رفتن به محتوای اصلی

چرا اقدام مسیح علینژاد با اقبال روبرو نشد؟
14.07.2023 - 09:50

۱.در هفته ای که گذشت با خبر برگزاری دو تا دادگاه مواجه بودیم. یکی دادگاه توماج در اصفهان بود. یکی خبر دادگاه فدرال آمریکا بود که با شکایت مسیح علینژاد، جمهوری اسلامی ایران را به اتهام بازداشت غیرقانونی برادرش علیرضا علینژاد مجرم شناخت. دادگاه در مجموع مبلغ ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار غرامت برای او تعیین کرد که مسیح اعلام کرد « از اخذ غرامت نقدی خودداری می‌کنم.»

سوال این است چرا مردم دادگاه توماج صالحی را در اصفهان دقیقه به دقیقه دنبال میکردند. هم قبل و هم بعد از دادگاه با موج وسیعی از اعتراض و دخالت مردم مواجه بودیم. در حالیکه اقدام مسیح علینژاد هیچ جایگاهی، حتی در نزد اپوزیسیون راست هم پیدا نکرد. بر عکس سلطنت طلبها بطور موازی با جریانات سایبری به تبلیغات علیه مسیح پرداختند.

چرا با این عدم اقبال مواجهیم؟ چون ما که در خارج هستیم میدانیم این اقدام قاعدتن باید مورد استقبال قرار میگرفت. چون بسیار بسیار مهم است که دادگاهی در یک کشور غربی جمهوری اسلامی را به خاطر زندانی کردن یکی از بستگان فعالین سیاسی محکوم کند. این اتفاق یک سال پیش، با یک موج حمایت وسیع روبرو میشد. چرا الان کسی علاقه ای به حمایت از این اقدام و حتی حمایت از شخص مسیح در مقابل حملات متحدین دیروزش ندارد؟

۲.جایگاه مسیح علینژاد در جریان انقلاب مهسا یک تغییر بسیار مهمی کرد. مسیح امروز دیگر مسیح یک سال پیش نیست. چونکه مسیح یکی از ستونهای نشست جرج تاون بود و این نشست کلهم شکست خورد. اگر دقت کنید به جز حامد اسماعیلیون که به دلایل مشخصی از دایره به بیرون پرتاب شد، ولو اینکه جایگاه وی هم تغییرات مهمی کرد، بقیه همگی سوختند. عبدالله مهتدی سوخت. مسیح علینژاد سوخت. نازنین بنیادی سوخت. رضا پهلوی عامل اجرایی شکست جرج تاون بود هم بقیه را سوزاند و هم خودش در اتشی که به پا کرد، شکست خورد سوخت. تعمقی در دلایل این شکست ضروری است.

۳.نشست جرج تاون قبل از هرچیز به دو دلیل مهم، به خاطر سلطنت طلبان و رضا پهلوی شکست خورد. اول اینکه جامعه بلند شد انقلاب کند و هیچ علامتی نداد که رضا پهلوی را به عنوان نماینده و رهبری خود میپذیرد یا اینکه خواهان اعاده سلطنت است. این تناقض که جامعه جای دیگری میرفت و رضا پهلوی و سلطنت طلب استرس کسب قدرت داشتند به هم نمیخورد. برای همین نشست جرج تاون مدام مجبور بود از خودش در قبال اقدامات سلطنت طلبان در مقابل مردم سلب مسئولیت کند. دوم اینکه رضا پهلوی و جریان سلطنت طلب میخواستند قبل از رسیدن به قدرت در ایران، اول پادشاه کل اپوزیسیون شوند، کل اپوزیسیون را هر جور شده زیر مهمیز خود بکشند. مسئله فقط اپوزیسیون راست نبود، آدم عادی در برلین در مقابل زورچپان کردن پرچم سلطنت طلب به تظاهرات عکس العمل نشان میداد.

اپوزیسیون راست بدترین کارت خودش یعنی رضا پهلوی را برای احراز رهبری جلو انداخت، مسیح به او امکان داد و نتیجه اش اینی بود که دیدیم. رضا پهلوی بطور مستمر قرار مدارهای جرج تاون را زیر پا گذاشت. جنبش سلطنت طلب مدام کمپ راست را با شوک مواجه کرد. از آوردن عکس ساواکیهای شکنجه گر بگیر تا در رفتن از زیر بار تروریست نامیدن سپاه و اعلام علنی سازش با بخشهایی از جمهوری اسلامی. بزرگترین اشتباه سیاسی مسیح در زندگی اش بعد از حمایت از جریان اصلاحات، آوردن رضا پهلوی در ائتلاف بود. بالاخره اینکه افق سیاسی هم که آویزان شدن از دول غربی بود شکست خورد. افق نشست جرج تاون بود این بود که با کمک دولتهای غربی و ناتو و روی دوش انقلاب مردم، این نشست میتواند قدرت بگیرد و نیمچه دولت موقتی برای دوران گذار تشکیل بدهد. رفت و امدهای مسیح به کاخ الیزه، قولی که به مکرون داده بود که مخالفین نظام را دور هم جمع میکند، باعث شد کلیه افرادی که مترصد قدرتگیری بودند دور این پلتفرم جمع بشوند. این رویا هم به خاطر تلاش اگرسیو سلطنت طلب، هم به خاطر تغییر ریل دولتهای غربی و مذاکره با جمهوری اسلامی کلهم شکست خورد. خروجی شکست کانسپت، شکست و فروپاشی شخصیتها بود. میز عبدالله مهتدی را در کردستان به نحو خونینی حساب کردند. به وکیل شدن رضا پهلوی الان دیگر ملت میخندند. مسیح علینژاد خودش را پای این پروژه هدر داد و سوزاند.

۴.دود این شکست اما به چشم مردم رفت. این شکست از جنس شکست اصلاح طلبان در قیام دیماه ۹۶ نبود که با شعار دیگه تمومه ماجرا، میخ اخر را به تابوت اصلاحات زدند. شکست اصلاح طلبان از طریق بیرون این جنبش و در نتیجه یک پیشروی سیاسی و نظری بود. این سرنگونی طلبان بودند که اصلاح طلبان را شکست دادند. ولی الان منتقد نشست جرج تاون فقط من و شما نیستیم، الان راست ترین رگه های ناسیونالیسم ایرانی در همه بخشهای اپوزیسیون راست، شکست جرج تاون را وسیله ای برای عروج دست راستی ترین پلتفرمها کرده است. شکست جرج تاون از طریق یک رگه اگرسیو و هولیگن حاشیه کمپ راست علیه کلیه بخشهای این کمپ بود. برای همین هم آوارش سر مردم خراب شد. بطور مشخص سلطنت طلبان و رضا پهلوی باعث شدند خارج کشور ساکت بشود. تظاهرات صد هزار نفری را شرحه شرحه کردند. با اعمال خشونت مردم را در شوک فرو بردند.

اگر فقط یک خاصیت این شکست داشت این بود که هم چپ و هم راست متوجه شد، در اوضاع سیاسی فردای ایران، همانطور که قبلن نمیشد بدون تسویه حساب با اصلاح طلب پیشروی کرد، الان هم باید تکلیف سلطنت طلب روشن شود. گمان نکنم حتی یک گوشه ای در اپوزیسیون راست کسی الان دیگر حاضر باشد با رضا پهلوی وارد ائتلاف بشود. طرح وکالتش جوک است.

۵.مسیح علینژاد این بار آگاه بود چه میکند. این بار دیگر نمیتواند بگوید در دو خرداد همه به خاتمی رای دادند، من هم پشت سرشان راه افتادم. ما بارها و بارها اتحاد سیاسی مسیح را با خاندان پهلوی نقد کردیم. هشدار دادیم. افشاگری کردیم. عبدالله مهتدی نبود که رضا پهلوی را به میز جرج تاون کشاند. حامد اسماعیلیون نبود که این کار را کرد. اگر چه که آنها هم مسئولند. اما مسیح در کشاندن پای رضا پهلوی به این ائتلاف نقش درجه اول را داشت. مسیح بود که میگفت جواب انتقاد را ندهید، همدیگر را بغل کنید. مسیح بود که با شعار مسیح بگو جاوید شاه برخورد نکرد، عوضش فورن سنجاق پرچم به خودش آویزان کرد. مسیح دستیار رضا پهلوی برای تحمیل آوار شکست جرج تاون به مبارزه مردم بود.

۶.استقبال مردم از توماج و بخشیدن جایگاه نوین سیاسی به او به خاطر سازش ناپذیری اوست. مردم ایران میدانند چه کسانی را باید سردست بلند کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
فیسبوک نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

ع.ب.تورک اوغلی

عنوان مقاله
مثلی درتورکی داریم.میگویند تندنرو یاواش برو تاباهم باشیم

مسیح علی نژاد دراصل یک تربیت شده حکومتی مثل نوری زاده.اکبرگنجی.سازگارا.ناامیدنادانا. وحیدبهمن.دشتبانی.زیباکلام .مهاجرانی.وو....که هرکدام درجبهه خودبا آموزه های خودحرکت میکنند.
میباشد.
نمونه اینهارا بسیاردرتلویزیون های اینترناشیونال.بی بی سی.من وتو.ووآ ودیگرتلویزیونهای لوس آنجلسی داریم.
خوشبختانه رسانه های مجازی ودونیای سیال این چهره هارا بصورت کندافشامیکند.
ولی قدرت دلارهای مفتی نفتی هنوزکارخودرا پیش میبرد.
ازمخالف های روشنفگرنما چراغی نه برای آزادی نه روشن میشود.نه امیدی به آنهااست.
روشنفکرنماهای فارسگرا چه چپ باشند.یامذهبی ویالاییک فقط درراستای دماغ خودحرکت می کنند.
متاسفانه امیدی به اینهانیست.
درنهایت هرکس بطرف تفکر فارسگرایی آنهاگرایش داشته باشد.اینها به آنها وبه سمت آنهاخواهند
خوابید.
هدف من خدای نکرده دشمنی بافارس نیست.بلکه هدف افشای این طیفهای فکری پان فارس وفارسگرامیباشد.
بهمین دلیل علاوه براین اصل .جمودان فکری و گل چیدن نامردانه از سیاسیون نیزدراین صدساله بسیاردیده شده است.
مسیح علی نژاد وظیفه دارد.برای مردم سرگرمی درست کند.
چه بهترکه این اسباب بازی همین پهلویچی هاباشند.
چون اینهاهم پول دارند.هم اروپا وامریکا بااینها بدرستی میتواندمردم را سرگرم کنند.
به آغوش رضا رفتن نیز دراین رابطه میباشد.
ازهمشهری خودبهترکی راپیدا کند؟

س., 18.07.2023 - 06:28 پیوند ثابت
ع باقرزاده

خانم موسوی کلی صغرا کبرا کرده که بگه ..رضا پهلوی عامل اجرایی شکست جرج تاون بود هم بقیه را سوزاند و هم خودش در اتشی که به پا کرد، شکست خورد سوخت..... حالا به نظر سنجی مهدی نصیری در سایتش که یک هفته پیش برگذار شد..توجه بفرمایید...سئوال...کدام فرد زیر برای ایران فردا مفید تر است..نظر شرکت کنمدگان در نظر سنجی...احمدی نژاد..۱۱ درصد..موسوي..۱۵ درصد.. تاج زاده ۲۶ درصد..و رضاپهلوی ۴۸ درصد

جمعه, 14.07.2023 - 21:42 پیوند ثابت
نظرات رسیده

A Afshin Jam

حقايقى در اين نوشته أست ولى تمام ماجرا نيست . انچه اكنون مهم أست بايد از گذشته درس گرفت ، برخاست ، روى پا ايستاد ، اشتباهات را تكرار نكرد و بدون ترس از راست و چپ افراطى بمبارزه ادامه داد . نقشه هاى ويرانكننده و اختلاف برانگيز وزارت اطلاعات كه توسط برخى افراد موجه اجرا ميشود را دست كم نگرفت چون هر روز با ترفند جديد با ظاهرى موجه انشقاق را ممكن ميسازند توجه ويژه داشت.

جمعه, 14.07.2023 - 17:42 پیوند ثابت
ع باقرزاده

چرا نمیتوان به مطالب مهرنوش موسوی پاسخ داد؟
کمتر کسی سیاستها و مطالب خانم مهرنوش موسوی را جدی میگیرد. اما باید قبول کرد که ایشان دست به قلمی خوبی دارد. مهم نیست
که چی مینویسد. تند و طولانی و داستانی و آتشین مینویسد. سطحی و کم عمق. پر حرارت و طلبکارانه. پر از توهین و اتهام. تحلیل هایشان بیشتر شبیه داستهای پلیسی است. همیشه در صدد کشف توطئه ای هستند. نقشی شبیبه کارگاه کلمبو. تواناست. میتواند هر گوزی را به هر شقيقه ای دیگر متصل کند. مهم نیست که واقعیت و یا حقیقت چیست. قدرت داستانسرایی بسیار بالایی دارد

جمعه, 14.07.2023 - 16:25 پیوند ثابت
نظرات رسیده

Sirus Malakooty

مقایسه نابجا و نادرستی ست. عنوان با قیاس کردن وعده داده شده بود ، اما در عمل قیاسی در کار نبود و فراتر از استفاده از عاطفه جمعی نسبت به توماج جهت نکوهش و منفی جلوه نشان دادن سوژه اصلی کاربرد دیگری نداشت .

جمعه, 14.07.2023 - 09:52 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.