رفتن به محتوای اصلی

امیرعبداللهیان: ارتباط اسرائیل با ریزپرنده‌ها برای ما اثبات نشده

امیرعبداللهیان: ارتباط اسرائیل با ریزپرنده‌ها برای ما اثبات نشده

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره حمله منتسب به اسرائیل به اصفهان گفت که هیچ حمله‌ای اتفاق نیافتاده بلکه ریزپرنده‌هایی بوده که برای «فیلمبرداری و تجسس» از «داخل اصفهان» به پرواز درآمدند. او گفته که ارتباط این رویداد با اسرائیل برای مقام‌های ایرانی «اثبات نشده است».

آقای امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» آمریکا این اظهارات را عنوان کرد.

او در پاسخ به گفته مجری که اسرائیل تاسیسات اصفهان را بمباران کرد، گفت: «ما تأیید نمی‌کنیم که رژیم اسرائیل شب گذشته حمله‌ای را انجام داده باشد. در حال بررسی دقیق هستیم. آنچه که شب گذشته اتفاق افتاده، پرواز کوتاه ۲ یا ۳ کوادکوپتر که از همان اصفهان به پرواز در آمدند، بر آسمان اصفهان بوده است.»

وزیر خارجه ایران پهپادهای کوچک ادعایی را در «حد اسباب‌بازی» توصیف کرد.

او افزود که «برای ما اثبات نشده است که ارتباط بین این ریزپرنده‌ها و رژیم اسرائیل وجود داشته باشد.»

به‌گفته وزیر امور خارجه، سیستم پدافند هوایی ایران این «ریزپرنده‌ها» را بلافاصله ساقط کرد.

بامداد جمعه ۳۱ فروردین صداهای انفجاری در اصفهان و اطراف آن شنیده شد. خبرگزاری‌های رسمی ایران اعلام کردند که «سه پهپاد» یا «سه ریزپرنده» در آسمان اصفهان منهدم شدند که «هیچ خساراتی» نداشته است.

آقای امیرعبدالهیان در مصاحبه‌اش گفت که رسانه‌های آمریکا و برخی متحدین اسرائیل حمله به یک پایگاه هوایی در شهر اصفهان را به اسرائیل نسبت دادند در حالیکه کار اسرائیل نبوده است.

اسرائیل رسما درباره این حمله اظهارنظر نکرده است اما رسانه‌های مختلف آمریکایی به نقل از منابعی که هویتشان فاش نشد خبر از حمله اسرائیل با موشک دوربرد هوا به زمین دادند.

آیا ایران اقدام تلافی‎‌جویانه انجام خواهد داد؟

مجری شبکه ان‌بی‌سی با یادآوری سخنان رئیس‌جمهور ایران که کوچکتری اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل، واکنش شدیدتر ایران را در پی خواهد داشت، از وزیر خارجه ایران پرسید آیا «اسرائیل از خط قرمز» گذشته است؟

آقای امیرعبداللهیان گفت کسی مسئولیت آنچه در اصفهان اتفاق افتاد را نپذیرفته و اسرائیل «به دنبال فضاسازی» است.

او افزود: «اگر رژیم اسرائیل اقدامی روی کشور من انجام بدهد و برای ما ثابت بشود، پاسخ ما فوری، حداکثری و پشیمان‌کننده خواهد بود.»

در پی حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، سوریه که به کشته شدن هفت تن از «مستشاران و افسران نظامی ارشد» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر شد، ایران حملات پهپادی و موشکی به اسرائیل انجام داد و آن را «تنبیه» اسرائیل دانست.

هرچند پدافند اسرائیل و متحدانش اکثر پهپادها و موشک‌های ایرانی را خنثی کرد، اما این بیم آن می‌رفت که واکنش اسرائیل به این حمله بی‌سابقه ایران به یک جنگ تمام عیار و تشدید تنش در منطقه منجر شود.

حال با سکوت رسمی مقام‌های اسرائیلی و بی‌اهمیت جلوه دادن رویداد اصفهان از طرف مقام‌های ایرانی، بسیاری از ناظران روابط بین‌الملل می‌گویند احتمال دارد که دو طرف در مقطع کنونی از تشدید تنش خودداری کنند و پیام‌هایی که با تک و پاتک برای هم فرستاده‌اند بسنده کنند.

لیز دوست، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی، می‌گوید دست کم فعلا منطقه و مردم عادی نفس راحتی می‌کشند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید