رفتن به محتوای اصلی

روسای جمهوری آمریکا و اسرائیل درباره مقابله با دستیابی ایران به سلاح اتمی گفت‌وگو کردند
19.07.2023 - 08:11

 

جو بایدن و اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهوری اسرائیل، در دیداری در کاخ سفید درباره افزایش همکاری‌ها برای مقابله با دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای و نیز گسترش شراکت نظامی ایران و روسیه گفت‌وگو کردند.

بایدن در این دیدار گفت: «تعهد آمریکا به اسرائیل محکم و خدشه‌ناپذیر است. ما همچنین متعهدیم که اطمینان حاصل کنیم ایران هیچ‌گاه به سلاح‌های هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

او افزود: دوستی آمریکا و اسرائیل غیرقابل گسست است و دو کشور برای ایجاد یکپارچگی و ثبات بیشتر در خاورمیانه، در حال همکاری با هم هستند.

هرتزوگ نیز در جمع خبرنگاران گفت او و بایدن علاوه بر گفت‌وگو درباره تهدید هسته‌ای ایران و گسترش پیمان عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی، درباره فعالیت‌های تنش‌زای حزب‌الله لبنان در منطقه نیز تبادل نظر کردند.

بایدن، پیش‌تر نیز در گفت‌وگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره اتحاد دو کشور و مهار تهدیدهای جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی وابسته به آن گفت‌‌وگو کرده بود.

اسرائیل همواره نسبت به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده که برای خود ابتکار عمل در این زمینه را به رسمیت می‌شناسد.

همچنین آمریکا نیز بارها تاکید کرده که به جمهوری اسلامی اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نخواهد داد.

طبق اعلام کاخ سفید، رییسان جمهوری آمریکا و اسرائیل در دیدار خود بر قدرت روابط دو کشور بر پایه ارزش‌های دموکراتیک مشترک و نیاز برای رویکردی مبتنی بر توافق همگان برای رسیدگی به طرح تغییرات قضایی اسرائیل تاکید کردند.

بایدن همچنین بر لزوم حفظ راه‌های موجود برای مذاکره جهت تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین تاکید کرد و آن را بهترین راه ممکن به سمت صلح و عدالت پایدار خواند.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین خواستار آزادی، رفاه و امنیت برابر برای شهروندان اسرائیل و فلسطین شد و بر ضرورت پیگیری اقدامات برای تقویت وضعیت امنیتی و اقتصادی کرانه باختری و جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی تاکید کرد.

در حالی که نگرانی‌های دولت آمریکا از اعتراضات سراسری اسرائیل به طرح دولت نتانیاهو برای تغییرات سیستم قضایی این کشور ادامه دارد، رییس‌جمهوری اسرائیل در دیدار با بایدن تاکید کرد که دموکراسی اسرائیل «سالم، قوی و مقاوم» است.

جروزلم‌پست به نقل از یک مقام اسرائیلی آگاه گزارش داد: بایدن در دیدار با رییس‌جمهوری اسرائیل تاکید کرد ایجاد سازش بین دولت ائتلافی اسرائیل و اپوزیسیون این کشور بر سر مساله تغییرات قضایی ضروری است و خاطرنشان کرد تنش‌های ناشی از این مساله کار دولت آمریکا را در پیشبرد صلح در منطقه سخت‌تر کرده است.

به گفته این مقام اسرائیلی، بایدن همچنین با تاکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود، از حمله‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه مردم فلسطین و مصونیت بیشتر آنها از مجازات، ابراز نگرانی کرد.

این مقام آگاه افزود که دو طرف درباره احتمال توافقی برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی گفت‌وگو کردند و بایدن تاکید کرد که گسترش پیمان ابراهیم از اولویت‌های دولت اوست.

طبق این گزارش، هرتزوگ در این نشست به بایدن گفت در حال همکاری با احزاب مختلف اسرائیل است تا درباره طرح اصلاحات قضایی به یک زمینه‌ تفاهم مشترک برسند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.