رفتن به محتوای اصلی

شیرین عبادی جایزه خود را به مادران عزادار اهدا کرد

شیرین عبادی جایزه خود را به مادران عزادار اهدا کرد

اختصاص نشان "حمایت بین المللی از حقوق بشر" به وکیل ایرانی

دیروز در مراسمی رسمی در مجلس اعیان انگستان، موسسه خدمات بین المللی حقوق بشر، جایزه حمایت بین المللی از حقوق بشر را به شیرین عبادی تقدیم کرد.

این موسسه جایزه خود را به خاطر تلاشهای برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در جهت گسترش حقوق بشر به وی اختصاس داد. در مراسم فوق، که با حضور جمع زیادی از شخصیت های سیاسی و اجتماعی انگلیس برگزار شد، شیرین عبادی به پاس "تحمل فراوان اعضای کمیته مادران عزا دار"، جایزه خود را با به این کمیته تقدیم نمود.

عبادی در سخنرانی ای که به همین مناسبت ایراد کرد ونسخه ای از آن در اختیار "روز" قرارگرفته با تشریح وضعیتی پرداخت که بعد از انتخابات با سرکوب شدید مردم به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: " در چنین شرایطی مادرانی که فرزندانشان در جریان اعتراضات مردمی کشته شده و یا دستگیر شده اند و هم چنین سایر زنانی که مخالف سرکوب و خشونتهای دولتی هستند، کمیته مادران عزادار را تشکیل داده اند. این مادران هر شنبه بعد از ظهر با لبانی خاموش و چشمانی اشکبار در حالی که عکس عزیزان خود را حمل می کنند در پارک لاله- یکی از پارکهای شهر تهران- گرد هم میآیند و یاد جوانان خود را گرامی میدارند. با وجودی که این مسالمت آمیزترین شیوه اعتراض به خشونتهای دولتی است اما متاسفانه مأمورین دولتی همین اندازه را هم بر نمی تابند و بارها به جمع آنان حمله کرده، آنان را مضروب و تعدادی را نیز دستگیر کرده اند. در بسیاری از شهرها از جمله در کلن، ونیز، فلورانس، رم، پاریس، کمیته ها ئی برای اعلام هم دردی و همکاری با کمیته مادران عزادار تشکیل شده است."

عبادی گفت که متاسفانه بعد از انتخابات ریاست جمهوری وضعیت حقوق بشر در ایران روز به روز نیز بدتر شده است تا حدی که سازمان ملل متحد چند روز قبل برای بیست و پنجمین بار حکومت جمهوری اسلامی ایران را به علت نقض حقوق بشر محکوم نمود. به گفته وی مبارزه برای دست یابی به حقوق بشر و دمکراسی که از سالها قبل در ایران شروع شده بود هم اکنون با گستردگی بیشتری در جریان است: " این جنبش که نام دیگر آن جنبش سبز است مسالمت آمیز بوده و علیرغم خشونت دولتی که با آن مواجه است هرگز حاضر نشده است دست به خشونت زند. "

وی افزود: "من که خود را هم درد و همراه با مادران عزادار میدانم با افتخار این جایزه را به پاس تحمل فراوان آنان، به این کمیته تقد یم میکنم. باشد که خون پاک جوانان بیگناه و بی پناه ما ن، آزادی و دمکراسی را برای ایران به ارمغان آورد."

رییس کانون مدافعان حقوق بشر گفت مفتخراست که جایزه حمایت بینالمللی از حقوق بشر امسال به او تعلق گرفته افزود: "بی شک اعطای این جایزه میتواند مرا در اعتلای فرهنگ دمکراسی و حقوق بشر در ایران یاری بخشیده و باعث دلگرمی سایر مدافعان حقوق بشر در ایران باشد، زیرا آنان درمی یا بند که مردم جهان به وضعیت حقوق بشر در ایران بی اعتنا نیستند. بیش از سی سال از انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی در ایران گذشته است، اما هنوز هم دادگاههای انقلاب بکار خود ادامه داده و با صدور احکام اعدام و زندانهای طویل المدت، سعی در ارعاب آزادی خواهان دارند."

وی باشرح گوشه ای از موارد نقض حقوق بشر در ایران ادامه داد: "بیش از سی سال از تأسیس جمهوری اسلامی در ایران گذشته است اما هنوز مجازاتهائی چون سنگسار، قطع دست دزد، به صلیب کشیدن، اعدام مجرمین کمتر از ۱۸ سال در قوانین ایران وجود دارد، استدلال جمهوری اسلامی ایران برای اجرای چنین مجازاتهایی تبعیت از شریعت اسلامی است که البته استدلالی است نا درست. زیرا چنین مجا زات هائی در اغلب ممالک اسلامی مانند مالزی، اندونزی، تونس، مراکش، مصر و تعدادی دیگر سالهاست که منسوخ شده است و حکومت جمهوری اسلامی ایران و قانون گزاران وی باید پاسخ گوی این سئوال باشند که آیا فقط آنان قادر به درک و تفسیر شریعت اسلامی هستند و سایر مسلمانان در کشورهای اسلامی دیگر راهی به خطا رفته اند؟ خصوصاً آنکه تعدادی از فقها ایرانی نیز بر این اعتقاد اند که میتوان قوانین دیگری داشت، اما چون فاقد نفوذ سیاسی هستند به نظرات فقهی آنان توجّهی نمیشود. بیش از سی سال از انقلاب در ایران میگذرد، اما مردم حق ندارند به هر کس که ما یل باشند به عنوان نماینده پارلمان یا رئیس جمهور رای دهند، زیرا در هر انتخاباتی که صورت میگیرد، صلاحیت داوطلبان باید در ابتدأ به تصویب شورای نگهبان رسیده و سپس مردم حق دارند از بین آنان فرد یا افرادی را انتخاب کنند- اعضای شورای نگهبان منتخب مردم نبوده، بلکه انتصابی می باشند. "

عبادی با شرح تبعیضاتی که درحقوق زنان ایرانی می شود تاکید کرد: " بیش از سی سال از تاسیس جمهوری اسلامی ایران میگذرد، اما تبعیضا ت ناروای قانونی هم چنان حقوق زنان را در ایران پایمال میکند، از جمله ارزش جان یک زن نیمی از ارزش جان یک مرد است- شهادت دو زن در دادگاه معادل با شهادت یک مرد است- یک مرد می تواند چهار همسر داشته باشد و بسیاری قوانین تبعیض آمیز دیگر و نکته جالب تر آن که زنان ایرانی که این چنین از حقوق انسانی خود محروم شده اند، حتی از مردان هم وطن خود تحصیل کرده تر هم هستند، زیرا از سالها قبل بیش از ۶۵% از دانشجویان دانشگاههای ایران دختر هستند."

موضوع اقوام مورددیگری بود که درسخنرانی عبادی مورد توجه قرارگرفت. او در این زمینه اظهار داشت: " اقوام متعددی از جمله کرد، بلوچ، آذری و عرب زبان در ایران بسر میبرند و طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق دارند که زبان خود را در مدارس تدریس کنند، اما تا کنون چنین حقی به آنان داد نشده است و همین امر سر آغاز اختلافات سیاسی اقوام فوق الذکر با حکومت مرکزی است."

برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ با شرح موارد نقض آزادی بیان درایران ادامه داد: "آزادی بیان در ایران محدود است. حتی طبق قانون مطبوعات، انتقاد از قانون اساسی در نشریات ممنوع بوده و باعث تعطیلی آنان خواهد شد. از ابتدای انقلاب تا کنون بسیاری از خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان، وکلای دادگستری و مدافعان حقوق بشر فقط به جرم بیان عقاید خود به زندان رفته اند. تعدادی از آنان نیز پس از رهائی از زندان مجبور به ترک وطن شده اند. دامنه سانسور حتی به سایتهای اینترنتی هم کشیده شده است، بسیاری از سایت ها از جمله سا یتهای مربوط به حقوق زن را فیلتر کرده اند."

این وکیل مدافع ایرانی با شرح وخامت وضعیت حقوق بشر و خشونت گسترده علیه مردمپس از انتخابات ادامه داد: "طبق آماری که مقامات دولتی اعلام کرده اند بیش از چهار هزار نفر از ابتدای انتخابات تا کنون دستگیر شده اند- که البته تعداد واقعی دستگیر شد گان بسیار بیشتر از این رقم است- تعدادی از دستگیر شد گا ن در زندان و تحت شکنجه به قتل رسیدند- چند نفر نیز در زندان مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند. تعدادی از دانشجویان، از دانشگاهها اخراج شدند. ساعت سه بعد از نیمه شب به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران حمله کردند با شلیک گلوله ۵ دانشجو کشته و چند نفر زخمی شدند. در خیابان به سوی مردم بیگناه شلیک شد- تعدادی کشته شدند. آمارها ی دولتی تعداد کشته شدگان را حدود بیست نفر اعلام کرده اند ولی تعداد واقعی هنوز مشخص نیست زیرا نه تنها حکومت تا کنون حاضر به اعلام اسامی کشته شدگان نشده بلکه با تهدید خانواده قربانیان مانع از اطلاع رسانی شده و حتی اجا زه برگزاری هر گونه مراسم و یا دبود را هم نمی دهند."

وی ادامه داد: "هم اکنون نیز در تهران و شهرهای بزرگ ایران به مناسبت روز دانشجو تظاهرات گستردهای در جریان است و نیروهای حکومتی بی رحمانه دست به خشونت زده اند. در چنین شرایطی مادرانی که فرزندانشان در جریان اعتراضات مردمی کشته شده و یا دستگیر شده اند و هم چنین سایر زنانی که مخالف سرکوب و خشونتهای دولتی هستند، کمیته مادران عزادار را تشکیل داده اند."

وی یادآوری کرد: " این مادران هر شنبه بعد از ظهر با لبانی خاموش و چشمانی اشکبار در حالی که عکس عزیزان خود را حمل می کنند در پارک لاله- یکی از پارکهای شهر تهران- گرد هم میآیند و یاد جوانان خود را گرامی میدارند.با وجودی که این مسالمت آمیزترین شیوه اعتراض به خشونتهای دولتی است اما متاسفانه مأمورین دولتی همین اندازه را هم بر نمی تابند و بارها به جمع آنان حمله کرده، آنان را مضروب و تعدادی را نیز دستگیر کرده اند."

لازم به ذکر است که گروه مادران عزادار که هر شنبه در پارک لاله دور هم جمع می شوند تا یاد کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات را زنده نگه دارند، شنبه گذشته به محض ورود به پارک لاله با حمله ماموران امنیتی مواجه شده و 23 نفر از آنها بازداشت شدند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
آژانس کوروش

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید