رفتن به محتوای اصلی

نگاهی گذرا به اعتراضات تیرماه 1397 در ایران
27.06.2018 - 21:11

شروع روزهای تابستانی در حالی است که "فقر،فلاکت،بیکاری،افزایش سرسام اوار دلار و طلا و اقلام خوراکی"به حدی رسیده که دیگر شهروندان ایرانی قادر به خرید نیستند،فریاد و خشم مردم از بی کفایتی حکومت آخوندی بیش از پیش به گوش می‌رسید. به‌خصوص در روزهای 29 و 30تیر در درگیریهای مردمی با نیروهای سرکوبگر در تهران،کرج و لاله زار نمودی دیگر از جامعه انفجاری ایران برجسته شد. به‌رغم سانسور شدید خبرهای اعتراضی، شهروندان و مردم به تنگ امده از نظام ولایت فقیه خبررسانی فوری و دقیقی از وضعیت اعتراضات را انعکاس نمودند.
طبق گزارشات منتشره از سایتهای معتبر تاکنون بیش 400حرکت اعتراضی ثبت شده که شامل تجمع، تحصن، اعتصاب، تظاهرات و درگیری با نیروهای سرکوبگر بوده است، 180 حرکت اعتراضی مربوط به اقشار مختلف اجتماعی، 44 حرکت مربوط به کارگران، 26 حرکت مربوط به دانشجویان، 22حرکت مربوط به معلمان، 54 حرکت مربوط به زندانیان سیاسی و 21 مورد اعتصاب‌غذا مربوط به زندانیان سیاسی می‌باشد. البته واقعیت حرکتهای اعتراضی بسیار بیشتر از آن است که به دست ما رسیده است
باوجود تنها چند روز از سپری شدن تیر ماه بیشترین اعتراضات مربوط به کارگران بود که در رابطه با پرداخته نشدن حقوق، اخراجهای گسترده از محیطهای کار و ندادن حق بیمه تجمع یا دست به اعتصاب یا تجمع می‌زدند. در برخی موارد مانند کارگران معدن زرند اقدام به بستن جاده یا حبس کردن کارگزاران رژیم کرده و آنان را وادار به پرداخت حقوقشان کرده‌اند.
از سوی دیگر طیف وسیعی از اقشار اجتماعی از بازاریان، کشاورزان، مالباختگان، رانندگان، فعالان محیط زیست بشمارمی اید. از جمله یکی از گسترده‌ترین حرکتهای اعتراضی مربوط به غارت شدگان مؤسسات دولتی بوده،که مردم به جان آمده خواهان برگرداندن پولهایشان بودند. از جمله مالباختگان" توسط مؤسسه موسوم به ثامن الحج" در شهرهای مشهد، تهران اصفهان و کرمان دست به تجمعات متعدد زدند و با حمله به دفاتر این مؤسسه خشم خود را ابراز کردند.
همچنین در تیرماه بازاریان و کسبه در اعتراض به اخاذیهای مالیاتی و عوارض شهرداری بارها دست به تجمع اعتراضی و اعتصاب زدند که یکی از گسترده‌ترین آنها مربوط به اعتصاب بازار مروی تهران بود،از سویی دیگر اعتراضات گسترده مردم در شهر ایرانشهر علیه"تجاوز مهره های حکومتی به بیش از 40 دختر"که با حاشیه انداختن موضوع توسط سران حکومتی سرکوب گردید.
در ادامه اعتراضات اخیر دانشجویان نیز به وضعیت موجود دانشگاهابه‌رغم تعطیلی تابستانی ، دانشجویان نیز در حرکتهای اعتراضی متعدد نسبت به سرکوب در دانشگاهها دست به اعتصابات و تجمعات مختلف زدند. از جمله مهمترین آنها تظاهرات دانشجویان دانشگاه "هنر تهران" در اعتراض به تصاحب بخشی از زمین و ساختمان این دانشگاه توسط شهرداری بود.
زندانیان سیاسی طی ماه تیر بارها دست به اعتراضات متعدد زدند و با ارسال نامه‌ها و بیانیه‌های مختلف شکنجه‌ها و فشارهاو احکام سنگین اعدام را افشا کردند،و خواستار پیگیری نهادهای حقوق بشری شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سهراب

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.