رفتن به محتوای اصلی

رقیب اردوغان در حمایت از کردها
20.04.2023 - 21:26

آقای قلیچداراوغلو در ویدئویی که ۱۷ آوریل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گفت: «در سال‌های اخیر، هر وقت صحبت از انتخابات شده، هر زمان که کاخ [ریاست‌جمهوری] احساس کرده قرار است در انتخابات شکست بخورد، اتهام و انگ زدن جمعی ... به کردها به عنوان 'تروریست' شروع شده است.»

او اضافه کرد: «واقعا شرم‌آور است. روزانه با میلیون‌ها کرد مانند تروریست‌ها رفتار می‌شود.»

رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات همچنین گفت: «آنها بین مردم ما [اشاره به کردها] و دولت فاصله انداخته‌اند. برای چه؟ به خاطر چند رای. هیچ شرمی ندارند.»

کمال قلیچداراوغلو، رییس حزب جمهوری خلق ترکیه، درباره فعالیت‌های انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «هر روز آنها میلیون‌ها لیره خرج اوباش مجازی در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. این اوباش برای توهین به من با کردها مانند تروریست رفتار می‌کنند.»

این ویدئوی کوتاه در توییتر کمال قلیچداراوغلو با توضیح «کردها» منتشر و خواستار «وحدت و برادری» در ترکیه شده است.

سخنان ویدئویی آقای قلیچداراوغلو پس از آن منتشر شد که ۱۳ آوریل در یک سخنرانی انتخاباتی گفت «مصمم» است تا «از روش‌های دموکراتیک مساله کردها را حل کند و به تروریسم پایان دهد.»

حزب دموکراتیک خلق‌ها که حزب اپوزیسیون طرفدار کردها است، با معرفی نکردن نامزد خود این پیام را رسانده که از نامزدی آقای قلیچداراوغلو حمایت می‌کند. او نامزد منتخب ائتلاف شش حزب اپوزیسیون به نام ائتلاف ملت است.

با این حال همزمان حزب خوب که از احزاب ملی‌گرای ترکیه است، از آقای قلیچداراوغلو حمایت می‌کند. او برای شکست دادن رجب طیب اردوغان که سال‌ها در مسند ریاست جمهوری ترکیه بوده، در انتخابات روز ۱۴ ماه مه به آرای ملی‌گراها نیاز دارد.

در همین‌حال آقای اردوغان مدت‌هاست که با متهم کردن قلیچداراوغلو به «همدستی» با حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) از طریق حزب دموکراتیک خلق‌ها، به دنبال جلب حمایت ملی‌گراها است.

مدیا اسکوپ

منبع تصویر،MEDYASCOPE

توضیح تصویر،

وبسایت مدیا اسکوپ از مردم محلی دیاربکر نظرشان را درباره ویدیوی قلیچداراوغلو پرسید

آقای اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی در ۱۳ آوریل گفت: «حزب جمهوری خلق ترکیه و شرکای متحد آن تسلیم برنامه‌های حزب دموکراتیک خلق‌ها و گروه تروریستی پ‌ک‌ک شده‌اند که هدفشان جدایی‌طلبی و دشمنی با ترکیه است.»

او در ۱۸ آوریل با همان لحن تکرار کرد و گفت قلیچداراوغلو آنقدر تسلیم باج‌خواهی حزب دموکراتیک خلق‌ها شده که نمی‌تواند حتی حزب کارگران کردستان را «گروه تروریستی» بنامد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در دور اول انتخابات ۱۴ مه رقابت اردوغان و قلیچداراوغلو بسیار نزدیک است.

انتخاب رای‌دهندگان کرد

پیام ویدیویی آقای قلیچداراوغلو بحث‌هایی را در ترکیه برانگیخت؛ برخی از آن استقبال کردند و برخی دیگر صداقت آن را زیر سوال بردند.

وبسایت مستقل خبری مدیااسکوپ بعد از انتشار ویدیوی آقای قلیچداراوغلو از مردم محلی دیاربکر در جنوب شرق ترکیه که عمدتا کردنشین است، درباره انتخابات پرسید.

یکی از مصاحبه‌شوندگان به این وبسایت خبری گفت: «پس کردها وقتی که به نفع حزب عدالت و توسعه رای می‌دهند، تروریست نیستند، اما وقتی رای نمی‌دهند، تروریست می‌شوند؟»

یکی دیگر از مصاحبه‌شوندگان گفت که در انتخابات پارلمانی به حزب دموکراتیک خلق‌ها رای می‌دهد و در انتخابات ریاست‌جمهوری به قلیچداراوغلو.

با این حال چند نفر دیگر گلایه داشتند که سیاستمداران ترکیه فقط در زمان انتخابات «به یاد» کردها می‌افتند.

کورتولوش تاییز، نویسنده روزنامه آکشام که طرفدار دولت است، در ۱۹ آوریل استدلال کرد قلیچداراوغلو این ویدئو را ساخته است چون هنوز نتوانسته حمایت کردها را جلب کند «هرچند حمایت پ‌ک‌ک و حزب دموکراتیک خلق‌ها را دارد».

او نوشت: «حتی بعضی از هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها هم به اردوغان رای می‌دهند نه قلیچداراوغلو.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بخش مانیتورینگ بی‌بی‌سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.