رفتن به محتوای اصلی

صادق خرازی کیست؟
22.05.2019 - 07:01

 

در حکومت جمهوری اسلامی تعداد افرادی که بزعم باندبازی و زد و بندهای پشت پرده به قدرت و ثروتهای بزرگی رسیده اند کم نیستند .
بسا کسان بنوعی تلاش کردند تا خود را به سفره انقلاب نزدیکتر کند و لقمه هایش چرب تر باشد. مناصب بگیرند و از مزایایش متنعم گردند. تاریخ در وصف این نظام و این برهه زمانی حیران خواهد شد چرا که سیستم ِ تو در تو و دست نشانده ای که هدفش استیلایِ همه جانبه استعمارگران باشد و به وطنش که حکم مادر دارد هم وفادار نباشد سالها کار میبرد تا شاید بخشی از خیانات و پشت پرده هایش فاش گردند.در این وادی بطور استدراجی تلاش خواهیم نمود تا زوایه دید عمومی را نسبت به شرح ماوقع ِ جاری و ماضی بیشتر کنیم.

یکی از این چهره ها صادق خرازیست برخی معتقدند که صادق خرازی در پیشرفتهایش شباهت زیادی به حسن فریدون دارد و جالب اینکه ایندو یار غار ِ چند ده ساله هستند .
محمد صادق خرازی متولد دوم فرودین ۱۳۴۲، چهره ای در ورا و البته در سایه که حلقه اتصال سه خانواده خمینی، خامنه ای و خاتمی است . پدرش آخوند سید محسن خرازی نمایندهٔ سابق مجلس خبرگان رهبری و خواهرش، عروس علی خامنه‌ای (همسر مسعود خامنه‌ای) است. عمویش کمال خرازی و همسر وی زهرا عسکری است ، خواهر صادق خرازی نیز همسر مسعود خامنه ای است. زهرا اشراقی (نوه خمینی) و همچنین یکی از دختران محمدرضا خاتمی همسران دو پسر صادق خرازی هستند .
ماحصل ِ این پیوند کئووالانسی ِ حداقل سه قطبیِ مقدس، یک دیپلمات ولایتمدار ِ کت و شلواریست که هم می تواند کروات به گردن بیاویزد و هم هرگاه لازم شد به وضعیت "یقه سفید" بازگردد و گاه به میخ میزند و گاهی نیز به نعل!
محمد صادق خرازی بدوا عضو سپاه پاسداران بوده و در دوران جنگ ایران و عراق معاون ستاد تبلیغات جنگ شورای عالی دفاع و عضو شورای عالی پدافند ملی برخی از مناصبش بوده اند و می گویند که در زمره جانبازان شیمیایی نیز قرار گرفته است .
گرچه این مغز متفکر اصلاح طلب ، بعد از انقلاب و در زمان جنگ نیز از اعضای سپاه بود و پستهای بالایی داشت اما با به مسند نشستن خامنه ای و ریاست جمهوری رفسنجانی در طول چند دهه در پستهای گوناگون کلیدی که غالبا برون مرزی بوده اند برجسته تر شد و در ورای اذهان عمومی همچنان نیز مهره بسیار مهمی محسوب میگردد . از اواخر ده شصت به بعد ، سفیر و معاون نمایندهٔ دائم ایران در سازمان ملل متحد ، معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ، سفیر ایران در فرانسه ، مشاور ولایتی وزیر خارجه وقت ، مسئول امور شیعیان در امریکا ، عضو هیات امنای خیریه امام رضا ، عضو هیئت امنای سازمان جهانی تبلیغات اسلامی، مدیر سایت دیپلماسی ایرانی و در سالهای اخیر نیز بنیانگزار حزب ندای ایرانیان که رویکردی اصلاح طلبانه دارد و (به نقل از برخی روایات حزبش نیز با توصیه رهبر پا به عرصه وجود نهاده است ) همچنین ناشر وقایع اتفاقیه نیز هست.
مشاغل نامبرده بصورت تیتروار بشرح ذیل بوده است

- معاون ستاد تبلیغات جنگ شورای عالی دفاع ۱۹۸۸-۱۹۸۳
- عضو شورای مرکزی ستاد پشتیبانی جنگ ۱۹۸۸-۱۹۸۳
- عضو شورای عالی پدافند ملی ۱۹۸۸-۱۹۸۵
- مشاور مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ۱۹۸۹-۱۹۸۶
- مشاور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ۱۹۸۹-۱۹۸۸
- سفیر ایران در سازمان ملل متحد ۱۹۹۵-۱۹۸۹
- مشاور شهردار تهران ۱۹۹۷-۱۹۹۵
- مشاور وزیر امور خارجه ۱۹۹۸-۱۹۹۵
- نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد برگزاری اجلاس سران ۱۹۹۸-۱۹۹۹
- دستیار ویژه وزیر خارجه ۲۰۰۰-۱۹۹۹
- معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ۲۰۰۲-۱۹۹۵
- معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی وزارت امور خارجه ۲۰۰۲-۱۹۹۸
- عضو هیئت مذاکرات قطعنامه ۵۹۸
- سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه ۲۰۰۶-۲۰۰۲
- مشاور دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت ۲۰۰۳-۱۹۹۹
- مشاور وزیر امور خارجه ۲۰۰۵-۲۰۰۲
- مشاور شهردار تهران تا ۲۰۰۵

جالب است که وقتی وی نماینده ایران در سازمان ملل شد بیست و یک ساله بوده و حتی دیپلم متوسطه هم برای چنین منصب خطیری را نداشت به طبع قبل از آن نیز با این همه مناصب حکومتی نه تحصیلاتی و نه تجربی داشته است . در رابطه با ثروت افسانه ای و زندگی ِ سوپر لاکچریش خود ادعا میکند که ارث پدری خودش و همسرش بوده و یا اینکه پدرش یک کلوکسیونر عتیقه بوده است ولی متاسفانه در رابطه با آنها (پدرش و پدر زنش) هیچ اطلاع موثقی در دست نیست
از صادق خرازی به عنوان ترتیب دهنده اصلی ملاقات خاتمی با ژاک شیراک فرانسوی در سال ۱۳۸۴یاد می کنند، همچنین از وی به عنوان مغر متفکر و طراح اصلی نامه محرمانه ای که گفته می شود دولت ایران رسما در سال ۱۳۸۲ به آمریکا نوشت، نام می برند، بعد از پایان دوره اصلاحات و بعد از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد ، خرازی به عنوان مشاور ارشد سید محمد خاتمی به او پیوست و سفرهای زنجیره ای خاتمی به اروپا، آمریکا و آسیا را ترتیب داد که سفرنامه های وی در دسترس می باشند . در هنگامه کاندیداتوری ناکام سید محمد خاتمی در زمستان ۱۳۸۷ ، به عنوان "سخنگوی ستاد انتخاباتی خاتمی" هم ، معرفی و منصوب شد.
صادق خرازی ارتباط نزدیک و خانوادگی با دکتر سیدحسین نصر نظریه پرداز اسلام سنتی در جهان معاصر هم دارد بطوری که خرازی کتاب "قلب اسلام" دکتر نصر را برای "نشر نی" به فارسی ترجمه کرده است. دکتر حسین نصر در دولت شریف امامی تا اول انقلاب رئیس دفتر فرح پهلوی بود و موسس انجمن پادشاهی فلسفه نیز هست.
منقول است که حسین نصر نواده شیخ فضل الله نوری از جانب مادری است و دهها سال است که ساکن مریلند آمریکاست وی در کتاب خاطراتش روایتی از چگونگی پذیرش مسئولیت ریاست دفتر ملکه پهلوی را ارائه داده است و مدعی شد که برای پذیرش این مسئولیت با آقای مطهری تماس گرفت و یکبار با ایشان صحبت کرد که آقای مطهری مطرح کردند که چقدر مهم است که افراد مسلمان و مورد اعتماد مردم و پاک و درست و با درایت، سنگرهای مهم را در دست بگیرند. البته فرزندان آیت‌الله مطهری گفته نصر را تکذیب کرده اند حتی مجتبی مطهری فرزند ارشد ایشان نقد می‌کرد که در یک بعد از ظهر وقتی پدرش عکس دکتر نصر را در صفحه اول کیهان دیدند در حالی که به مناسبت این سمت در مقابل شهربانو خم شده بودند جمله‌ای گفتند که حکایت از شکایت ایشان از دکتر نصر داشت .
ایشان(حسین نصر) از دوستان طراز اول مطهری بوده اند و در ایران نیز نفر اول یا شیخ طریقت مریمیه شاذلیه است . در طریقت شاذلیه از سازهای موسیقی خبری نیست و تنها به آهنگ‌های موزون دعا یا اشعار عرفانی اکتفا می‌شود که هنگام تلاوت، روندی تصاعدی و شتابدار دارد. در کتاب مریمیه از شوان تا نصر نوشته عبدالله شهبازی از فرماسونر بودن پدر و خود حسین نصر تا کیفیت حضور در جایگاه رئیس دفتر فرح پهلوی، آن هم در زمانی که آتش انقلاب بالا گرفته بود، بخش هایی است که به تشریح ذکر شده و در واقع زندگی نامه نصر با تمام آنچه تاکنون گفته نشده، در این کتاب گرد آمده است
از طرفی دکتر مهدی خزعلی در سایتش عنوان نموده بود :
من از سیادت دکتر حسین نصر هیچ نمی دانم، اما می دانم که او نیز یهودی تبار و نواده حکیم کاشی بوده است، جدش پزشک دربار بود و خودش ارتباط بسیار نزدیکی با فرح پهلوی داشت

 خرازی یکبار قصد داشت به صف کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بپیوندد اما علی‌رغم حدس و گمان‌ها در روز آخر مهلت ثبت نام با قرار دادن تصویر روحانی در صفحه اینساگرام خود تلویحاً از وی حمایت کرد و در وزارت کشور نام‌نویسی ننمود.

او در خلال تحریمها کسی بود که میان امریکا و ایران در تردد بود و خرده های زیادی نیز بابت همین ترددهای آسان وی گرفته شده بود
شهرام جزایری نوچه و دست پروده صادق خرازی بوده است که خود خرازی نیز این امر که شهرام جزایری در تجارتخانه اش مشغول بکار بوده را تایید می نماید.
صادق خرازی در کنار خطِ خوش به سیگار برگ کوبایی هم علاقه خاصی دارد و منقول است که در مصاحبه هایی که در منزلش صورت می پذیرد سیگار برگ پایه ثابت است . وی چندین بار به قاچاق عتیقه و نسخ خطی متهم شد ولی هرگز کار به جای باریک نکشید و ایشان هم کتمان کرده اند . به تایید خود خرازی وی حدود سیصد هزار جلد کتاب در کتابخانه شخصی اش دارد که تعداد قابل توجهی از آنان کتب خطی بسیار گرانقیمت و عتیقه هستند ولی ایشان ابراز میدارد که همه اموامش وقف شده اما با اینحال از محل وقف نامی به میان نمی آورند و نامشخص مانده است .
محمدعلی ابطحی و عبدالله رمضان زاده که از مشاوران خاتمی بودند چند بار موضوع قاچاق عتیقه و کتب خطی نفیس را پیش کشیدند ولی در نهایت قائله بیصدا ختم گردید و به محاکمه نیز نرسید. به اعتراف خود خرازی وی فقط پانصد جلد نسخه خطی قرآن مربوط به قرن اول هجری به بعد و پنجاه هزار نسخه نیز کتابهای نفیس و باستانی خارجی در مجموعه اش دارد . کتابخانه فقط بخشی از عتیقه ها هست ، فرش های دست باف و تابلوهای متعددی نیز در این مجموعه وجود دارد . زمانی که سارق به منزلش دستبرد زد این اطلاعات از کلکسیونها بیشتر فاش شد و بالاخره ظاهرا با پیگری شخص مسعود خامنه ای اموال مسروقه نهایتا کشف گردید.
خرازی با اکثر متنفذین نظام مانند شمخانی و رحیم صفوی و بسیاری دیگر دم خور است. مثلا قاسم سلیمانی را برادرش اسوه شکوه و نخبه نظامی میخواند که اسطوره مورد تایید امام بوده یا قالیباف را به ژاک شیراک تشبیه می نماید .
خرازی مدعی شده بود که لیستی از کارگزاران جمهوری اسلامی در اختیار دارد که به دشمنان انقلاب گرا میداده اند ولی تاکنون خبری از افشای لیستش در دست نیست. در آن زمان روزنامه آرمان تیتر کرد که بعضی از اصلاح طلبان بر افشای لیست توسط خرازی پافشاری کرده اند ولی حاصلی نداشته است . در جای دیگر روزنامه خرداد می نویسد :
خرازی یک روز از میگوخوری روحانی و هاشمی در زمان جنگ می‌گفت و روز دیگر به ناگهان از مذاکرات روحانی به انتقاد می‌پرداخت و از اشتباهات استراتژیک روحانی حرف می‌زد، گاه برای خالی نبودن عریضه جملات بی‌سابقه و حملات کلامی را متوجه احمدی‌نژادیسم می‌کرد تا در پینگ پنگ رسانه‌ای با حامیان وی یک‌بار دیگر در مدیا نمود یابد. مذاکرات هسته‌ای نیز زمینه‌ای بود تا وی را به یکباره میهمان هر روزه رسانه ملی کند و نام او را در میان عموم مردم جا بیندازد . او گاه و گداری ادعایی مطرح می‌کند که شاید تندترین منتقدان اصلاح‌طلبان نیز به این عیانی بدان اشاره و تصریح نداشته‌اند.
برخی از اصلاح طلبان گفته بودند که آقای خرازی پاسخ دهد که حزب ندا چگونه شکل گرفت و رزومه کوچکی از فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه خود در معرض دید افکار عمومی قرار دهد تا هویت شخصی که روزی با فلانی عکس یادگاری می‌اندازد و روز دیگر ‌میهمان رسانه‌ای بهمانی می‌شود که تندترین اتهامات را به اصلاح‌طلبان وارد می‌کند، مشخص شود. اکنون همه از او تنها یک انتظار دارند و آن هم صادقانه بیان کردن اهدافش است؛ فقط همین و همین!
گفته های خرازی در مصاحبه با هفته نامه مثلث، درخصوص کسانی که در دوره ای با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن گرا می‌دادند، سبب شد تا ابطحی و رمضان زاده ماجرای عتیقه دزدی را مطرح کنند و پورنجاتی نیز این اظهارات را به نوعی قدرت طلبی خرازی تلقی نماید.
در این میان نکته ای که بسیار حائز اهمیت بوده این است که چرا صادق خرازی زمانی که این خیانت صورت گرفته یعنی در زمانی که وی سفیر ایران در فرانسه بوده سکوت اختیار کرده و لیست این افراد خائن را منتشر یا از طریق مجاری قانونی پیگیری نکرده است؛ از طرف دیگر چرا افراد رادیکال اصلاح طلب که خرازی را متهم به دزدی و قاچاق عتیقه می کنند در همان زمان وقوع ، اعلام جرم نکرده اند؟
فرض کنیم که هم گفته های صادق خرازی و هم رمضان زاده و ابطحی صحیح باشد؛ نتیجه می گیریم در دوره ای که اصلاحات قدرت را به دست داشت و به عبارتی همه این افراد با هم بر سر یک سفره بودند و منافع شان نیز در یک راستا تعریف می شد، لزومی به افشای خیانت های یکدیگر نمی دیده اند اما اکنون دیگر آن یکدستی از اردوگاه اصلاح طلبی رخت بر بسته و همین موضوع زمینه افشای خیانت های سال های گذشته شان را فراهم کرده است و اکنون صحبت های خرازی آتش زیر خاکستر بوده و گویی جریان انحصارطلب بهانه ای برای به حاشیه راندن رقیب درون جناحی خود حتی به بهای از بین رفتن وحدت، یافته است
همه این موارد نشان دهنده فضای به هم ریخته سیاسی در جریان اصلاحات است که نسل‌اولی‌ را در مقابل نسل دومی‌ قرار داده است. زیرا نسل دومی‌ها منتقد عملکرد نسل اول هستند و خواهان سهمگیری در مدیریت این جریان اند و نسل اولی‌ها نیز نمی‌خواهند سهمی از قدرت به نسل‌های آینده این جریان بدهند
از طرف دیگر افشاگری نمانیوز در مرداد سال نود و چهار در مورد اعتراف مایکل لدین، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در خصوص درخواست سران جنبش سبز از اوباما برای افزایش تحریم ها و فشار به ایران بیش از پیش ماهیت انقلابیون داستان را آشکار می کند
به گزارش دولت بهار به نقل از راه دانا، روزنامه روزان نزديك به اصلاح طلبان در زمانی نه چندان دور در صفحه اول خود سيد صادق خرازي برجسته ترين عضو موسس حزب اصلاح طلب نداي ايرانيان را به شدت مورد حمله قرار داد و وي را "غضنفر" خطاب كرد.
در همين رابطه خبرنگار دانا طي تماسي با صادق خرازي نظرش را در رابطه با اين موضوع جويا شد كه طي اين تماس خرازي اعلام كرد كه از اين روزنامه شكايت كرده است.
اين روزنامه اصلاح طلب در بخش پاياني گزارش خود ادعا كرده است كه "سالها پيش خرازي پرونده اي در رابطه با اين قضايا و پس ندادن برخي نسخ خطي به موزه هاي كشور در دستگاه قضا داشته است. ولی هنوز که از سرنوشت نهایی اين پرونده خبري در دسترس نيست. پيش از اين نيز بارها شنيده شده بود كه خرازي يكي از مشهورترين كلكسيونداران نسخ قديمي خطي است. او اوقات فراغتش را صرف جمع آوري و نگهداري و خريد و فروش نسخه هاي خطي مي كند
از ورای همه مطالب مذکور به گفته دکتر مرتضی ادیب زاده، باستان شناس، سالانه حدود شش هزار شیء تاریخی فقط در پایتخت کشف می‌شود! و بگفته هانس مارتین هینز رئیس ایکوم بعد از قاچاق اسلحه و مواد مخدر، قاچاق اشیاء تاریخی- فرهنگی مقام سوم را در جهان دارد
( ایکو سازمانی که نماد جهانی موزه و موزه داری است و پس از جنگ جهانی دوم همزمان با یونسکو تاسیس شد و اکنون یکصد و بیست کشور جهان منجمله ایران دارای کمیته‌های ملی ایکوم هستند )
آمار ‌کشفیات یگان حفاظت میراث فرهنگی در شش ماه نخست سال نود وسه شمسی به سه هزار و ششصد اثر تاریخی از جمله ۸۳۳ سکه‌ منحصربفرد تاریخی رسید. این آثار ضبط شده متعلق به دوره‌های هخامنشی، ساسانیان، سلجوقیان، دوره اسلامی و ایلخانی بودند که از یک زن و مرد قاچاقچی کشف و ضبط شدند. اما براستی اگرتنها درعرض شش ماه ۳۶۰۰ اثر از قاچاقچیان تنها در چند عملیات کشف شده باشد، درچند دهه اخیر چند اثر تاریخی کشف شده و چند هزار اثر باستانی از کشور خارج شده‌اند؟
شما میتوانید ابعاد چنین ‌فاجعه‌ای را در حوزه میراث فرهنگی به تصویر بکشید. این فاجعه امکان پذیر نبود اگر ضعف قانونی و هرج و مرج قانونی و مشخص نبودن متولی و مسئول و تعمد سیستماتیک از سوی نظام ولایت فقیه درجهت عدم حفاظت از میراث فرهنگی و اماکن و محوطه‌های باستانی و تاریخی وجود نداشت

حال پرسش اینجاست که سرنوشت اموال کشفی چه میشود؟ میراث فرهنگی که بصورت زیر سبیلی و یقه سفیدی به بازار میرود چه؟

چطور تمام موزه ها در طي چند سال آثار بكر ايراني را از انبار موزه لوور فرانسه تهيه ميكنند و مثلا موزه ميهو ژاپن ، موزه سئول و اروپا قادر بوده اند اينقدر اثار ايراني جمع اوري كند؟
آیا ککسیون پیپ و انگشتری معظم له را خودشان شخصا در موزهای جهانی و حراجها شرکت و خریداری میکنند ؟

باید گفت که اصلاح طلبان مدعیِ اخلاق اینگونه همگی از فساد یکدیگر باخبرند ولی به عنوان برگ آتو رازداری میکنند ، از طرف دیگر جناح راست یا اصولگرایان نیز به پر کردن جیبهای خود مشغولند و در این میان تنها مردم هستند که سهمی جز فقر و فلاکت با طعم حماسه انتخاباتی و شال سبز و بنفش نصیبشان نگردیده است .
متاسفانه بسیار پیش آمده که در نظام ِ ولیعصری بر سر چپاول بیت المال و سرمایه ملی ، جناحین مانند گرگ و کفتار بجان هم افتادند و هیچکس هم از دیگری ابایی ندارد چرا که نهایتا همه سر در یک آخورند و برای بقا و استمرار در دزدیها مشترکا تلاش میکنند.

پس نهایتا هیچ فرقی میان اصلاح طلب و اصولگرا در راستای پیشبرد اهداف ملی وجود ندارد تنها تفاوت نحوه عملکرد و استحصال از خوان ِ پربرکت انقلاب است و بس . لذا گزینه هایی چون انتخاب بین بد و بدتر صرفا اسمی است برای تخدیر اذهان عمومی!

 

Image result for ‫صادق خرازی‬‎

Image result for ‫صادق خرازی و نصر‬‎

Image result for ‫صادق خرازی و نصر‬‎

Image result for ‫صادق خرازی و نصر‬‎

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.