رفتن به محتوای اصلی

سفر وزیر خارجه سوریه به جده؛ به نفع بشار اسد یا به سود عربستان؟
14.04.2023 - 17:04

مخالفان سوری گفتند که نتیجه این دیدار باعث تقویت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه می‌شود و منجر به ثبات نمی‌شود.

یک رسانه مخالف گفت که این سفر بیشتر به نفع ریاض خواهد بود اما رسانه‌های دولتی آن را منجر به سود اقتصادی برای سوریه می‌دانند.

نتیجه دیدار وزرای خارجه سوریه و عربستان سعودی در شهر بندری جده در کناره دریای سرخ در ۱۲ آوریل، واکنش‌های متفاوتی را از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های سوری به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، در بیانیه مطبوعاتی مشترکی که در پایان سفر فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه به عربستان سعودی منتشر شد، آمده است که دو طرف از آغاز دوباره خدمات کنسولی و پروازهای بین دو کشور استقبال کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که المقداد و همتای سعودی‌اش، شاهزاده فیصل بن فرحان، در مورد تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع برای بحران سوریه و از سرگیری روابط دمشق با همسایگان عرب خود گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است: آنها همچنین بر اهمیت تلاش‌ها برای اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به تمام نقاط کشور و بازگشت آوارگان سوری به وطن خود توافق کردند و بر لزوم مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تأکید کردند.

مخالفت با عادی‌سازی «بدون هزینه»

بادر جاموس، رئیس گروهی فراگیر از مخالفان، موسوم به کمیسیون مذاکرات سوریه، در توییتر نوشت که اقدامات کشورهای عربی برای عادی‌سازی «بدون هزینه» روابط با دمشق، برخلاف منافع مردم سوریه است و به ثبات منجر نمی‌شود.

او از این کشورها خواست تا بر دولت اسد «فشار بیشتری وارد کنند» و برای سازمان‌دهی «رایزنی ملی واقعی برای حفظ سوریه» تلاش کنند.

قتیبه یاسین، روزنامه‌نگار سوری به بیش از ۱۷۹ هزار دنبال‌کننده خود در توییتر گفت که این بیانیه درباره «عادی‌سازی نیست، بلکه بیانیه‌ای است که می‌گوید عربستان اکنون متحد بشار اسد است و از خانواده او حمایت می‌کند تا کنترل بشار بر تمام سوریه را گسترش دهد».

فیصل القاسم، مجری شبکه الجزیره سوریه با به بیش از ۶ میلیون دنبال‌کننده در توییتر، به هموطنان خود گفت که چندان به چنین توافقات عادی‌سازی امیدوار نباشند و افزود که «این رژیم حتی با یک شرط از شروطی موافقت نخواهد کرد» که این کشورها ممکن است برای حل درگیری داشته باشند.

«دستاوردهای استراتژیک» عربستان

عنب بلدی وب‌سایت اصلی مخالفان سوری نوشت که حرکت سعودی‌ها ارتباط چندانی به بازسازی دولت اسد ندارد و بیشتر معطوف به خواست پادشاهی سعودی برای حل مشکلات خودش در منطقه در چارچوب یک «راهبرد منطقه‌ای» تازه است.

نزدیک شدن ریاض با ترکیه و از سرگیری روابط با دشمن منطقه‌ای خود، ایران، هماهنگ با این استراتژی است.

با این حال، یک پژوهشگر سیاسی به نام عبدالله الغانم القحطانی به عنب بلدی گفت که پادشاهی عربستان از ترمیم روابط با اسد سود چندانی نخواهد برد.

این کارشناس گفت: «این فقط به این دلیل است که او [اسد] چیزی برای ارائه ندارد.»

همچنین از قحطانی نقل شد که استراتژی عربستان مستلزم اقدام جمعی و همکاری بیشتر در منطقه با هدف دستیابی به اهداف «ساخت، توسعه و ترک خشونت» است.

خوش‌بینی تلویزیون دولتی

در مقابل، تلویزیون دولتی سوریه موسوم به الاخباریة السوریة از این وضعیت بسیار خشنود است.

در یک برنامه گفتگو درباره این دیدار، این شبکه این دیدار را یک «پیروزی» برای دمشق و «پایداری و پایبندی‌اش به اصول خودش» دانست - که یکی از آنها مبارزه با تروریسم است.

اسامه المغوت از حزب کمونیست سوریه به این شبکه گفت که از سرگیری روابط «مزایای اقتصادی» برای سوریه به همراه خواهد داشت، از جمله گشایش بازارهای بسیار مورد نیاز برای صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای کارگران سوری.

او گفت که ثبات منطقه برای تلاش عربستان برای اصلاحات اقتصادی اهمیت محوری دارد.

او خاطرنشان کرد که بازگشت آوارگان سوری مستلزم بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی ویران شده در اثر سال‌ها درگیری است و عربستان سعودی می‌تواند در این زمینه کمک کند.

او با بیان اینکه سه کشور قطر، کویت و مراکش در مسیر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ایستاده‌اند، تأکید کرد که دمشق «عجله‌ای برای بازگشت ندارد».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.