رفتن به محتوای اصلی

رکورد تازه برای قیمت سکه و دلار در ایران

رکورد تازه برای قیمت سکه و دلار در ایران

در اولین روز پس از تعطیلات نوروزی، قیمت سکه «طرح امامی» از مرز ۴۲ میلیون تومان عبور کرد و قیمت دلار هم با گذر از از ۶۳ هزار تومان رکورد جدیدی را ثبت کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت مسکن هم در تهران به طور میانگین از متری ۶۶ میلیون تومان به متری ۸۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور هم از افزایش اجاره بها در آینده نزدیک خبر داد.

در بازار خودرو، دنا پلاس توربو با ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به دیروز (۱۳ فروردین)، رکورد زد و به ۹۹۰ میلیون تومان رسید هرچند به گزارش خبرگزاری ایمنا، تقریبا تمام خودروهای تولید داخل کشور افزایش قیمت داشته‌اند.

این در حالی است که چندی پیش محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در ایران این است که صنایع فولاد و پتروشیمی تولیدات خود را با نرخ «دلار تلگرامی» به تولید کنندگان خودرو می‌فروشند.

برخی مصوبه‌های دولت مبنی بر افزایش قیمت‌ها و تعرفه‌ها هم از امروز اجرایی شده‌اند.

برای مثال تعرفه تردد در محدوده طرح ترافیک تهران با ۴۰ درصد افزایش به ۷۵ هزار تومان رسید. پیش از نوروز تعرفه‌های جدید تاکسی، اتوبوس بین شهری و مترو اعلام شده بود که حکایت از افزایش ۴۵ تا ۵۰ درصدی برخی خدمات حمل و نقل شهری و بین شهری داشت.

شورای شهر تهران نیز امروز افزایش ۳۵ درصدی بهای خدمات کارشناسی و فنی دفاتر خدمات الکترونیکی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ را تصویب کرد.

این افزایش قیمت روی زندگی روزمره تاثیر مستقیم گذاشته و واکنش‌های زیادی را هم بین اقشار مختلف جامعه و در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

یک فروشنده مواد غذایی در پاکدشت کرج در استان البرز می‌گوید: «قیمت‌ها هر روز با روز قبل فرق می‌کنند و عامه مردم به خاطر گرانی و پایین بودن درآمد در تهیه مواد غذایی مشکل دارند و این را می‌توان از حجم خرید و درخواست نسیه دریافت».

یک شهروند دیگر می‌گوید: «ما در جوانی کار می‌کردیم که برای خرید ماشین و خانه پول جمع کنیم اما پسر من امروز برای خرید پوشاک خود پس‌انداز می‌کند».

طی سالهای گذشته جهش قیمت‌ها درتعطیلات نوروزی روندی تکراری بوده و اولین بار نیست که با بازگشایی جدی بازار افزایش ناگهانی قیمت‌ها محسوس است.

در عین حال برخی ناظران بر این باورند که حمله دیروز به کنسولگری ایران در دمشق التهابی سیاسی-اقتصادی در ایران ایجاد کرده و به سیر صعودی قیمت‌ها در این کشور افزوده است. برخی کارشناسان نیز افزایش قیمت‌ها را در ارتباط مستقیم با افزایش قیمت دلار می‌دانند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی‌بی‌سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید