رفتن به محتوای اصلی

زندان کرمان، گوانتاناموی ایران با ۲هزار زندانی زیر اعدام و ۱۱ اعدام در هفته! – گزارش

زندان کرمان، گوانتاناموی ایران با ۲هزار زندانی زیر اعدام و ۱۱ اعدام در هفته! – گزارش
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران
 

۲هزار زندانی زیر اعدام و اعدام ۱۱ زندانی در هفته! گزارشی از زندان کرمان

روز یکشنبه هر هفته، دستکم ۱۱زندانی را برای اعدام می‌برند. براساس تخمین‌ها، بیش از ۲هزار زندانی در زندان کرمان زیر حکم اعدام هستند.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، گزارش زیر توسط زندانیان از زندان کرمان و خانواده‌های آنها تهیه شده است. این گزارش در ادامه سلسله گزارش‌هایی است که به منظور افشای وضعیت قرون وسطایی در زندان‌ها از داخل کشور تهیه و به دست ما رسیده است.

بی‌تردید بسیاری از جنایات مقامات و ماموران در زندان کرمان نیز مانند سایر زندان‌ها پنهان مانده و تنها با تلاش زندانیان و خانواده آنها امکان افشا این جنایات فراهم می‌شود.

مقامات زندان کرمان و سایر شهرستان‌ها به زندانیان این گونه القا کرده‌اند که هر گونه اعتراض و یا رساندن اخبار زندان به بیرون بهای سنگینی در پی دارد.

ما با انعکاس این اخبار تلاش می‌کنیم پرده‌هایی از جنایات سران حکومت در حق زندانیان که خود اولین قربانیان این حکومت هستند را برداریم. این گزارش توسط زندانیان آزاد شده تهیه شده است. کانون حقوق بشر ایران این گزارش را به صورت کامل و بدون تغییر منتشر می‌کند.

 

1زندان کرمان – گوانتاناموی ایران

Image removed.
زندان کرمان

زندان مرکزی کرمان (یا زندان شهاب کرمان) در بزرگراه هفت باغ، نرسیده به بزرگراه خمینی واقع شده است. کرمان از شهرستان‌های کویری ایران است. شهرستانی با هوای گرم و کم آب. این زندان تبدیل به تبعیدگاهی برای زندانیان شده و شرایط آن، بدتر از گوانتانامو است.

جمعیت حدودی ۱۰هزار زندانی در این زندان، با شرایط فوق العاده سخت و وحشتناک، محبوس هستند.

2بندها

زندان کرمان دارای ۹بند است که شامل ۸بند مردان و یک بند نسوان است. بصورت کلی هر بند دارای ۳۰اتاق است و برخی از بندها ۵۳ اتاق دارند.

بندهایی که دارای ۵۳اتاق هستند جمعیت حدودی ۲۵۰۰نفره را در خود جای می‌دهند. هر بند دارای ۱۴سرویس بهداشتی و ۲حمام است.

در هر بند یک بوفه وجود دارد که البته چیزی جز قند، چای و کلوچه برای زندانیان نمی‌آورد.

3بند متخلفین

نام یکی از بندهای زندان کرمان، بند متخلفین است. در این بند، چند مأمور هستند که کارشان شکنجه زندانیان است. بازداشتی‌هایی را که سالم هستند و اعتیاد ندارند به این بند منتقل می‌کنند و اینقدر آنها را شکنجه می‌کنند که زندانی بعدا باید به اجبار به قرص اعصاب و متادون روی بیاورد و اگر هم زندانی از این مواد مصرف نکند، آنقدر با باتون او را می‌زنند و شکنجه می‌کنند تا بخورد.

4زندانیان سیاسی در زندان کرمان

زندانیان سیاسی را داخل بندهای عمومی نمی‌برند و محل آنها جدا است. شرایط و وضعیت آنها بسیار سخت‌تر از سایر زندانیان است. شماری از زندانیان بدلیل اینکه مورد تعرض و تجاوز قرار گرفته بودند دست به خودکشی زدند.

5بهداشت و درمان

بهداشت در این زندان معنا ندارد. چون از حمام و آب برای استحمام خبری نیست. با وجود ۲حمام در هر بند در صورتی که در زمانهای بیدارباش، هر زندانی ۵دقیقه استحمام کند، حداکثر هر روز ۱۴۰نفر میتوانند از دوش آب استفاده کنند. به همین دلیل وجود شپش و ساس و همچنین بیماری‌های پوستی، زندانیان را بشدت آزار می‌دهد.

بهداری زندان هم جز قرص مسکن و شربت برای سرماخوردگی هیچ دارویی ندارد. برغم وجود هزاران زندانی، تنها ۲روز در هفته پزشک در زندان حضور دارد.

زندانیانی که به بیماری‌های سخت مبتلا شوند، بدلیل در دسترس نبودن پزشک و دارو و رسیدگی‌های درمانی، جان خود را در این زندان از دست می‌دهند که از جمله باید به اکبر زینلی و محمدعلی کاکوی اشاره نمود.

6وضعیت غذایی در زندان کرمان

هر شب یک قرص نان برای ۲۴ساعت به هر زندانی داده می‌شود. برای صبحانه‌ها یک تخم مرغ سهم هر زندانی است.

در وعده غذایی ناهار، عموما به زندانیان برنج می‌دهند. این غذا بقدری خشک است که قابل خوردن نیست و اگر هم کسی مجبور باشد آن را بخورد، سیر نمی‌شود.

در وعده غذایی شام، عموما به زندانیان عدسی می‌دهند.

7اعدام

به گفته زندانیان و خانواده‌های آنان روز یکشنبه هر هفته، دستکم ۱۱زندانی را برای اعدام می‌برند. براساس تخمین‌ها، بیش از ۲هزار زندانی در این زندان زیر حکم اعدام هستند.

8ملاقاتها

در زندان کرمان هر هفته از روز شنبه تا چهارشنبه ملاقات زندانی‌ها با اعضای خانواده‌هایشان هست و هر کدام به نوبت برای ملاقات حاضر می‌شوند.

مدت ملاقات کابینی 20دقیقه است ولی هیچکدام حتی به یک ربع هم نمی‌رسد.

تعداد باجه‌های تماس 40کابین هست که به جز ۱۲کابین، بقیه اش خراب است. در این ۱۲کابین هم زندانیان به نوبت صحبت می‌کنند که سایرین هم بتوانند با خانواده‌هایشان احوالپرسی کنند.

مدت ملاقات حضوری 15دقیقه است که به مشکلات رفت و آمد خانواده‌ها و فشاری که مأمورین زندان با بدرفتاری و توهین به آنها وارد می‌کنند، نمی‌ارزد.

9افشای جنایات در زندان‌ها وظیفه هر شهروند

این گوشه‌ای از وضعیت جهنمی زندان‌ها در حکومت قرون وسطایی ولایت فقیه است. زندانیان یا مبارزان آزادی هستند که توسط نیروهای سرکوبگر به اسارت گرفته شده‌اند یا قربانیان سرقت و چپاول ثروت‌های عمومی توسط سران حکومت.

سران حکومت با همانند‌سازی از جامعه تلاش می‌کنند، هر چه بیشتر شرایط زندان را برای زندانیان سخت‌تر کنند. آنها می‌خواهند به این ترتیب هر اعتراضی را در نطفه خفه کنند. اما شرایط انفجاری جامعه، واعتراضات در زندان‌ها نشان داده، این تلاش‌های مذبوحانه تاثیری بر جو اعتراضی در جامعه و باطبع آن زندان‌ها نداشته است.

سران حکومت با سخت کردن شرایط زندان می‌خواهند به زندانیان این گونه القا کنند که هیچ حسابرسی در قبال جنایات‌شان نخواهند داشت. دراین سال‌ها مشخص شده، افشای جنایات انجام شده در زندان‌ها در داخل و خارج از کشور و واکنش‌هایی که در پی دارد، سران حکومت را وحشت‌زده کرده و ادامه این جنایات سخت‌تر خواهد شد.......https://iranhrs.org/

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید