رفتن به محتوای اصلی

ویروس کرونا در اسرائیل و در دنیا
22.03.2020 - 00:40

 

راشل زرگریان

تا این لحظه تعداد مبتلایان درسراسر دنیا بر اثر ویروس نامرئی کرونا سیصد و سه هزار و صد و هشتاد نفر و کشته شده گان دوازده هزار و نه صد و پنجاه  نفر  و بهبود یافتگان نود و یک هزار و هفتاد وشش  نفر هستند. البته هر لحظه بر همه این تعداد ها اضافه میشود. در اسرائیل هشتصد و هشتاد و سه نفر مبتلا هستند و تعداد سی و شش نفر تا کنون بهبود یافتند و یک نفر هم فوت شده. آن یک نفر پیرمردی هشتاد و نه ساله بود  که در آسایشگاه بسر میبرد. او  یکی از بازمانده گان هولکاست بود. افراد شناسائی شده که ویروس کرونا را حمل میکنند بیشتر موارد اشخاصی هستند که از کشورهای  دیگر به اسرائیل باز گشتند. اما این نسبت تغییر میکند و امروز تعداد بیشتری از بیمارانی که مبتلا به عفونت شدند از دیگری سرایت شده.

 

طبق مقررارت تعیین شده در اسرائیل بیش از ده نفر نباید در هیج جا جمع شوند. گردش و تفریح در پارکها و ساحل دریا و باشگاه ها وبارها و غیرو...ممنوع است.  در خارج از منزل فقط برای کارهای اظطراری مثل نیاز به پزشک و یا خرید مواد غذائی فقط دو نفر میتوانند با هم باشند. در سوپر مارکت وبطور کلی جاهای ضروری فاصله باید حداقل تا دو متر حفظ شود. زیارتگاهها و مراسم مذهبی  و یا جشن عروسی فقط تا ده نفر میتوانند جمع شوند آنهم با حفظ فاصله.  برای مثال طبق تصویر زیر در یک جشن عروسی تعداد کمی از اعضای خانواده میتوانند جمع شوند و همسایگان از بالکن های خانه به آنها تبریک و تهنیت میگویند و با شیرینی و هدایا بطرف پائین پذیرائی میکنند.  خیابان ها و اماکن عمومی مانند خانه ارواح دیده میشوند.

תוצאת תמונה עבור תל אביב בימי קורונה

 ساحل دریا در تل-آویو خالی از گردشگران

بین برخی از مذهبی های افراطی که آنها را به عبری خریدیم و به انگلیسی ارتدکس مینامند بر این عقیده اند در چنین موقعیت بحرانی چنانچه دو جوان یتیم تصمیم به ازدواج بگیرند و مراسم جشن عروسی را در قبرستان برگزار کنند ویروس خطرناک پس از مدتی نه چندان طولانی محو خواهد شد. آنها میگویند قرنها پیش چنین مشکلی پیش آمده و از این طریق هم از بین رفته.  

 

   (קבוצת בני ברקים)

 مراسم جشن عروسی دو دختر و پسر مذهبی یتیم در قبرستان (تصویر از       Ynet یهودا روزن)

براساس گزارشی از یک روزنامه چینی جانوری بنام پانگولین توزیع کننده ویروس کروناست. مردی 55 ساله از استان خوائی (در چین) اولین شخصی است که درماه نوامبر مبتلا به ویروس کرونا شد. از آنزمان دانشمندان چینی در تلاش بودند تا به این منبع برسند و در اوایل فوریه بر اساس اطلاعات زنتیکی تخمین زدند که پانگولین که مورچه خوار است این ویروس را به خفاش منتقل کرد و از خفاش به انسان انتقال یافت. پانگولین به علت داشتن گوشت و فلسهائی که دارد در طب سنتی در چین از آن استفاده میشود و همچنین در آنجا یکی از محبوب ترین حیوانات محسوب میشود.

پانگولین عامل اصلی انتقال ویروس کرونا ( تصویر از Ynet -AP9

 פנגולין  (צילום: AP)

در حال حاضر هیچ واکسنی برای این بیماری یافت نشده. به گفته دکتر پیتر هاتز (یهود امریکائی) آزمایشهای ایمنی مدت زیادی طول خواهند کشید. بین حداقل یک سال و نیم تا دو سال و گاهی اوقات حتی بیشتر. همچنین به زمان اضافی نیاز است که مطمئن شوند واکسن برای انسان مضر نیست زیرا در آزمایشگاه دیده اند که واکسن ها علیه خانواده کرونا میتواند ویروس را حتی بدتر کند. بنابراین به زمان زیاد احتیاج است.

 

عقیده شخصی من از آنجائیکه مشخص شده که ویروس کرونا در گرما احتمال اینکه اثر آن ناپدید شود زیاد است. با خود فکر میکنم که نوشیدن آب گرم نیز میتواند برای مبتلا نشدن به آن موثر باشد. مخصوصا هنگامیکه از بیرون به خانه بر میگردید و یا با کسی برخورد میکنید. همچنین مصرف مواد غذائی که سرشار از ویتامین سی باشد.  پزشکان توصیه میکنند استراحت شبانه بین 7 الی 8 ساعت نیز از تاثیر مبتلا شدن به این ویروس میکاهد. فکر نمیکنم که لازم به توضیح باشد فراموش نکنید دستها را بطور دائم با آب و صابون ویا الکل جل بشوئید و از تماس با اعضای چهره خوداری کنید. در صورت سرفه زدن و داشتن تب باید فوری به پزشک در واقع به بیمارستان مراجعه کرد.

21.03.2020

 

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

راشل زرگریان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.