رفتن به محتوای اصلی

مروری بر تاکتیک های رژیم کودتا در روز 16 آذر

مروری بر تاکتیک های رژیم کودتا در روز 16 آذر

ز اخبار رسیده و فیلم های متعدد می توان چنین برداشت کرد که رژیم کودتا با برنامه ریزی حساب شده ای از هفته ها پیش تاکتیک هایی را برای جلوگیری از گسترش جنبش اصلاح طلبانه مردم و دانشجویان برگزیده بود تا به خیال خود به خوشباوران بقبولاند که همه چیز را تحت کنترل دارد. تاکتیک های رژیم کودتا در روز 16 آذر را تا آنجا که اطلاعات نگارنده اجازه می دهد می توان به شرح زیر توصیف کرد.

 

یکی از مهمترین تاکتیک های رژیم در این روز محبوس کردن دانشجویان در محوطه دانشگاه ها بود. رژیم عملا به این نتیجه رسیده بود که با وجود بگیر و ببندهای مکرر که از هفته ها پیش شروع شده بود قادر به پیشگیری از حرکت های اعتراضی دانشجویان نیست از همین رو ستاد فرماندهی رژیم کودتا تصمیم گرفت دانشجویان را در درون دانشگاه محبوس کند و بگذارد در آنجا هر چقدر که می خواهند اعتراض کنند اما پایشان به بیرون از دانشگاه نرسد. این خود یک عقب نشینی آشکار برای رژیمی است که پیشتر حتی شعارهای صنفی را در دانشگاهها وخوابگاهها با ضرب و شتم شدید پاسخ می داد و اکنون این رژیم چنان قافیه را باخته که حاضر است دانشجویان بزرگترین مقاماتش نظیر خامنه ای را به باد فحش و ناسزا بگیرند اما این موضوع از محوطه دانشگاه به جامعه کشیده نشود.

تاکتیک دیگر رژیم آن بود که تا آنجا که می تواند سعی کند حتی الامکان خون از دماغ دانشجویی در این روز بیرون نریزد. این تاکتیک را می توان هم از مشاهده ویدیوها و اخبار رسیده برداشت کرد و هم اینکه کودتاچیان خود در اخباری به راحتی خود را لو داده اند. یکی از این منابع اعلام کرد که با دستگیری گروهی عناصر سلطنت طلب که قصد داشتند با اجرای پروژه کشته سازی دانشگاه را به خشونت بکشانند و آن را پیراهن عثمان کنند این فتنه را خاموش کرده اند. اعلام چنین خبری که ساخته و پرداخته خود رژیم کودتا است حکایت از آن دارد که نظامیان از برخورد شدید با دانشجویان منع شده بودند. رژیم می داند که حتی یک کشته در روز دانشجو تا چه اندازه می توانست برایش پر هزینه باشد. با این حال نیروهای لباس شخصی و بسیجی در موارد متعددی به ضرب و شتم دانشجویان پرداخته اند و خبری از دانشگاه بوعلی حکایت از پرتاب کردن یک دانشجو از ارتفاع داشت. دستگیری های گسترده ای نیز در این روز گزارش شده اند.

تاکتیک دیگر رژیم بهره برداری تبلیغاتی از این روز بود که با راه اندازی عده معدودی دانشجویان طرفدار دولت و یا دانشجو نما، و صحنه های اهتزار پرچم و بالا رفتن از سر در دانشگاه تهران و انعکاس تصاویر مربوط به آن توسط خبرگزاری های وابسته ای چون فارس نیوز، کیهان و رجانیوز حرکت های دانشجویی را در حمایت از دولت نشان دهند.

جدا ساختن دانشگاهیان و مردم و پیشگیری از گسترش دامنه اعتراضات به خیابان ها یکی از مهم ترین تاکتیک های رژیم کودتا در این روز بوده است. گزارشات متعدد حاکی از آن است که خروج از دانشگاه ها یا ورود به آنها در این روز با برخوردهای شدیدی مواجه می شده است. محاصره نظامی دانشگاهها و بستن درها و همچنین بنرهای بزرگی که مانع دید ورودی دانشگاههایی نظیر تهران می شد از یک سو و ضرب و شتم مردم در خیابان ها با هدف پراکنده ساختن آنان و پیشگیری از اجتماع در اطراف محوطه دانشگاهها از سوی دیگر، تاکتیک جدا ساختن مردم و دانشجویان را دنبال می کرده است.

یکی دیگر از تاکتیک های اساسی روز 16 آذر باز در خبری از روزنامه کیهان نهفته است که طی آن کیهان با کنایه به عدم حضور رهبران جنبش نظیر موسوی؛ کروبی و خاتمی در تظاهرات روز دوشنبه نوشت: آقایان منزل تشریف داشتند . این دم خروس کیهان نشان از آن دارد که رژیم کودتا به طور یقین با تدارک گسترده ای در صدد پیشگیری از ورود رهبران اصلاح طلب به خیابان ها و دانشگاهها در این روز بوده و چه بسا بسیاری از رهبران در حصر بوده اند. این موضوع در عین حال در خبری که به تعقیب و گریز زهرا رهنورد همسر میر حسین موسوی توسط خواهران بسیجی پرداخته بود قابل تعمق است. عملا آنها با نا امن ساختن محیط اطراف و همچنین تهدید رهنورد قصد داشته اند مانع از حضور احتمالی وی در جمع دانشجویان یا مردم شوند. با این حال به نظر می رسید فائژه هاشمی توانسته بود از چنین سدی در یکی دیگر از دانشگاهها بگریزد و با قرار گرفتن در میان دانشجویان عملا ضریب مصونیت خود در مقابل تعرضات احتمالی بسیجیان را بالا ببرد.

تاکتیک ممنوع اعلام کردن تجمعات در روز 16 آذر نیز باز با هدف هشدار به مردم برای نیامدن به خیابان در این روز تدارک دیده شده بود که با محاصره نظامی مناطق اعتراض گستر نظیر اطراف دانشگاهها به اوج خود رسیده بود.

اخطاری که وزارت ارشاد اسلامی به خبرنگاران خارجی برای عدم پوشش اخبار و اطلاعات در روزهای شانزدهم، هفدهم و هجدهم آذر داده بود نیز حکایت از تاکتیک دیگر حکومت کودتا برای پیشگیری از انعکاس اخبار مربوط به اعتراضات دستکم تا آن بخش قابل کنترل خود بود.

با این وجود روز 16 آذر اگر چه به دلایل فوق و کنترل شدید امنیتی و حکومت نظامی که در تهران و برخی از شهرهای دیگربه وقوع پیوست، دانشجویان و مردم از بسیاری از خط قرمزهای نظام عبور کردند و شعارهای متنوعی در افشای نقش رهبران کودتا در سرکوب ها سردادند.

از سوی دیگر با تمام این محدودیت ها دامنه اعتراضات دانشجویی در روز 16 آذر از محدوده تهران گذشت و شهرهایی چون مشهد، تبریز، قزوین، شیراز، اصفهان، کرمانشاه و همدان (تا آنجا که نگارنده اخبار را دنبال کرده) را در بر گرفت.

رژیم کودتا اگر چه موفق شد دانشجویان را در روز دانشجو به اعتراض در محیط دانشگاه محدود کند اما گزارشات متعددی که توسط خود دانشجویان به بیرون منعکس شد نشان داد که تدابیرش برای پیشروی جنبش ناکارآمد هستند. در میان انبوه ویدیوهایی که از این روز در فضای سایبر انعکاس یافت حرکت هایی چون شکستن درهای دانشگاه توسط دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک، تظاهرات و شعارهای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در یکی از نقاط این دانشگاه برای رساندن شعارهای خود به گوش اسیران جنبش سبز در زندان اوین، و بالا بردن پول برای بسیجیان در دانشگاه امیر کبیر برجسته ترین اقدامات نمادین دانشجویان در این روز محسوب می شوند که در اندک زمانی سراسر پهنه اینترنت را فرا گرفت و پیام آنان و مردم اسیر در زندان بزرگ ایران را به گوش دنیا رساند.

فردا اگرچه رژیم کودتا بازهم به عوامفریبی در پیروزی خود برای به اصطلاح کور کردن چشم فتنه خواهد پرداخت، اما این واقعیات عریان و آتش زیر خاکستری که هر روز بیش از پیش سر دم بر می آورد را چگونه می تواند پنهان کند؟ رژیم کودتا مثل کبک سر خود را در برف فرو کرده و به خیال خویش همه چیز را تحت کنترل دارد، غافل از آنکه رفتنش به طور قطع دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد و خواب های آشفته کودتاچیان را پایانی نیست.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
aimscan.wordpress.com

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید