های سیاسی تعیین کرده بود، گفت: «در همین راستا، من به حمایت و همکاری با سایر گروه‌ها و جریان‌ها پیرامون اصول حداقلی مشترک: دموکراسی سکولار مبتنی بر حقوق بشر، تمامیت ارضی ایران، و انتخاب شکل حکومت آینده با رای ملت ایران، ادامه خواهم داد.»

این چهره اپوزیسیون در پایان نوشته خود تاکید کرد که «هدف این است که همه این تلاش‌ها در نهایت به آزادی و آبادی ایران منتهی شود.»

ایده منشور همبستگی یا «منشور مهسا» اولین‌بار در نشست «آینده جنبش دموکراسی ایران» مطرح شد که در روز جمعه ۲۱ بهمن ماه با حضور هشت شخصیت سرشناس مخالف جمهوری اسلامی ساکن خارج از کشور در «موسسه زنان، صلح، و امنیت» دانشگاه جورج تاون شهر واشینگتن برگزار شد.

پس از آن شش چهره شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی، شامل رضا پهلوی، شیرین عبادی، حامد اسمایلیون، مسیح علی‌نژاد، عبدالله مهتدی و نازنین بنیادی در ۱۹ اسفند ماه، منشوری با عنوان «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» و با نام اختصاری «مهسا» منتشر کردند اما در فهرست امضاکنندگان این منشور نام گلشیفته فراهانی و علی کریمی که پیشتر به شکل ویدیویی در نشست دانشگاه جرج تاون حضور یافته بودند، وجود نداشت.

در این منشور تاکید شده است که همه‌ تلاش بر این بوده است تا اصولی که مورد توافق قرار می‌گیرد منطبق با ارزش‌های انسانی و دموکراتیک باشد تا اکثریت ایرانیان خود را در آن ببینند و به این ترتیب «این منشور بر اصولی حداقلی برای توافق» استوار شده است.

امضاکنندگان این منشور که در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به «منشور همبستگی» شهرت یافت، افزودند: «دست همه‌ آنانی را که برای ایجاد همدلی و برای پیروزی انقلاب "زن زندگى آزادی" کمک می‌کنند، به گرمی می‌فشاریم. ما ایرانیان با کمک هم جمهوری اسلامی را سرنگون می‌کنیم و ایرانی آزاد و دموکراتیک می‌سازیم.»

رضا پهلوی به دنبال انتشار متن این منشور از سوی بخشی از هواداران خود مورد انتقاداتی قرار گرفت و پس از آن در روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه، در توییتی از پیشنهاد خود مبنی بر ارائه اسامی جدید برای پیوستن به منشور همبستگی خبر داد. او نوشته بود: «پس از شنیدن نقدها و نظرات کسانی که احساس می‌کردند صدای‌شان در منشور و گروه همبستگی بازتاب نیافته، هفته گذشته، نامه و نام‌های پیشنهادی آنها را به گروه منتقل کردم.»

ترکیب کاندیداهای آقای پهلوی برای پیوستن به این منشور علنی نشده است اما گفته می‌شود که یکی از آنها شاهین نجفی، خواننده و آهنگساز مخالف جمهوری اسلامی، است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمود خادمی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.