رفتن به محتوای اصلی

فشار نهادهای امنیتی بر خانواده آرمیتا گراوند همزمان با اعلام مرگ او از سوی رسانه‌های حکومتی
28.10.2023 - 13:39

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت ایران از درگذشت آرمیتا گراوند، دانش آموز ۱۷ ساله‌ای خبر داد که نهم مهر در مسیر مدرسه در ایستگاه متروی شهدا از ناحیه سر آسیب دید و در بیمارستان نظامی فجر بستری شد.

این خبرگزاری می‌گوید «معالجات گسترده پزشکی» به ثمر ننشسته و او پس از ۲۸ روز بستری در بخش مراقب‌های ویژه درگذشت.

فعالان حقوق بشر آرمیتا گراوند را قربانی درگیری با پلیس حجاب جمهوری اسلامی می‌دانند. این فعالان، پلیس حجاب در ایران را متهم کردند با ضرب و جرح او، باعث به کما رفتن او شدند.

به فاصله کوتاهی بعد از انتشار خبر درگذشت آرمیتا گراوند، نام او به ترند اول اکس (توییتر سابق) تبدیل شد و کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به خبر فوت او واکنش نشان دادند.

مقام‌های رسمی در واکنش گفتند حادثه ناشی از «افت فشار» او بوده اما از انتشار آنچه در داخل واگن بر آرمیتا گذشت خودداری کردند.

در تصاویری که خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) منتشر کرد، آرمیتا حدود ساعت ۷ بی‌آنکه مقنعه به سر داشته باشد به همراه دوستانش در ایستگاه شهدا مترو تهران دچار حادثه شد و از آن زمان در یک بیمارستان نظامی در پایتخت بستری شد.

سه هفته پیش روزنامه گاردین لندن به نقل از «دو شاهد عینی»‌ ضرب و شتم بر سر حجاب او را با یک حجاب‌بان زن در داخل واگن مترو تایید کرد.

این روزنامه نوشت زمان تصاویر ویدئوهایی که این خبرگزاری منتشر کرده، نشان می‌دهد که دست کم صد ثانیه از زمان آن کم شده است.

روزنامه گاردین در این باره با دو «شاهد» روز حادثه گفتگو کرد که به گفته یکی از آنها آرمیتا به هنگام ورود به واگن مترو با تذکرات یک حجاب‌بان زن روبه‌رو شد و این زن به دلیل آن که آرمیتا روسری نداشت با او مشاجره کرد. به گفته این فرد، «زن چادری فریاد زد که چرا حجاب نداری؟» و آرمیتا در پاسخ گفت: «آیا من به تو می‌گویم چرا چادرت را برنمی‌داری»؟

به گفته این شاهد، درگیری لفظی به خشونت کشیده شد و‌ حجاب‌بان زن، با حمله به آرمیتا او را به شدت هل داد و به گفته یک شاهد دیگر آرمیتا بعد از زمین خوردن «همچنان به هوش بود.»

چند روز پس از این درگیری، خبرنگار روزنامه شرق که برای پوشش این مساله به بیمارستان نظامی «فجر نیروی هوایی» رفته بود، برای ساعاتی بازداشت شد.

یکی از نزدیکان آرمیتا گراوند پیش‌تر به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود او ورزشکار حرفه‌ای تکواندو بود و «دان ۳» در این رشته ورزشی رزمی داشت.

آرمیتا گراوند عاشق فرهنگ، زبان و غذاهای کره‌ای بود. او همچنین به گروه موسیقی کره‌ای بی‌تی‌اس (BTS) علاقه زیادی داشت، به‌طوری که مدل موهایش را مانند «پارک جیمین»، یکی از اعضای این گروه موسیقی کوتاه می‌کرد.

آرمیتا به نقاشی نیز علاقه زیادی داشت و از دو سال پیش به صورت حرفه‌ای یادگیری نقاشی را آغاز کرده بود. او چیزهایی را که دوست داشت مانند پرتره شخصیت‌های محبوبش را نقاشی می‌کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.