رفتن به محتوای اصلی

نخست وزیر لبنان بطور ناگهانی استعفا داد و گفت: ایران میخواهد منطقه را نابود کند
04.11.2017 - 17:43

 

بر گرفته از: walla news
ترجمه از: راشل زرگریان


سعد الحریری (نخست وزیر لبنان) که پدرش در یک حمله تروریستی به حزب الله کشته شده است در بیانیه ای در عربستان سعودی اعلام کرد که تهران نفوذ حزب الله را از دست داده است. او هشدار داد: ما دست کسانی را که برای دخالت در لبنان تردید دارند قطع خواهیم کرد. رئیس جمهور لبنان و متحد حزب الله منتظر استنباط است.

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי בסיור בסמוך לגבול עם ישראל, 21 באפריל 2017 (צילום מסך)

الحریری (نخست وزیر لبنان از تویتر)
سعد الحریری امروز (شنبه) بطور ناگهانی پس از یکسال وظیفه استعفای خود را اعلام کرد. او به شدت جمهوری اسلامی ایران و حزب الله را بطور شفاهی مورد حمله قرار داد. او میگوید: که آنها میخواهند او را به قتل برسانند. همانطور که پدرش را 12 سال پیش کشتند. پس از استعفای او العربیه گزارش داد که در این هفته تلاش برای ترور او در بیروت خنثی شده است. اما در ایران گفته شده که این تصمیم توسط رئیس جمهور امریکا و عربستان سعودی صادر شده است.
از دفتر میشل آون (رئیس جمهور لبنان) گزارش شده که این اطلاعیه را الحریری در خارج ازکشور اعلام کرده است و آنها منتظر تصمیم گیری او در برگشت او به لبنان هستند که منجر به بحران تازه در کشور خواهد شد. سخنگوی پارلمان (نبیه بری) سفر خود را به مصر متوقلف کرد که همین نیز میتواند یک دوره عدم اطمینان در کشور باشد.
الحریری در بیانیه خود از ریاض (پایتخت عربستان) در پی ملاقات خود با شاهزاده محمد بن سلمان گفت: جو در کشور لبنان یاد آور قتل پدرش است. پدر او بنام رافیک (نخست وزیر سابق) در پی مخالفت او با دخالت سوریه در لبنان در یک انفجار بمب در سال 2005 در اثر ترور نسبت به حزب الله کشته شد و موجی از تظاهرات گسترده علیه دمشق بوجود آورد که موجب خروج نیروهای سوریه ای از کشور شد.
الحریری اضافه کرد: ایران در پی نابودی جهان عرب است. او افزود که ایران نفوذ خود را در منطقه از دست میدهد. الحریری که خانواده اش مانند دیگر سیاستمداران سنی دارای روابط نزدیک با کشورهای خیلیج است در کنفرانس مطبوعاتی گفت که او با حزب الله که میخواهد از سلاح های خود علیه مردم لبنان و سوریه استفاده کند کاملا مخالف است.

לוחמי חיזבאללה במבצע בהרי קלמון (רויטרס)

جنگنده های حزب الله در کوه کالمون در سوریه (از رویترز)
به گفته وی حزب الله در ده های اخیر حقایق را در لبنان با استفاده از زور تعیین کرده است. حزب الله ظاهرا با استفاده از اسلحه های مقاومت در برابر اسرائیل علیه برادران ما در سوریه و یمن ونه کسانی که در لبنان هستند استفاده میکند.
حسین شیخ الاسلام (مشاور محمد جواد ظریف) وزیر امور خارجه ایران گفت: استعفای الحریری توسط دولت امریکا و شاهزاده سعودی برنامه ریزی شده است که باعث بی ثباتی در لبنان و کل منطقه شود.
الحریری در دوره دوم وکوتاه او به بازدید از حزب الله ادامه داد و گفت: ارتش لبنان مسئول امنیت کشور و نه سازمان شیعه نزدیک به ایران است. او همچنین ادعای نخست وزیر اسرائیل (نتنیاهو) را رد کرد که ایران در حال ساخت کارخانه های موشکی در سرزمین لبنان است.
در نتیجه نفوذ روز افزون ایران عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج تقریبا به طور کامل ارتباطات خود را با لبنان که در گذشته متحد نزدیک آنها بود قطع کردند. شاهزاده عربستان فشار زیادی بر کشورهائی که با تهران روابط نزدیک دارند آورد که تحریم قطر را به بار آورد.

 

חגיגות לאחר מינוי ראש ממשלת לבנון סעד חרירי, צידון, 3 בנובמבר 2016 (AP)

جشن در لبنان پس از انتخاب الحریری در سال گذشته (IP
04.11.2017
هرگونه انتشار و یا کپی مقاله فقط با ذکر نام منبع و مترجم مجاز است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

راشل زرگریان
برگرفته از:
walla news
اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.