رفتن به محتوای اصلی

استقرار جنگنده‌های اف-۳۵ در خاورمیانه خبر داد+ویدئو
27.07.2023 - 07:41

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، موسوم به سنتکام، روز چهارشنبه چهارم مرداد ماه از استقرار جنگنده‌های اف-۳۵ در خاورمیانه خبر داد.

نیروی هوایی مرکزی آمریکا در سنتکام نیز می‌گوید، این جنگنده‌ها برای تقویت گشت‌زنی در تنگه هرمز در منطقه مستقر شده‌اند.

سنتکام هم در حساب کاربری توییتر خود عکس‌هایی از استقرار جنگنده‌های اف -۳۵ را در منطقه تحت مسئولیت خود منتشر کرده است.

نیروی هوایی مرکزی آمریکا در سنتکام نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: به عنوان بخشی از برنامه‌ از پیش اعلام شده وزارت دفاع، یک اسکادران از جنگنده‌های اف-۳۵ «آذرخش ۲» نیروی هوایی ایالات متحده در منطقه تحت مسئولیت سنتکام مستقر شد.

این بیانیه اضافه کرد که جنگنده‌های یادشده به پشتیبانی از ماموریت‌های نیروی هوایی مرکزی آمریکا در دفاع از منافع، ارتقای امنیت منطقه‌ای و حفاظت از آزادی ناوبری در منطقه کمک خواهند کرد.

نیروی هوایی مرکزی آمریکا در سنتکام تصریح کرده است: در هماهنگی با متحدان منطقه‌ای، شرکای ما و نیروی دریایی ایالات متحده، جنگنده‌های اف-۳۵ به جنگنده‌های اف-۱۶ و آی-۱۰ که در منطقه به گشت‌زنی و نظارت بر تنگه هرمز کمک می‌کنند، خواهند پیوست.

وزیر دفاع آمریکا روز ۲۹ تیر ماه اعلام کرده بود که در واکنش به تلاش‌های اخیر ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز علاوه بر ارسال جنگنده‌های اف- ۳۵ و اف- ۱۶ و ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، دستور اعزام بخشی از نیروهای واحد آبی-خاکی ارتش این کشور را به منطقه تحت پوشش مسئولیت سنتکام صادر کرده است.

آمریکا می‌گوید، ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و اذیت، حمله یا توقیف قرار داده است.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام در این زمینه هفته گذشته گفته بود که سنتکام خود را به دفاع از آزادی ناوبری در محدوده مسئولیتش که شامل برخی از آب‌راه‌های مهم جهان است، متعهد می‌داند.

او اضافه کرده بود: «نیروهای اعزامی، قابلیت‌های منحصر بفردی دارند تا با اتکا به آنها بتوانیم به همراه شرکایمان در منطقه از جریان آزاد تجارت بین‌المللی بیشتر محافظت کنیم و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را برقرار سازیم.»

در همین زمینه، مقامات آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند، لوید آستین، وزیر دفاع روز پنجشنبه دستور استقرار گروه آمادگی آبی-خاکی «یواس‌اس باتان» و یگان اعزامی ۲۶ نیروی دریایی به منطقه تحت مسئولیت سنتکام را صادر کرد.

مقامات جمهوری اسلامی بارها با طرح اتهاماتی نظیر «برخورد با تاسیسات دریایی یا شناورها»، «آلوده کردن محیط زیست» و غیره نفتکش‌های خارجی را توقیف کرده و بعد از دریافت امتیازات از کشورهای خارجی، از جمله رفع توقیف نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی، آنها را آزاد کرده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی دریایی در هفته‌های اخیر نسبت به تهدید کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار داده بودند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.