رفتن به محتوای اصلی

محمد باقر قالیباف، دورخیزی دیگر برای ریاست یک قوه
22.02.2020 - 17:41

محمدباقر قالیباف، ۵۸ ساله امسال بار دیگر وارد عرصه انتخابات شد و این بار تلاش برای راه یافتن به مجلس شورای اسلامی.

با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و ثبت‌نام نکردن چهره‌های سرشناس مجلس دهم مانند علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف که در صدر فهرست ائتلاف اصولگرایان قرار داشت، (در شمارش اولیه) توانسته در صدر نامزدان تهران قرار بگیرد و اگر نتیجه نهایی هم شبیه نتایج اولیه باشد برای نخستین بار وارد مجلس شود.

او که سه بار برای ریاست جمهوری دورخیز کرد و هر بار به نوعی ناکام مانند، برای نخستین بار با رای مستقیم انتخاب می‌شود و حالا همه تلاشش این است که شاید این بار بتواند در ردای ریاست مجلس در جمع سران سه قوه بنشیند.

اما بر خلاف بسیاری دیگر از روسای سابق مجلس که در انتخاب ریاست مجلس رقیبی از جناح مخالف پیش‌رو داشتند، احتمالا آقای قالیباف برای رسیدن به ریاست مجلس رقیبی از جناح خود پیش رو خواهد داشت. حتی ممکن است نماینده‌ای از همان فهرستی که در صدرش آقای قالیباف قرار داشت، خود را نامزد ریاست کند.

پس از آنکه در سال ۹۶ محمدباقر قالیباف که یکی از نامزدهای اصولگرایان بود در آخرین روزها به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد، در سه سال گذشته و تا پیش از انتخابات مجلس یازدهم او در حاشیه سیاست قدم زده است، هر چند نامش با توجه به حضور ۱۲ ساله‌‎اش در شهرداری تهران هیچگاه در حاشیه نبوده است.

تنها سمت رسمی او در این مدت عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که در مرداد ۹۶ با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان عضو حقیقی منصوب شد.

محمدباقر قالیباف در همه کارزارهای انتخاباتی‌اش هر بار با استراتژی‌ها گوناگون عمل کرد، اما بجز انتخابات اول که بیش از آنکه بخواهد بر سابقه نظامی خود پافشاری کند، بر تحصیلات دانشگاهی و حرفه‌ خلبانی‌اش تاکید داشت، در سه انتخابات گذشته دوست داشته او را به عنوان "مدیر جهادی" بشناسند.

حضور جنجالی او در مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی ۹۶ یادآور انتخابات ۹۲ بود. رقیب اصلی او در آن دوره حسن روحانی بود. در یکی از مناظره‌های سال ۹۲ حسن روحانی با جمله "من سرهنگ نیستم، حقوق‌دانم" خطاب به قالیباف گفت که رویکردش مانند او امنیتی نخواهد بود.

در آن مناظره فرصت چندانی نبود که آقای قالیباف بتواند پاسخ دهد و چهار سال صبر کرد که بار دیگر در مناظره دیگری مقابل آقای روحانی قرار گیرد. اما این بار حسن روحانی تنها نبود. اسحاق جهانگیری، معاون اول او که نامزد انتخابات بود در مناظره‌ها تمام قد از سیاست‌ها دولت دفاع کرد و هرجا که فرصت برای حسن روحانی نبود، او پاسخ قالیباف و باقی نامزدهای حاضر در مناظره را می‎داد.

به هر حال محمدباقر قالیباف که با شعار "دولت مردم " امید زیادی داشت بار دیگر بختش را در رقابت با حسن روحانی بیازماید، چهار روز مانده به روز رای گیری به نفع ابراهیم رئیسی، نامزد اصلی اصولگرایان کناره‌گیری کرد.



قالیباف از سال 1379 تا 1384 فرمانده نیروی انتظامی بودحق نشر عکسGHALIBAF.IRImage captionقالیباف از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ فرمانده نیروی انتظامی بود

ماجرای املاک نجومی و ساختمان پلاسکو

محمد باقر قالیباف در دو انتخابات متوالی ریاست جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ با اتکا به سابقه ۸ و سپس ۱۲ ساله خود در راس شهرداری تهران وارد رقابت شد. اما بار آخر در حالی وارد رقابت شد که دو پرونده خبرساز و جنجالی سایه بزرگی بر نقاط قابل دفاع عملکرد ۱۲ ساله او انداخته بود. نخست پرونده موسوم به "املاک نجومی" و دیگری حادثه مرگبار ساختمان پلاسکو.

وقتی یاشار سلطانی٬ مدیر مسئول نشریه معماری‌نیوز برای نخستین بار فروش املاک با تخفیف‌های گسترده به اعضای شورای شهر تهران و برخی از مدیران شهرداری را افشا کرد که به بازداشتش انجامید٬ انگشت اتهام به سوی محمدباقر قالیباف نشانه رفت.

با این حال آقای قالیباف ابتدا موضوع را تکذیب کرد و سپس گفت که از آن اطلاعی نداشته و پس از آن بارها تاکید کرد که تخلفی صورت نگرفته است.

با این حال کار به تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی در مجلس کشیده شد که نهایتا بیش از ۱۳۰ نماینده مجلس رای به رد این تقاضا دادند که خود جنجال جداگانه‌ای به وجود آورد.

آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو و فروریختن در سال گذشته در تهران که چند کشته از جمله چند آتش‌نشان برجا گذاشت، موضوع دیگری بود که بار دیگر نام شهرداری و شهردار تهران بر سر زبانها انداخت. او و نهادهای زیر مجموعه‌اش به سهل‌انگاری در پیش‌گیری از این حادثه و کنترل آن متهم شدند.

صحبت از استیضاح او در شورای شهر هم شد اما هیچگاه رای کافی برای استیضاح در این شورا به دست نیامد.

او نهایتا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ از شهرداری تهران استعفا کرد و نام خود را به عنوان باسابقه‌ترین شهردار پایتخت ثبت کرد.

با این حال خبرها در رابطه با آقای قالیباف دو دوران شهرداری‎اش پایان نیافت. با آغاز کار شورای جدید شهر تهران که در اختیار کامل اصلاح‌طلبان بود و انتخاب شهرداران اصلاح‌طلب بارها نام آقای قالیباف و نزدیکانش در رابطه با مسائل مالی شهرداری مطرح شد. از اتهامات مالی علیه معاونان و اتهام "جاسوسی" علیه عیسی شریفی، قائم‌مقامش گرفته تا اتهامات مالی علیه خودش؛ از جمله قراردادهای صوری و غیرقانونی و خرج کردن پول شهرداری برای تبلیغ در انتخابات ریاست جمهوری که محمدعلی نجفی، شهردار بعدی پس از قالیباف مطرح کرد و ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران که پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران مطرح کرد.

به هر صورت هیچکدام از این اتهامات مانعی برای رسیدن او به انتخابات مجلس یازدهم نشد و او بدون مشکل از فیلتر شورای نگهبان رد شد و صلاحیتش برای نمایندگی مجلس احراز شد.



انتخابات ۱۳۹۲

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از پرنامزدترین دوره‌های در جمهوری اسلامی بود. پنج نامزد اصولگرا در مقابل دو نامزد اصلاح‌طلبان و میانه‌روها وارد عرصه رقابت شدند.

پیش از آغاز ثبت‌نام٬ تعداد نامزدهای اصولگرا به اندازه‌ای بود که چندین ائتلاف شکل گرفت. یکی از مهمترین ائتلاف‌ها موسوم به ۲+۱ را غلامعلی حدادعادل٬ علی اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف تشکیل دادند.

به گفته آقای ولایتی قرار بر این بود که در نهایت یک نفر از بین این سه انتخاب و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ شود و دو نفر دیگر از او حمایت کنند.

اما اختلافات باعث شد که هر سه نفر ثبت‌نام کنند و در مناظره رو در روی هم قرار گیرند.

حملات تند قالیباف علیه روحانی از چند هفته پیش آغاز شده استImage captionحملات تند قالیباف علیه روحانی از چند هفته پیش آغاز شده است

"زمانی که شما با آقای میتران در پاریس قهوه می‌خوردید، ما در جبهه موشک‌ میراژهای آقای میتران را می‎خوردیم." این یکی از جمله‎های انتقادی آقای قالیباف در مناظره‎ها خطاب به آقای ولایتی، یار ائتلافی‎اش بود.

انتقادات این سه نفر از همدیگر در این مناظره به قدری بود که محسن رضایی٬ نامزد حاضر دیگر در این مناظره از سه نفر پرسید چگونه با این اختلافات اساسی ائتلاف تشکیل داده بودند.

حداد عادل پیش از رای‎گیری انصراف داد و چهار نامزد دیگر اصولگرایان رای هواداران این جناح را میان خود تقسیم کردند.

اما مجموع رای همه اصولگرایان در آن دوره به ۵۰ درصد نرسید و حسن روحانی در همان مرحله اول بر رقبای اصولگرای خود پیروز و رئیس جمهور شد.

محمدباقر قالیباف با شش میلیون رای و ۱۶ و نیم درصد از کل آرا بالاتر از چهار نامزد بازنده دیگر قرار گرفت.

مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد انتخابات آقای قالیباف دلیل شکست او را چرخش ناگهانی نظر مردم در روزهای آخر دانست که یک باره اولویت‎شان را مسائل هسته‎ای و تحریم‎ها و سیاست خارجی قرار دادند. از نگاه او، حسن روحانی نزدیک‎ترین برنامه‎ها به این موضوعات را داشت.

کمی پس از اعلام نتیجه انتخابات، شورای شهر تهران که دوره تازه خود را آغاز کرده بود، در یک انتخابات شانه به شانه -با یک رای بیشتر- محمدباقر قالیباف را در مقابل محسن هاشمی، نامزد اصلاح طلبان برای سومین بار و به مدت چهار سال به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.