رفتن به محتوای اصلی

آمریکا:به تلاش‌ برای برخورد با اقدام‌های رژیم ایران در سرکوب مردم ادامه می‌دهیم+ویدئو
22.07.2023 - 09:36

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اقدام‌های جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان ایران، بر ادامه تلاش‌های قاطعانه واشینگتن برای برخورد با این فعالیت‌های سرکوبگرانه تاکید کرد. او همچنین گفت درباره فعالیت‌های هسته‌ای و اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و اوکراین، نگرانی‌های جدی دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در نشست امنیتی آسپن گفت: «رژیم ایران تلاش می‌کند در یک طرف دیگر جهان، از جمله در آمریکا، کسانی را که علیه خواستش حرف زده یا عمل می‌کنند، سرکوب کند. ما با قاطعیت به همه این اقدام‌ها پاسخ می‌دهیم.»

او افزود: «ما اعتراضات شگفت‌آور مردم ایران به رهبری زنان و دختران را دیده‌ایم و مشاهده کرده‌ایم که رژیم ایران برای سرکوب آنها به چه ابزارهایی متوسل شده است. ما برای کمک به مردمی که می‌خواهند صدایشان شنیده شود، کارهای زیادی انجام داده‌ایم؛ هم از نظر وضع تحریم‌ها و هم از نظر ارائه تکنولوژی برای حفظ دسترسی مردم ایران به اینترنت.»

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: یکی از مزایای تلاش برای احیای احتمالی برجام این است که آمریکا به هم‌راستایی با سه کشور شریک اروپایی خود در این توافق بازگشته‌ است.

او افزود: این در حالی است که پیش‌تر بین آمریکا و سه کشور اروپایی در این مورد یک اختلاف‌ واقعی وجود داشت. اما اکنون ایالات متحده و این کشورها در حال همکاری برای برخورد با برخی اقدام‌های افراطی رژیم ایران هستند.

بلینکن خاطرنشان کرد: هر آنچه در برجام برای جلوگیری از تلاش ایران در تولید مواد شکاف‌پذیر هسته‌ای برای سلاح هسته‌ای انجام شده بود، از بین رفته و در حالی که در برجام تلاش‌ شده بود زمان گریز هسته‌ای ایران به بیشتر از یک سال برگردد، اکنون این زمان برای جمهوری اسلامی به چند هفته رسیده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره اقدام‌های ایران در سراسر منطقه در حمایت از گروه‌هایی که به شدت مشغول فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده هستند، ابراز نگرانی کرد.

بلینکن همچنین خاطرنشان کرد: پهپادهایی که ایران برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه می‌دهد، تاثیری واقعی و وحشتناک دارد. این یک مسیر دو طرفه است و روسیه هم به ایران تجهیزات و فناوری می‌دهد تا برای اقداماتی که در منطقه انجام می‌دهد، از آنها استفاده کند.

موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه در اوایل تیرماه اعلام کرد سازمان‌های اطلاعاتی برخی کشورهای اروپایی بر این عقیده‌اند که جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی به طور غیرقانونی به دنبال دستیابی به فناوری سلاح‌های هسته‌ای بوده است.

در گزارش این سازمان‌ها به موارد ظن‌برانگیز از تلاش تهران برای دست‌یابی به سلاح کشتار جمعی اشاره شده است.

علی‌رغم گفت‌وگوهایی که میان آمریکا و جمهوری اسلامی برای کاهش تنش‌ها می‌شود، بر اساس این گزارش، دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان ، هلند سوئد و امریکا می‌گویند تهران خود را برای آزمایش نخستین سلاح هسته‌ای آماده می‌کند.

اواسط خرداد، رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش خود به شورای حکام آژانس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماهه گذاشته به میزان یک‌چهارم افزایش یافته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.