رفتن به محتوای اصلی

کیفرخواست دادستانی استانبول علیه زیندشتی و همداستانش

کیفرخواست دادستانی استانبول علیه زیندشتی و همداستانش

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، براساس این ادعانامه، کعب رئیس «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الاحواز» در سوئد که سال ۲۰۰۶ به این کشور پناهنده و سپس مقیم آن شده، ۹ اکتبر ۲۰۲۰ از فرودگاه استکهلم عازم فرودگاه صبیحه گوکچن شده است.

نیروهای امنیتی به دلیل احتمال تهدید جان وی به خاطر جایگاهش در جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الاحواز به عنوان یکی از سران ارشد و عدم بازگشت به سوئد علی‌رغم آنکه ۱۵ اکتبر بلیط بازگشت خود را رزرو کرده بوده است، تحقیقات خود را آغاز کردند.

در این ادعانامه آمده است که تصاویر مربوط به فرودگاه به اداره روابط خارجی ارسال شده است و در نامه این نهاد، تاکید شده است که در صورت استرداد کعب به ایران نگرانی از نقض جدی حقوق بشر مانند شکنجه و مجازات اعدام بدون داشتن دادرسی عادلانه، می‌رود.

بنا به ادعانامه مذکور، کعب با نام مستعار «صابرین سعیدی» برای دیدار با زنی به نام «زینب سواری» در فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوار هواپیما شده و بازنگشته است. سواری ۸ اکتبر ۲۰۲۰ از وان به استانبول و ۱۰ اکتبر نیز در مسیر بالعکس بلیط هواپیما خریداری کرده است.

بر این اساس، مظنون ناجی شریف زیندشتی، برادرزاده‌اش بختیار فرات و مظنون نیهاد آشان نقشه ربودن و تحویل کعب به سرویس اطلاعات ایران را طرح ریزی کرده‌اند. فرات و آشان دو روز قبل از این اتفاق دیدار کرده و به همراه عبدالله فرات، مسعود فرات و محکوم فرات دیگر مظنونان این پرونده به ورود زینب سواری مامور اطلاعات ایران به ترکیه کمک کرده‌اند، آنها سپس سواری را به بختیار و آشان تحویل داده‌اند.

Image removed.

زینب سواری سپس به منزل آشان در وان منتقل شده و از آنجا با کعب ارتباط برقرار و اعتماد وی را پیش از ربوده شدنش جلب کرده است.

براساس اطلاعات مندرج در ادعانامه دادستانی استانبول، فکرت فرات و بختیار فرات از مظنونان پرونده، همان روز از حکاری به استانبول رفته‌اند، بختیار فرات، فکرت فرات و فاتح دیری شب را در استانبول سپری و درباره نقشه ربودن کعب به وان صحبت کرده‌اند.

تصاویر دوربین‌ها حاکی از آن است که کعب ساعت ۱۹:۲۰ در فرودگاه صبیحه گوکچن فرود آمده و حوالی ساعت ۲۲:۰۳ به منطقه بیوک چکمجه رسیده است. در اینجا تلفن وی خاموش شده و زینب سواری نیز در این ساعت در همان منطقه حضور داشته و با دو نفر ملاقات کرده است.

سواری و کعب سوار ماشینی که هویت راننده آن مشخص نیست، شده و به محلی در گورپینار که دیگر مظنونان در انتظار آنها بوده‌اند، رفته است. مظنونان دست‌های کعب را بسته و به او دارو داده‌اند.

ماشین حامل کعب و خودروی حامل مظنونان پشت سر هم حرکت کرده و تلفن تمامی آنها در آن واحد، خاموش شده است. آنها پس از نزدیک شدن به مقصد برای آنکه در مینی‌بوس توجه را به خود جلب نکنند، دست‌های کعب را باز و با چشم‌های باز او را سوار خودروی دیگر کرده‌اند.

وسایل شخصی کعب که همچنان بیهوش به نظر می‌رسد، از سوی «فکرت فرات» به کناره راه پرت شده و پس از رسیدن به وان از سوی خودرویی که راننده آن «نوزاد چریک» بود، مسیرشان ادامه یافته است.

کعب مقابل منزلی در شهرستان اردمیت وان منتظر نگه داشته شده و ۱۰ اکتبر ۲۰۲۰ برای تحویل به مقامات ایران به فرد دیگری در شهرستان باش‌قلعه تحویل داده شده است. برای این کار به دو نفر مبلغ ۲۱ هزار و ۵۰۰ یورو پرداخت شده است.

کعب در ایران متهم به دست داشتن در حمله‌ای که ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸ در این کشور رخ داده، است.

دادستانی استانبول خواستار صدور محکومیت ۸ تا ۲۲ سال زندان برای متهم متواری ناجی زیندشتی به جرم «مدیریت گروه تروریستی» و «سلب آزادی» و همچنین محکومیت ۲ تا ۲۰ سال حبس برای ۱۱ مظنون دیگر به اتهام ارتکاب جرم «سلب آزادی»، «عضویت در گروه جنایی مسلح» و «شراکت در جرم بدون عضویت در گروه» شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید