رفتن به محتوای اصلی

انتقاد دوباره روحانی از مصوبه هسته‌ای مجلس: فرصت توافق را از دولت گرفتند

انتقاد دوباره روحانی از مصوبه هسته‌ای مجلس: فرصت توافق را از دولت گرفتند

Image removed.

اشاره حسن روحانی به «۱۱ آذر»، به روز ۱۱ آذر سال گذشته بر می‌گردد که مجلس ایران برای سرعت دادن به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مصوبه داشت. اشاره او به اصل ۶۰ قانون اساسی نیز نیز به بحث اختیار و استقلال قوه مجریه برای انجام امور مرتبط به این قوه مرتبط است.

رئيس جمهور ایران روز ۱۶ تیرماه در اظهاراتی که ظاهرا انتقاد از روند موجود بود، گفت حل مشکل رفع تحریم‌ها دست خود ایران است و «می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم که آن را تمام کنیم یا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ماه‌ها ادامه پیدا کند».

بر اساس مصوبه یاد شده مجلس ایران، دولت روحانی ملزم شده بود که اگر تا سوم اسفند سال گذشته، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت علیه جمهوری اسلامی حذف نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

بر اساس این قانون، دولت ایران موظف به ذخیره کردن سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است. نصب و راه‌اندازی یک‌هزار دستگاه سانتریفوژ آی‌آر۶ در طول یک‌سال آینده،‌ تولید ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده، و راه‌اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان تا اردیبهشت سال آینده از دیگر بندهای این قانون است.

دولت روحانی در ابتدا با اجرای این قانون به شکلی که مجلس مصوب کرده بود، مخالفت کرد ولی به گفته محمدجواد ظریف، رهبر جمهوری اسلامی دستور داد که مصوبه مجلس اجرا شود.

در طول ماه‌های گذشته، اجرای بخش‌هایی از این مصوبه به ویژه در زمینه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که به کاهش دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی منجر شد، همواره مورد انتقاد کشورهای غربی قرار گرفته است و اقدامات ایران را عامل پیچیده‌تر شدن مذاکرات توصیف کرده‌اند.

در طول ماه‌های گذشته ایران و کشورهای عضو برجام در شش دور مذاکرات وین که با حضور غیرمستقیم آمریکا برگزار شد، تلاش‌هایی برای احیای برجام انجام داده‌‌اند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در آخرین گزارشی که روز ۲۱ تیرماه درباره نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات مربوط به احیای برجام در ابتدای دولت ابراهیم رئيسی «تکمیل شود».

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بارها وعده داده بود که تا پایان دولت او تحریم‌ها برداشته می‌شود ولی گزارش گزارش وزارت خارجه و سخنان تازه رئيس جمهور ایران نشان می‌دهد که اختیارات و ماموریت دولت روحانی در این زمینه به پایان رسیده است.

آقای روحانی در سخنان امروز خود با ابراز تاسف بابت از دست دادن «فرصت توافق»، گفته است: « امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند».

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه، ۲۲ تیر از قول منابعی گزارش داد که دور هفتم مذاکرات مربوط به احیای برجام احتمالا در نیمه ماه اوت (بیش از یک ماه دیگر) در وین از سر گرفته شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام، روز دوشنبه گفته بود ۹۰ درصد از مسیر توافق هسته‌ای طی شده و احتمالا تحریم‌های اساسی آمریکا علیه ایران از ماه آینده، اوت، برداشته می‌شود.

به گفته این دیپلمات روسی، مسائلی مانند برداشتن تحریم‌ها علیه علی خامنه‌ای و نهادهای زیرمجموعه بیت رهبر جمهوری اسلامی ایران، همچنین تضمین آمریکا به عدم تکرار خروج از برجام در آینده باقی مانده است که باید درباره آن توافق شود.

 

حسن روحانی درباره مذاکرات احیای برجام: فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند

حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیات دولت با اشاره به مذاکرات وین برای احیای برجام گفت "امروز سفره‌ای آماده است، کار آماده است. فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند. امیدواریم دولت سیزدهم کار را تکمیل کند".

رئیس جمهوری ایران گفت "از اینکه چهار ماه، پنج ماه، شش ماه فرصت از دست رفت، متاسفیم."

او گفت "ما مذاکره می‌کردیم در اسفند و تقریبا مذاکره ما در اسفند به همین نتیجه‌ای می‌رسید که وزیر خارجه در گزارش خود به مجلس تشریح کرد". به گفته آقای روحانی این گزارش ۴۴ صفحه وزارت خارجه نشان می‌دهد که "به چه نقطه‌ای می‌توانستیم برسیم".

وزارت خارجه ایران دو روز پیش در گزارشی به مجلس با ذکر جزئیات، به پیشرفت‌هایی پرداخته بود که تا کنون در شش دور مذاکرات وین به دست آمده بود. در این گزارش لیستی نیز از مصادیق رفع تحریم ارائه شده است که در صورت توافق در وین رفع خواهد شد.

محمد جواد ظریف در بخش پایانی گزارش به مجلس ابراز امیدواری کرده بود دولت بعدی این مذاکرات را به نتیجه برساند.

دولت ابراهیم رئیسی حدود سه هفته دیگر کارش را آغاز می‌کند.

مذاکرات احیای برجام در وین بعد از شش دور و با وجود ابراز خوش‌بینی بعضی مقام‌ها از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تا کنون به نتیجه نرسیده است.

ایران و آمریکا در این مذاکرات به طور غیر مستقیم و با حضور کشورهای گروه ۱+۴ گفت‌وگو می‌کنند.

روز گذشته بلومبرگ از قول منابعی گزارش داد که مذاکرات برجام احتمالا حدود یک ماه دیگر از سر گرفته می‌شود.

روز گذشته ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور برای دور هفتم مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ضرب‌الاجل تعیین نمی‌کند، و آماده است که مذاکرات را از سر بگیرد. او همزمان هشدار داد "گذشت زمان و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، در دیدگاه ما در مورد بازگشت نهایی به برجام تاثیر خواهد داشت."

انتقاد از عدم رعایت اصل ۶۰ قانون اساسی

آقای روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت "اگر در اوایل آذر اصل ۶۰ قانون اساسی لطمه نمی خورد تحریم مردم ایران در اسفند برداشته می‌شد".

بنابر اصل ۶۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران "اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیماً بر عهده رهبری گذارده شده، از طریق رییس جمهور و وزرا است."

آقای روحانی دقیقا مشخص نکرد که اشاره او به چه رویدادی در یازدهم آذر است اما مجلس ایران ۱۱ آذر پارسال با تصویب یک طرح دولت را ملزم کرد که اگر تا اسفند همان سال تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در دستور کار قرار دهد.

توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران، به معنای عدم اجازه ورود سرزده به بازرسان آژانس به ایران است که بخش مهمی از توافق برجام و نظارت بر تاسیسات هسته‌ای این کشور به شمار می‌آمد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فر دا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید