رفتن به محتوای اصلی

۱۲ فعال حقوق زنان در دادگاه انقلاب رشت محاکمه شدند
29.02.2024 - 16:19

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، سارا جهانی، هومن طاهری، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، واحده خوش‌سیرت، متین یزدانی، آزاده چاووشیان، زهره دادرس، زهرا دادرس، جلوه جواهری و فروغ سمیع‌نیا، ۱۲ فعال حقوق زنان، روز ۱۰ اسفند در دادگاه انقلاب رشت محاکمه شدند.

در جریان جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد که در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی برگزار شد، آنان به «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع تبانی و تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی» متهم و محاکمه شدند.

مصطفی نیلی، رامین صفرنیا و محمدعلی کامفیروزی، وکیلان این افراد هستند که در جریان محاکمه آنان، به دفاع پرداختند.

بنا بر اطلاع منابع ایران‌اینترنشنال، قاضی در پایان جلسه دادگاه در پاسخ به این سوال که آیا محاکمه این افراد ادامه خواهد داشت، گفته است محاکمه به پایان رسیده و منتظر صدور رای باشند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، جهانی، طاهری، حشدری، شاه‌سیاه، رضایی، خوش‌سیرت، یزدانی، چاووشیان، جواهری، سمیع‌نیا و زهره و زهرا دادرس را در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کردند.

یک روز پس از آن، اداره کل اطلاعات استان گیلان در اطلاعیه‌ای خبر بازداشت این افراد را تایید کرد و طبق رویه معمول در جمهوری اسلامی آن‌ها را با «عناصر بیگانه» مرتبط دانست.

در این اطلاعیه آمده بود بازداشت‌شدگان در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای دامن زدن به آشوب و خرابکاری در سالگرد خیزش انقلابی در گیلان و کردستان بودند.

پس از بازداشت این فعالان، صدها کنشگر مدنی در بیانیه‌ای بازداشت آن‌ها را تکرار سناریوهای وزارت اطلاعات و رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی خواندند و تاکید کردند: «این بازداشت‌ها به وضوح از هراس نزدیک‌شدن به سالگرد خیزش ژینا نشأت می‌گیرد و با هدف انتقام‌جویی علیه خیزش درون‌زای "زن، زندگی، آزادی" ادامه دارد.»

این افراد پس از گذران حدود دو ماه در فواصل زمانی متفاوت، با تودیع قرارهای وثیقه، به‌ صورت موقت از زندان لاکان رشت آزاد شدند.

جمهوری اسلامی از آغاز روی کار آمدن خود همواره فعالان مدنی و سیاسی منتقد حکومت را بازداشت، شکنجه و زندانی کرده است.

از زمان آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی از شهریور ۱۴۰۱ تا کنون، سرکوب فعالان مدنی، سیاسی و معترضان از سوی حکومت شدت گرفته و همچنان ادامه دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
ایران اینترنشال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.