رفتن به محتوای اصلی

سگ بهترین و باوفاترین دوست انسان است
18.12.2018 - 17:34

 

 

سگ بهترین و باوفاترین دوست انسان است

راشل زرگریان

اخیرا دریک سایت ایرانی مقاله ای خواندم بعنوان اینکه "چرا سگ از دیدگاه اسلام نجس است"؟   خلاصه بسیار کوتاهی از همین مقاله را در اینجا نقل وقول میکنم: "مردمان آن زمان علم کافی برای درک حقایق واقعی مباحث مختلف را نداشتند. به این دلیل سگ را نجس میدانند زیرا که در روده سگ کرم کوچکی بنام تیتاایکینوس وجود دارد که دارای تخم های فراوانی بوده واین تخم ها در اطراف مقعد سگ می چسبند وبه وسیله زبانش تخم ها را به نواحی دیگر بدنش منتقل میکند. با اینکه این حیوان دوست داشتنی بسیار به صاحب خود وفادار است. اما هر چقدر هم حمام داده شود و تمیز شود بازهم این کرم بیماری زا از او دور نخواهد شد و همیشه با آن میماند. در پایان مقاله میگوید: بطور کلی سگ حیوانی نجس است و نگهداری آن هیچ سود ومنفعتی ندارد مگر اینکه مجبور باشیم برای شکار و نگهبانی  از آن بهره ببریم آنهم بشرطی که محیط زندگی او از ما جدا باشد." این قسمت مختصری از آن مقاله است که دریک سایت ایرانی خواندم.

 

واقعا حیرت آور است کسی که مقاله را خیلی هم واضح و خوب نوشته اما هیچ توضیحی مبنی بر اینکه روش هائی وجود دارد که میکرب از طریق سگ به انسان منتقل نشود داده نشده. اشخاصی که سگ و یا گربه  بطور کلی حیوانات رام شدنی و خانگی را وارد محوطه خود میکنند آگاه هستند برای تمیز نگه داشتن محیط زندگی و اجتناب از نقل و انتقال میکرب از طریق حیوانات چکار کنند. کسی که سگ وارد خانه میکند اولین کاری که انجام میدهد واکسن ضد تیتانوس است که به احتمال زیاد در سرتاسر دنیا وجود دارد و چه برسد به کشوری باستانی و پیشرفته مانند ایران. در ایران بدون تردید دامپزشکهای حرفه ای هستند که به راحتی میتوانند صاحبان سگ را از هرآنچه که لازم است انجام دهند آگاه سازند. صاحب سگ برای اینکه از میکربهائی که سگ احتمال دارد به او منتقل کند محفوظ بماند  باید خود واکسن تیتانوس از طریق پزشک خانگی  تزریق کند. برای صاحب سگ این واکسن برای همیشه  فقط یکبار کافی است. اما در مورد حیوان هرسال هشت بار واکسن باید به او تزریق شود وهمچنین سالی دوبار یعنی هر شش ماه یکبار قرصهائی که ضد عفونت هستند به او داده شود. در زمانهای قدیم واکسن و دارو مثل دنیای امروز نبوده و بهمین دلیل از نگه داشتن سگ در محیط خانه و یا کار امتناع کردند. اما دنیای امروز متفاوت است.  هر دو الی  سه ماه یکبار سگ را باید حمام داد وهرروز پس از بازگشتن از راهپیمائی با او در خارج ازخانه  دستها و پاهایش و چهره اش را با آرامی با دستمالهائی نرم و استرلیزه شده که در اکثر مغازه ها یافت میشوند تمیز کرد. سگها غذای خاص خود را دارند اما غیر از آن میتوان گاهی اوقات سوپ مرغ و یا کمی گوشت بدون ادویه جات به آنها داد. به سگ بهیچ عنوان نباید شیرینی و شکلات داد زیرا که پس از گذشت شش ماه به بیماری دیابت (قند) دچار خواهد شد و با زجر و عذاب فراوان از دنیا خواهد رفت. همچنین حبوبات و گوجه و اووکادو نیز با متابولیسم سگ سازگار نیست.  بدن سگ با انسان کاملا متفاوت است و این نوع خوردنیها میتوانند باعث ناراحتی کلیه بصورت حاد شوند و زندگی او را به خطر افکنند. اما در اینجا توجه کنید چقدر سگها مهربان و وفادار و جان فدا هستند.

 

 

یک سگ شپرد آلمانی صاحبان خود را که یک زن و شوهر سالخورده هستند از مرگ نجات داد. زن ومرد سگ را شانا نامیدند. آنها یکروز طوفانی  در برفی مخاطره آمیز درگیر شدند. شانا که متوجه خطر شده بود با پنجه هایش شروع به پارو کردن برف کرد وبه طرز شگفت انگیزی یک تونل ساخت که از طریق آن زن و مرد را به ایمنی به خانشان رهسپار کرد.

 

شانا که زن و مرد سالخورده را از برف مخاطره آمیز نجات داد

 

همانطور که همگی آگاه هستند در سال 2005 طوفان سهمناک کاترینا در ساحل ایالات متحده امریکا در ایالت فلوریدا برای ساکنین آنجا یک بدبختی بزرگ بود. اما در این گیر و دار گاهی اوقات قهرمانانی الهام بخش یافت میشوند که به قربانیان کمک میکنند. مردی که در حال غرق شدن بود توسط یک سگ سیاه از نزاد لابرادور قبل از بالا آمدن آب نجات یافت. سپس سگ پس از اینکه موجب رهائی آن مرد شد  خود را به تیم غریق نجات رساند ونیز اینچنین خود رها یافت. مرد نجات یافته سگ قهرمان با توله اش را با خود برد که با او و خانواده اش زندگی کنند.  مقامات آمریکا جایزه قابل توجهی به آن سگ عطا کردند.

 

یک زن امریکائی  سگی بلوند بنام توبی دارد. این زن یکروز از خوردن قطعه ای سیب که با شتاب آنرا قورت داده بود در حال خفه شدن بود. هنگامیکه توبی متوجه شد که صاحبش در حال خفه شدن است به روی قفسه سینه اش افتاد و آنقدر آنجا را فشار داد که قطعه سیب از حنجره صاحبش خارج شد. توبی نیز در سال 2007 جایزه سگ سال را گرفت.

توبی که صاحبش زا از خفه شدن نجات داد

 

 

 

روزی مردی ناتوان که به روی صندلی چرخدار قرار داشت در وسط یک میدان گل آلود گیر افتاده بود. او هرکاری میکرد که صندلی چرخدار را تکان دهد موفق نشد. ناگهان سگی معمولی به رنگ قهوه ای مانند یک سرباز آماده خود را به مرد فلج رساند. سگ تا جائیکه قادر بود با پنجه هایش یکی از چرخها را از داخل گل بیرون کشید و همینطور ادامه داد بدون اینکه توقف کند تا اینکه کم کم صندلی چرخدار را آزاد کرد. آن مرد توضیح داد که آن سگ قهوه ای کاملا میدانست چکار میکند و مرا از بدبختی نجات داد. او سگ را با خود به خانه اش برد که در کنار خانواده با آنها زندگی کند.

 

 این سگ مرد ناتوان را نجات داد

جورج بوش پدر رئیس جمهور سابق امریکا سگی بنام سالی داشت. سالی از نزاد لابرادور است. او در کارهای روزانه به جورج بوش کمک میکرد. سالی  پس از در گذشت صاحب خود با چهره ای افتاده و غمگین در کنار تابوت رئیس جمهور سابق امریکا دراز کشیده است. اینها همگی نموداری از وفاداری و مهربانی سگ است.

 

סאלי, הכלב של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש האב, ליד ארונו, 1 בדצמבר 2018 (מערכת וואלה! NEWS)

 سالی سگ پدر جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در کنار تابوت رئیس جمهور غمگین دراز کشیده

 

بسیاری از کودکانی که بیمار بدنیا آمدند و یا در طول زندگی بیمار شدند از نظر روانشناسی توسط سگ شفا می یابند. سگ همچنین برای اشخاصی که از افسردگی رنج میبرند میتواند بینهایت مفید باشد. چنانچه سگ گرسنه ای را کمی آب و غذا دهی هیچوقت تو را گاز نمیگیرد. بلکه بطور دائم از تو قدردانی میکند.  تنها موجودی که تو را بیش از خود دوست دارد سگ است.  از این مثالها راجع به فداکاریهای سگها  بینهایت زیاد هستند و جای آنها در یک مقاله کوتاه نیست. حیوانات خانگی نور و شادی وارد خانه میکنند. در زمانهای قدیم واکسن و دارو به طریقی که امروز وجود دارد نبوده بهمین دلیل از نگه داشتن سگ در خانه خودداری کردند. همچنین در همه کتب های مذهبی تایید شده که بهیچ عنوان نباید به حیوانات آزار رساند.Image result for ‫כלבים מתנשקים‬‎

 

 

17.12.2018

 

 

 

                                               

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

راشل زرگریان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.