رفتن به محتوای اصلی

ابراز خشم اردن از «حمله» اسرائیلی‌ها به کاروان‌های کمک رسانی به غزه

ابراز خشم اردن از «حمله» اسرائیلی‌ها به کاروان‌های کمک رسانی به غزه

دولت اردن از «حمله» اسرائیلی‌ها به دو کاروان کمک‌رسانی که روز چهارشنبه از طریق گذرگاه‌های «کرم شالوم» و «بیت حانون-ارز» عازم غزه بودند ابراز خشم کرده است.

این اولین بار بود که کمک‌های ارسالی اردن از طریق گذرگاه بیت حانون در داخل اسرائیل وارد غزه می‌شد.

سفیان القضاة، سخنگوی وزارت خارجه اردن به بی‌بی‌سی عربی گفت که قرار بود طرف اسرائیلی از کامیون‌های کمک رسانی در برابر هرگونه حمله محافظت کند.

وزارت امور خارجه و مهاجرت اردن در بیانیه‌ای گفت که دولت اسرائیل «در حفاظت موثر از دو کاروان کمک‌رسانی کوتاهی کرده و اجازه داده است که با نقض فاحش تعهدات قانونی به عنوان نیروی اشغالگر و تعهد اعلام شده خود برای اجازه ورود کمک به غزه، به این کاروان‌ها حمله شود.»

«اقدام مجرمانه»
حسین الشبلی، دبیرکل جمعیت خیریه هاشمی اردن به بی‌بی‌سی گفت که بر اساس گزارش وزارت امور خارجه به بی‌بی‌سی، اواخر روز چهارشنبه، ۷۹ کامیون‌ کمک‌رسانی توانستند وارد نوار غزه شوند و برای اولین بار، ۳۱ کامیون از گذرگاه بیت حانون و ۴۸ کامیون از گذرگاه کرم شالوم در داخل خاک اسرائیل وارد این منطقه شدند.

اما الشبلی از خسارات وارده به خودروهای امدادی در نتیجه حملات در اسرائیل نیز خبر داد.

وی گفت: «اگرچه اولین بار نیست که کمک‌های ارسالی به غزه مورد حمله قرار می‌گیرد، اما این بار تلاش واقعی برای اخلال در ورود کامیون‌ها از اردن صورت گرفته است.»

الشبلی در رابطه با میزان خسارات وارده توضیح داد که: «خسارت وارده به دو کاروان کمک‌رسانی در نتیجه اقدام برای ممانعت از حرکت خودروها، شامل شکسته شدن شیشه‌های بعضی از آنها و تلاش برای از بین بردن اقلام کمکی بود و تلاش شد تا با این اقدامات، از ورود همه کامیون‌ها جلوگیری شود.»

اما الشبلی گفت که بخش عمده کمک‌های ارسالی از طریق گذرگاه بیت حانون به شمال نوار غزه یا به کرم ابوسالم در جنوب غزه رسید.

Image removed.

منبع تصویر،KINGDOM OF JORDAN

توضیح تصویر،پادشاهی اردن مقادیر زیادی کمک برای غزه ارسال کرده است

سازمان خیریه هاشمی و تکیه ام علی از اردن تنها مراکزی نبودند که این دو کاروان کمک‌رسانی را سازمان دادند بلکه برنامه جهانی غذا و سازمان بریتانیایی هیومن اپیل، دو سازمان خیریه آفریقای جنوبی و آی ام سی آمریکا نیز در این عملیات مشارکت داشتند.

وزارت امور خارجه اردن مقامات اسرائیلی را کاملا مسئول این حملات دانسته و رویداد فوق را «مجرمانه» توصیف کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه اردن، «این کاروان‌ها در مسیر گذرگاه اریز و گذرگاه کرم ابوسالم مورد حمله تندروهای اسرائیلی قرار گرفتند که مقداری از محموله‌های آنها را روی جاده پرتاب کردند و به کامیون‌ها خسارت مادی زدند.»

گروهی از شهروندان و خانواده گروگان‌های اسرائیلی گفته بودند که تا زمانی که حماس گروگان‌ها را آزاد نکند، نباید کمک‌های بشردوستانه از اسرائیل به غزه برسد.

القضاة گفت که در نهایت کاروان‌ها «علی‌رغم تعدی به آنها، به دلیل علاقه به کمک‌رسانی به نوار غزه به خاطر فاجعه انسانی که با آن مواجه است، ماموریت خود را دنبال کردند و به مقصد هم رسیدند.»

الشبلی ضمن تایید اظهارات وزارت خارجه اردن گفته است که سربازان اسرائیلی تلاشی برای مقابله با حمله‌کنندگان به کاروان‌ها صورت ندادند.

بی‌بی‌سی عربی هم با چندین مقام اسرائیلی تماس گرفت، اما تا لحظه انتشار این گزارش پاسخی دریافت نکرده است.

در همین حال، روزنامه تایمز اسرائیل نوشت که سازمان راستگرای اسرائیلی تساو ۹ تظاهرات شبانه‌ای را در گذرگاه النبی یا پل ملک حسین بین اردن و اسرائیل ترتیب داده است.

این سازمان گفته است که مخالف ورود کمک به غزه تا قبل از آزادی گروگان‌های اسرائیلی از دست حماس است.

روزنامه تایمز اسرائیل با تکیه بر تصاویر تظاهرات که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده گزارش کرده است که «در هیچیک از این فیلم‌ها نشانه‌ای از خشونت از سوی تظاهرکنندگان دیده نشده است.»

این روزنامه به نقل از وزارت امور خارجه اسرائیل نوشته است که «هیچگونه تماس رسمی از اردن در این زمینه دریافت نکرده است.»

اما برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده‌اند و گفته‌اند که اسرائیلی‌ها تلاش کردند بعضی از اقلام کمکی را خراب کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سازمان کمک‌های حقوقی اسرائیل – آنینو – نوشته است که «پلیس اسرائیل چهار مرد را که کامیون‌های کمک رسانی اردن را در نزدیکی شهر مئله ادومیم در کرانه باختری متوقف کردند بازداشت کرد.» آنها از حرکت کامیون‌ها ممانعت می‌کردند.

نیاز غزه به کمک بیشتر

اسرائیل پس از حمله حماس در ۷ اکتبر و به گروگان گرفتن حدود ۲۰۰ نفر، نوار غزه را درمحاصره قرار داده و این محاصره شامل قطع آب و برق ارسالی از اسرائیل بوده است.

ارتش اسرائیل گفته است که در حمله حماس ۱۲۰۰ نفر کشته شدند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت حماس، تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در جنگ ادامه‌دار اسرائیل علیه غزه به حدود ۳۵ هزار نفر رسیده که بیشتر آنها زنان و کودکان بوده‌اند.

الشبلی می‌گوید که اردن از زمان آغاز جنگ از طریق سازمان خیریه‌ هاشمی‌ حدود ۱۲۴۲ کامیون کمک‌رسانی به غزه فرستاده است.

هواپیماهای ترابری نیروی هوایی اردن طی ۷ ماه گذشته ۹۰ ماموریت فرو ریختن بسته‌های کمک‌ بشردوستانه برای مردم غزه را انجام داده و علاوه بر این، نیروی هوایی سایر کشورها نیز ۲۲۵ ماموریت مشابه انجام داده‌اند.

همچنین ۵۷ فروند هواپیما حاوی اقلام بشردوستانه در فرودگاه العریش مصر به زمین نشسته است. به گزارش رسانه‌های دولتی حماس در نوار غزه، ساکنان نوار غزه دچار بحران کمبود اساسی غذایی شده و در مناطق شمالی قحطی بروز کرده و برای رفع این مشکل، باید روزانه یک‌هزار کامیون حامل انواع مواد اساسی به این منطقه برسد.

علی‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی در مورد لزوم ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه، رسانه‌های رسمی‌غزه اعلام کرده‌اند که در آوریل گذشته تنها ۴۴۸۷ کامیون کمک‌رسانی یعنی روزانه ۱۶۳ کامیون وارد نوار غزه شده است که ۱۱۶۶ آنها از طریق گذرگاه مرزی رفح با مصر وارد شدند.

تعداد کامیون‌های ورودی از گذرگاه کرم شالوم در اسرائیل ۳۷۲۱ بوده و تنها ۴۱۹ کامیون حامل مواد اساسی یعنی ۸ درصد کمک‌ها به شمال غزه رسیده است.

سازمان ملل متحد از اسرائیل خواسته است تا اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه بدون مانع وارد غزه شود و گفته است که برنامه جهانی غذا تخمین می‌زند که «برای تامین نیازهای غذایی مردم غزه به خصوص در شمال به ورود حداقل ۳۰۰ کامیون در روز نیاز است.»

سازمان ملل در اشاره به برنامه ارسال کمک‌های غذایی از طریق دریا و هوا گفته است که برای ارسال کمک به غزه هیچ جایگزینی بهتر از ارسال از طریق جاده‌های زمینی وجود ندارد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید