رفتن به محتوای اصلی

گذار به دموکراسی سکولار در ایران؛ محور هشتمین همایش جمهوری‌خواهان
گذار به دموکراسی سکولار در ایران؛ محور هشتمین همایش
05.10.2019 - 04:30

هشتمین همایش «اتحاد جمهوری‌خواهان ایران» در شهر کلن آلمان و با محوریت «مخالفت با تحریم،‌ تنش‌ و تهدید برای گذار به دموکراسی سکولار در ایران» آغاز شد.

در ابتدای این همایش سه روزه که از جمعه ۱۲ مهرماه آغاز شده است، موسسان اتحاد جمهوری‌خواهان ایران در پیامی بر حمایت از نیروهای اجتماعی داخل کشور برای گذار صلح‌آمیز از جمهوری اسلامی به دموکراسی سکولار تاکید کردند.

بنابر گزارش ایران اینترناشیونال:

مهدی فتاپور از اعضای هیات سیاسی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران در گفت‌و‌گو با ایران اینترنشنال، هدف از تاسیس این تشکل را تقویت جمهوری در ایران از نظر سیاسی اعلام کرد. 

او گفت: «بسیاری از مردم و فعالان در ایران با تبعیض و محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی ایجاد کرده، مخالفند.» 

این فعال سیاسی اضافه کرد که اتحاد جمهوری‌خواهان ایران در پی «متحد کردن فعالان جمهوری‌خواه» از طیف‌های مختلف جامعه از جمله نویسندگان، روزنامه‌نگاران، فیلم‌سازان، فعالان مدنی و دانشگاهی و... است. 

فتاپور همچنین توضیح داد که به دلیل شرایط بحرانی فعلی ایران و هم‌زمانی آن با هشتمین نشست دوسالانه این تشکل، اعضا و سخنرانان به راهکارهای خروج کشور از این وضعیت نیز خواهند پرداخت.

 

در بخش اول این همایش،‌ حاضران ضمن بررسی مسائل داخلی سیاست ایران، نقش نهادها در حکومت جمهوری اسلامی از جمله ولایت فقیه و شورای نگهبان در محدود کردن حق مردم در انتخاب سرنوشت کشور و سیاست‌ خارجی را مورد بحث قرار دادند. 

 

سخنرانان این همایش در میزگردی درباره وضعیت ایران در منطقه بر ضرورت تغییر سیاست‌های تقابل‌جویانه خارجی و عدم جبهه‌گیری در برابر کشورهای منطقه و دنیا تاکید کردند.

مشکلات اقتصادی،‌ وابستگی اقتصاد ایران به نفت و مسائل محیط زیستی نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در سخنرانی‌های امروز این همایش بود.

این همایش به مدت سه روز و تا ۱۴ مهرماه با حضور چهره‌ها و فعالان سیاسی خارج کشور از گروه‌های سیاسی مختلف برگزار می‌شود. 

طی این نشست، سخنرانی‌ها و میزگردهایی با موضوع سیاست خارجی ایران، مسائل داخلی و انتخابات آینده، تحریم‌های آمریکا،‌ تنش‌ کنونی ایران در منطقه و اتحاد نیروهای سیاسی برگزار می‌شود. 

 

 فتحی: نسبت به مسایل داخل ایران بی‌تفاوت نیستیم

مسعود فتحی، عضو هیات سیاسی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، در حاشیه این همایش در پاسخ به انتقادات درباره عدم پیوند برگزاری این همایش‌ها با مسایل ایران به ایران اینترنشنال گفت: «ما همیشه سعی کرده‌ایم درباره مسائل روز ایران اظهارنظر کنیم و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نبوده‌ایم.»

او اضافه کرد: «ما ضمن نگاه به شکاف‌های داخل ایران و جنبش‌های مدنی آن برای تغییر و تحول دموکراتیک مبارزه می‌کنیم.» 

فتحی ضمن اشاره به بیانیه‌ها و اعلامیه‌های این تشکل در سال‌های گذشته، اضافه کرد که اتحاد جمهوری‌خواهان از اعتراض به زندانی کردن فعالان سیاسی و تلاش برای تغییر در درون ساختار ایران استقبال می‌کند.

او در مورد موضع این تشکل درباره نظام جمهوری اسلامی اعلام کرد که این  اتحاد در پی استقرار یک نظام «جمهوری سکولار» بوده و با حکومت مذهبی و استبدادی مخالف است. 

 

 

قرار است طبق برنامه اعلام شده، برگزارکنندگان این همایش به بررسی ضرورت تقویت تلاش‌ها برای مذاکره، تنش‌زدایی و نیز نقش و وظایف جمهوری‌خواهان در تغییر اوضاع فعلی ایران بپردازند.

«اتحاد جمهوری خواهان ایران» گروه سیاسی است که در سال ۱۳۸۲ و با هدف «دستیابی به آزادی، دموکراسی و استقرار نظام جمهوری مبتنی بر منشور جهانی حقوق بشر در ایران» تشکیل شده است. 

نخستین نشست این تشکل سیاسی در شهر برلین و با حضور ۷۰۰ نفر برگزار شد. از محورهای اساسنامه این تشکل برقراری دموکراسی، تضمین حقوق بشر،‌ حکمرانی و سیاستگذاری مردمی و خشونت‌زدایی معرفی شده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.