رفتن به محتوای اصلی

اصول‌گرایان به جان هم افتادند؛ جلیلی به خیانت، عدد نفهمی و ساده‌سازی متهم شد

اصول‌گرایان به جان هم افتادند؛ جلیلی به خیانت، عدد نفهمی و ساده‌سازی متهم شد

با گذشت دو روز از اعلام نتایج انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران و پیروزی پزشکیان، تنش‌ها میان نیروهای اصول‌گرا افزایش یافته است. اصول‌گرایان معترض، جلیلی را به دلیل عدم ائتلاف با قالیباف و شکست در انتخابات به «خیانت»، «عدد نفهمی» و «ساده‌سازی عمل سیاسی» متهم می‌کنند.

روز دوشنبه ۱۸ تیر، روزنامه اصول‌گرای فرهیختگان در یادداشتی سعید جلیلی و تیم انتخاباتی او را مسئول شکست این جریان در انتخابات روز جمعه ۱۵ تیر خواند.

به نوشته این روزنامه، گزارش‌هایی که درباره «سازمان رای» از سوی اعضای ستاد جلیلی منتشر می‌شد به قدری «دور از واقعیت» بود که بهترین تعبیر درباره آن «عدد نفهمی» است.

در این یادداشت از «ساده‌سازی عمل سیاسی» به عنوان اولین اشتباه عمده «اصول‌گرایان بازنده انتخابات» یاد شده و با اشاره به روایت‌های تاریخی مذهبی درباره «طلحه و زبیر»، جلیلی به «بیعت‌شکنی» متهم شده است.

در منابع شیعی آمده است پس از قتل عثمان، دومین خلیفه مسلمانان، طلحه و زبیر از اولین کسانی بودند که با علی ابن ابی‌طالب بیعت کردند. آنان پس از مدتی از او خواستند حکومت قسمتی از سرزمین‌های اسلامی را به ایشان بسپارد اما چون علی درخواست آن‌ها را رد کرد، به عایشه و بنی‌امیه و مخالفان علی در مکه پیوستند.

شیعیان از این دو شخصیت تاریخی صدر اسلام به عنوان «نماد خیانت در عهد» یاد می‌کنند.

روزنامه اصول‌گرای فرهیختگان تاثیر مسائل سیاسی و اجتماعی، گشت ارشاد، فیلترینگ، موضوع حجاب و تحریم را در نتایج این انتخابات رد نکرده است.

جلیلی به رای روستاها باخت؟

پایه یکی از اعتراضات اصلی اصول‌گرایان به جلیلی، امید او و ستادش به رای آوردن این کاندیدا در روستاهاست.

به نوشته فرهیختگان، اعضای ستاد این کاندیدای اصول‌گرا امید می‌دادند که: «رای روستاها به‌سمت جلیلی بازگشته است!»

امیدی که در نهایت محقق نشد.

این روزنامه سرمایه‌گذاری جلیلی بر رای روستاها را بی ثمر دانست و پرسید آیا این افراد نمی‌دانستند «جمعیت روستایی کسری از جمعیت طبقه متوسط برخی شهرهای بزرگ» هم نمی‌شود که پای صندوق آمدند؟

این در حالی است که محمدجواد ظریف و مسعود پزشکیان در دوران تبلیغات انتخاباتی ستاد جلیلی را به توزیع پول در روستاها متهم کردند.

این اتهام سوی جلیلی رد شد.

هفته گذشته نیز سید علی آقازاده، رییس ستاد انتخابات حزب اعتدال که در این انتخابات از پزشکیان حمایت می‌کرد از توزیع پول و مواد خوراکی در روستاها و شهرهای کوچک و از رایزنی و مذاکره با برخی فرمانداران و دهیاران «به نفع یک کاندیدای خاص» خبر داد.

اختلاف در پایگاه اصول‌گرایی

در دوران رقابت‌های انتخاباتی، درگیری‌های سیاسی میان اعضای ستاد کاندیداهای اصول‌گرا به اوج خود رسید و طرفداران جلیلی و محمدباقر قالیباف تلاش کردند با استفاده از انواع ترفند‌ها مانند افشاگری‌ها، انتشار انواع نظرسنجی‌ها و نظر سازی‌ها و نقل قول‌های متضاد از شخصیت‌های مختلف سیاسی، مذهبی و نظامی، دیگری را از گردونه رقابت خارج کنند.

با حضور جلیلی و پزشکیان در دور دوم این انتخابات، ائتلافی میان جریان اصول‌گرایی شکل گرفت اما تا آن زمان شکاف‌ میان نیروهای دو طرف چنان عمیق شد که کمتر کسی انتظار داشت حتی اعضای اصلی ستاد قالیباف هم به جلیلی رای بدهند.

در یک نمونه، محسن عالی‌پور، از حامیان قالیباف، در واکنش به توییت محسن منصوری، رییس ستاد انتخاباتی جلیلی که خواستار هم‌دلی دو گروه در دور دوم انتخابات شده بود، پزشکیان را انتخابی «عاقلانه‌تر و بهتر» دانست که کشور را «فدای عقده‌هایش» نمی‌کند.

او نوشت: «ما هیچ عهدی با شما نداریم. شما جریان را فدای عقده‌هایتان کردید.»

در نمونه‌ای دیگر محمد پاداش، فعال رسانه‌ای، پس از حذف قالیباف در دور اول انتخابات با بازنشر تصویری از جلیلی و اشاره به عدم پاسخ‌گویی او به تماس‌‌ها برای انصراف از ادامه رقابت‌های انتخاباتی نوشت: «دیگر از فردا می‌توانید تلفنتان را روشن کنید آقای جلیلی. تمام شد.»

تسلیم اما شاکی

کانال رسمی صابرین‌نیوز، نزدیک به سپاه پاسداران، هم‌زمان با شمارش آرا، جلیلی را عامل شکست اصول‌گراها معرفی کرد و با ابراز تاسف از این که جلیلی با «بی توجهی به توصیه بزرگان انقلاب» باعث «شکست تلخ جبهه انقلاب» شد، وعده داد در آینده درباره «خیانت و خودخواهی» جلیلی بیشتر بنویسد.

هم‌زمان کانال مکتوبات، از اصلی‌ترین رسانه‌های نزدیک به جلیلی با حمله به قالیباف او را به اقدامات «فرمالیته» و «عدم بسیج کامل نیروها» در حمایت از جلیلی در دور متهم کرد.

اعتراضات تیم رسانه‌ای جلیلی محدود به قالیباف نماند و پای شورای نگهبان را هم به علت «چینش و ترکیب کاندیداها و رد و تایید صلاحیت آن‌ها»‌ به دایره انتقادات اصول‌گراها کشاند.

به نظر می‌رسد آن‌ها انتظار داشتند شورای نگهبان مانع حضور رقبای جلیلی در انتخابات شود.

روز جمعه ۱۵ تیر، دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در ایران با مشارکت اعلام شده حدود ۴۹/۸ درصدی واجدین شرایط رای‌دهی برگزار شد که در آن پزشکیان با ۵۴ درصد آرا، توانست کاندیدای اصول‌گرایان را شکست دهد و به عنوان نهمین رییس‌جمهوری ایران انتخاب شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید