رفتن به محتوای اصلی

بحران انسانی در غزه افکار عمومی جهان را برآشفته است
17.02.2024 - 04:15

«وضعیت فاجعه‌بار» بیمارستان ناصر در خان یونس پس از یورش سربازان اسرائیل

تصاویری از وضعیت داخل بیمارستان ناصر پس از یورش سربازان اسرائیل

 

رئیس بیمارستان ناصر که بزرگترین مرکز پزشکی و درمانی در جنوب غزه است، می‌گوید پس از یورش سربازان اسرائیل به این بیمارستان «اوضاع فاجعه‌بار» است.

دکتر ناهد ابو تیما،‌ رئیس بیمارستان ناصر در خان یونس، ساعتی پیش به بی‌بی‌سی گفت با آغاز یورش سربازان اسرائیلی چندین بیمار نیازمند مراقبت‌های ویژه در وضعیت خطرناکی قرار گرفته‌اند.

ارتش اسرائیل یورش خود به داخل ساختمان بیمارستان ناصر را امروز - پنچشنبه ۱۵ فوریه - در حالی شروع کرد که گفته است هدف از این «عملیات دقیق و محدود» یافتن افرادی از حماس است که ظن آن می‌رود در حملات هفتم اکتبر به اسرائیل دست داشتند.

ساعتی بعد از آغاز این یورش ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تعدادی از مظنونان عملیات بیمارستان ناصر را دستگیر کرده است.

ارتش اسرائیل اضافه کرده است که «اطلاعات معتبری در اختیار دارد که حماس تعدادی از گروگان‌ها را در بیمارستان ناصر نگه داشته است و ممکن است اجساد آنها همچنان در آنجا باشد».

اما سامی ابوزهری از مقام‌های ارشد حماس به خبرگزاری رویترز گفت که ادعاهای اسرائیل «دروغ» است.

منابع پزشکی می‌گویند نیروهای اسرائیلی به سمت بیمارستان شلیک کرده‌اند که در نتیجه آن یک بیمار کشته و تعدادی دیگر زخمی شده اند.

فیلم‌های ویدئویی نشان می‌دهد که کارکنان پزشکی با عجله بیماران را با برانکارد از راهروی پر از دود می‌برند. یک پزشک این بیمارستان می گوید وضعیت «هر ساعت و هر دقیقه» در حال وخیم‌تر شدن است.

ویدئویی که توسط فلسطینی‌ها گرفته شده و توسط بی‌بی‌سی تایید شده است، صحنه داخل بیمارستان ناصر را نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی برای ورود آماده می‌شوند.

ارتش اسرائیل روز گذشته - چهارشنبه - به هزاران فلسطینی آواره پناه گرفته در بیمارستان ناصر خان یونس دستور تخلیه داده و اعلام کرده بود که «مسیر امنی» برای خروج آنها باز شده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید به کارکنان بیمارستان ناصر اطمینان داده است که می‌توانند به درمان بیماران غزه ادامه دهند، اما دکتر اشرف القادره، سخنگوی اداره بهداشت غزه که تحت مدیریت حماس است اظهارات ارتش اسرائیل را رد کرده است.

او می‌گوید که نیروهای اسرائیلی در داخل بیمارستان ناصر، مدیریت این بیمارستان را مجبور کرده‌اند «بیماران مراقبت‌های ویژه را بدون تجهیزات پزشکی نگه دارند که جان آنها را در خطر جدی قرار می‌دهد.»

رئیس بیمارستان ناصر: وضعیت فاجعه‌بار است

ساعتی پس از آغاز یورش سربازان ارتش اسرائیل به داخل بیمارستان ناصر، ناهد ابو تیما، رئیس این بیمارستان در شهر خان یونس، به بی‌بی‌سی از وضعیتی که او «فاجعه بار» ارزیابی کرد گفت.

«بسیاری از بیماران ما دچار ضایع نخاعی، قطع عضو و جراحاتی هستند که مانع از راه رفتن و حرکت کردن و راه رافتن آنها می‌شود».

دکتر ابو تیما به بخش عربی بی‌بی‌سی گفته حمله سنگین توپخانه و تیراندازی و انفجارهای متعدد در اطراف محوطه بیمارستان ناصر، از حوالی نیمه شب گذشته آغاز شده و به گفته او وضعیتی «فاجعه بار و خطرناک» برای بیماران باقی‌مانده در داخل این مرکز درمانی پدید آورده است.

سازمان امدادرسان پزشکان بدون مرز هم روز پنجشنبه گزارش کرد که بیمارستان ناصر پیش از آن که نیروهای اسرائیلی وارد آن شوند زیر آتش قرار گرفته بوده است. این نهاد بین‌المللی هم وضعیت در بیمارستان ناصر را «آشفته» ارزیابی کرده است.

رئیس بیمارستان ناصر که بزرگترین مرکز پزشکی و درمانی در شهر خان یونس - جنوب نوار غزه - است در گفتگو با بخش عربی بی‌بی‌سی از امدادگران سازمان ملل متحد و صلیب سرخ خواسته برای نجات بیماران باقی‌مانده در ساختمان و کارکنان بیمارستان اقدام کنند. بر اساس تازه‌ترین آماری که مقام‌های بهداشتی غزه منتشر کرده‌اند، در ۲۴ ساعت گذشته ۸۷ فلسطینی کشته و ۱۰۰۴ نفر زخمی شده‌اند.

مقام‌های بهداشتی حماس در غزه می‌گویند که تاکنون ۲۸ هزار و ۶۶۳ نفر که اکثر آنها زنان و کودکان هستند، در حملات اسرائیل به غزه جان خود را ازدست دادند. همچنین برپایه تازه‌ترین آمار مقام‌های بهداشتی حماس، ۶۸ هزار و ۳۹۵ فلسطینی از آغاز جنگ اسرائیل و حماس مجروح شده‌اند.

اسرائیل پس از آن به غزه حمله کرد که افراد مسلح به رهبری حماس در روز ۷ اکتبر در یک حمله غافلگیرانه به اسرائیل دست کم ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۳ نفر را گروگان گرفتند.

اسرائیل: یک فرمانده نظامی حماس را در شهر غزه هدف قرار دادیم

نوآ مارسیانو

منبع تصویر،FAMILY HANDOUT

توضیح تصویر،

جسد نوآ مارسیانو - ۱۹ ساله - نوامبر گذشته در مجاروت بیمارستان شفا شهر غزه پیدا شد

همزمان اسرائیل گفته است که روز گذشته یکی از فرماندهان ارشد عملیاتی حماس را کشته است. بنابر اطلاعیه ارتش اسرائیل، نیروهای این کشور دیروز - چهارشنبه - احمد غول، فرمانده گردان الشاطی گروه حماس را در شهر غزه کشتند.

اسرائیل می‌گوید احمد غول یکی از فرماندهان نظامی حماس بوده که در حمله هفتم اکتبر این گروه به اسرائیل مشارکت داشته و به هنگام عقب‌نشینی از خاک اسرائیل یک زن ۱۹ ساله به نام نوآ مارسیانو را هم به عنوان گروگان به غزه برده است.

ارتش اسرائیل در نوامبر سال گذشته اعلام کرد که جسد نوآ مارسیانو را در ساختمانی مجاور بیمارستان شفا در شهر غزه پیدا کرده است.

شاخه نظامی حماس در واکنش به پیدا شدن جسد این زن ۱۹ ساله مدعی شده بود که نوآ مارسیانو در جریان یکی از حملات هوایی اسرائیل در روز ۹ نوامبر کشته شده بود.

ادعاهایی که مستقلا قابل تایید نیست.

مجروحان و آوارگان در غزه

منبع تصویر،REUTERS

آماده‌باش ارتش اسرائیل برای تهاجم زمینی به رفح

عملیات امروز در بیمارستان ناصر پس از چند روز هشدار ارتش اسرائیل مبنی بر بررسی حمله به جنوبی‌ترین شهر غزه، رفح انجام شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به‌رغم فشار بین‌المللی تاکید کرد که نیروهای اسرائیلی به سوی شهر رفح در جنوب غزه پیشروی خواهند کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، آخرین مقامی است که در این مورد به اسرائیل هشدار داد و گفت که هزینه انسانی چنین عملیاتی «غیر قابل تحمل» خواهد بود.

اما آقای نتانیاهو به ارتش اسرائیل دستور داده است که برای حمله زمینی آماده شود.

حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی در رفح پناه گرفته‌اند، شهری که در معرض بمباران شدید بوده است.

آقای نتانیاهو قول داد که به یک حمله «قدرتمند» ادامه دهد و گفت حماس، که غزه را کنترل می‌کند، باید از این شهر حذف شود.

او گفت: «ما تا پیروزی کامل خواهیم جنگید و این شامل یک اقدام قدرتمند در رفح می‌شود، بعد از آنکه به مردم غیرنظامی اجازه دادیم آنجا را ترک کنند.»

آقای مکرون روز چهارشنبه با آقای نتانیاهو تماس گرفت تا بگوید که عملیات اسرائیل در غزه «باید متوقف شود.»

او «مخالفت قاطعانه فرانسه» با حمله اسرائیل به رفح را ابراز کرد که به گفته او به یک «فاجعه انسانی با ابعاد جدید» منجر خواهد شد.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، که از اسرائیل بازدید می‌کند پیشتر هشدار داد که ساکنان رفح که جایی برای رفتن ندارند، نمی‌توانند «به سادگی در هوا ناپدید شوند.»

اسپانیا و جمهوری ایرلند از اتحادیه اروپا خواستند تا «فورا» این مساله را بررسی کند که آیا اسرائیل به تعهدات حقوق بشری خود در غزه بر اساس توافق نامه‌ای که حقوق بشر را به تجارت پیوند می‌زند، عمل می‌کند یا خیر.

در همین حال نهاد امدادرسان صلیب سرخ از سازمان ملل متحد خواسته مانع عملیات زمینی اسرائیل در رفح شود.

روسای آژانس‌های امدادرسانی صبح امروز در ژنو از کشورهای عضو سازمان ملل درخواست کردند تا حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از عملیات زمینی اسرائیل در رفح انجام دهند.

میرجانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، گفت که او «قادر به توصیف رنج انسانی نیست» و هشدار داد که اگر رفح مورد حمله قرار گیرد، «این خونریزی به اعماق غیرقابل تصوری خواهد رسید.»

مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده امداد اضطراری سازمان ملل نیز شرایط غزه را برای ارسال مؤثر کمک‌ها «تقریباً غیرقابل‌ ممکن» توصیف کرد و موضع سازمان ملل مبنی بر شرکت نکردن در تخلیه اجباری را تکرار کرد و گفت که این اقدام نقض قوانین بین‌المللی است.

کیت فوربس، رئیس فدراسیون صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر، که به تازگی از غزه بازگشته است، هنگام تشریح وضعیت غزه که آن را بدترین وضعیتی توصیف کرد که در ۴۳ سال گذشته دیده است، به گریه افتاد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

پروین

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

دیدگاه‌ها

ناشناس

چگونه ژنرال امریکایی درعراق
قاسم رامبو رانکشت ...؟؟
درخاطرات ژنرال استنلی مک‌کریستال
فرمانده اداره ضد اطلاعات ارتش امریکا درعراق ؛ آمده‌است که
دوبار امکان اینکه سردار سلیمانی
فرمانده سپاه قدس هدف قرار بگیرد
و ترور شود وجودداشت
اما بدلایل سیاسی
تیم عملیاتی او از اینکا ر بازداشته شد و
قاسم رامبو که کلی اسم پیدا کرده بود
دوبار قسر در رفت !!‌
بهرحال خود ژنرال
بعداز چندی به دستور حسین اوباما
بابت بد دهنی به او و جو بایدن
از فرماندهی عملیات برکنار و
بازنشسته شد ولی خوشبختانه یه کافری به ترامپ دستور کتلت شدن قاسم رمبو رو صادر کرد...دمش گرم

ی., 18.02.2024 - 23:27 پیوند ثابت
شیوا آهاری

یعنی از کفار صدا درآمد و از مسلمین خیر!
انگار از مادر کر و لال بدنیا آمدند. مگر شما نمیگید مسلمانان با هم برادرند؟ اینهم خدعه بود؟
واقعا خجالت نمیکشید که کفار نگران برادران مسلمان شما باشند و شما هیچ کک تان هم نگزد؟

ش., 17.02.2024 - 09:22 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.