رفتن به محتوای اصلی

نخست‌وزیر ارمنستان: آذربایجان به دنبال راه‌اندازی جنگی تمام‌عیار علیه ارمنستان است
15.02.2024 - 17:46

نیکول پاشینیان، نخست‌‌وزیر ارمنستان هشدار داد که جمهوری آذربایجان در حال آماده شدن برای یک جنگ تمام‌عیار و بزرگ علیه ارمنستان است. هم‌زمان، ابراهیم رئیسی با معاون پاشینیان در تهران دیدار کرد و گفت موافق حضور بیگانگان در منطقه، به بهانه حل مشکلات نیستیم.

رئیسی روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن در دیدار با مهرگریگوریان، معاون نخست‌وزیر ارمنستان بر اجرای کامل همه توافقات صورت گرفته میان تهران و ایروان تاکید کرد و گفت جمهوری اسلامی نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه قفقاز تاکید دارد.

او در ادامه با استقبال از مذاکرات صلح میان ایروان و باکو گفت که ایران از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می‌کند.

هم‌زمان با این دیدار، پاشینیان ۲۶ بهمن و دو روز پس از وقوع درگیری در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان هشدار داد: «تحلیل‌های ما نشان می‌دهند جمهوری آذربایجان در حال آماده‌سازی برای اقدام نظامی در برخی مناطق مرزی، با چشم‌انداز تبدیل تنش‌های نظامی به جنگی تمام‌عیار علیه ارمنستان است.»

او خاطرنشان کرد که این نیت در تمامی اظهارات و اقدام‌های مقام‌های آذربایجان دیده می‌شود.

ایروان روز سه‌شنبه اعلام کرد چهار سرباز ارمنستان بر اثرتیراندازی نظامیان جمهوری آذربایجان در جنوب استان سیونیک کشته شده‌اند.

در مقابل، باکو این حمله را پاسخی به اقدامات تحریک‌آمیز ایروان در روز دوشنبه ۲۳ بهمن عنوان کرد که بر اثر آن یک سرباز آذربایجانی از سوی سربازان ارمنستانی مجروح شد.

تنش بین این دو کشور همسایه از زمان حمله برق‌آسای باکو در روز ۲۸شهریور به منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی و تصرف آن، بالا بوده است.

ایروان نگران است باکو که از موفقیتش در قره‌باغ کوهستانی احساس قدرت می‌کند، قصد حمله به خاک ارمنستان را داشته باشد تا بتواند یک ارتباط زمینی با منطقه نخجوان ایجاد کند.

مهر امسال مجله فوربس در گزارشی نوشته بود که جمهوری اسلامی با سیاستی دو سویه، هم بر حاکمیت قانونی جمهوری آذربایجان بر منطقه قره‌باغ و هم بر حقوق تاریخی ارامنه ساکن در این منطقه تاکید دارد.

این مجله در تحلیل وضعیت قره‌باغ با نگاهی به نقشه این منطقه یادآور شده بود که کوه‌های قفقاز در داخل آذربایجان از جنوب تا نزدیکی مرز ایران کشیده شده‌اند.

بر همین اساس، از نظر لجستیکی هر دولتی که ارتفاعات قره‌باغ را کنترل کند، به طور بالقوه بر آن گستره حساس مرزی نیز تسلط خواهد داشت.

الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان که به تازگی بار دیگر در انتخابات کشورش پیروز شد، روز چهارشنبه در سخنرانی تحلیف خود گفت که نه آذربایجان، بلکه این ارمنستان است که اختلافات ارضی حل نشده دارد.

او با تاکید بر اینکه آذربایجان هیچ ادعای ارضی علیه ارمنستان ندارد، از ایروان خواست تا از هرگونه ادعایی صرف‌نظر کند

علی‌اف نسبت به استفاده ارمنستان از تاکتیک‌های باج‌خواهی در مذاکرات هشدار داد و گفت این روش برای آنان گران تمام خواهد شد.

پاشینیان و علی‌اف پیش از این گفته بودند که توافقنامه صلح دو طرف می‌توانست تا پایان سال گذشته میلادی امضا شود، اما این مذاکرات باوجود میانجی‌‌گری‌های بین‌المللی تاکنون پیشرفتی نداشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

یاشار

عنوان مقاله
ارمنستان

ارمنستان ساخته پرداخته روسیه برای تسلط بر مسلمانان و ابزار دست روسیه میباشد و آنها از سرتا سر جهان به توسط روسیه در آنجا اسکان داده شده اند ،وسرزمینهای اشغال شده بتوسط نیابتیهای روسیه باید به دامن سرزمینهای مسلمانان بر گردد ،وبه امید فرو پاشی روسیه وازاد شدن چندین کشور مسلمان اشغال شده بتوسط روسیه روسیه

ش., 17.02.2024 - 06:38 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.