رفتن به محتوای اصلی

گفت و گو با ابولفضل محققی و فريدون احمدي: سیاهکل؛ حماسه ویا فاجعه بود؟
07.02.2021 - 21:06
امروز يكشنبه ۱۹ بهمن ۹۹/ پنجاه سال از حمله به پاسگاه ژاندامری سیاهکل می گذرد . ا ین روزها سایت های وابسته به طیف فدایی از تبلیغات ونوشتارهای بزرگداشت رویداد "سیاهکل" اشباع شده اند. در سالهای اخیر، ما با چنین حجم انبوهی از تبلیغات و تولیدات نوشتاری در این رسانه ها روبرو نبوده ایم.

فداییان امروز هم از حماسه سیاهکل می گویند در حالی که  در حماسه‌ها زمان و مکان وقایع مبهم است.  حماسه‌ها به‌صورت داستان بیان می‌شوند. ویژگی دیگر آن وجود قهرمانان برتر در حماسه است. حوادث اغراق‌آمیزی که در حماسه ذکر می‌شود، باور آن را دشوار می‌کند.با فاصله تنها نیم‌قرن برای عموم مردم هم‌مکان و زمان آن  روشن است وهم برخی از افراد شرکت‌کننده در این رخداد هنوز خوشبختانه در قید حیات هستند؛ بنابراین نیازی به  ابهام گویی، بزرگ‌نمایی و قهرمان‌پروری وجود ندارد. امشب ابولفضل محققی ، فریدون احمد وهممچنین من کیانوش توکلی از قدیمی های فداییان خلق بوده ایم که نگاه کاملا متفاوتی به این رویداد داریم به هر دو مهمان سلام می کنم و پرسشم را از فریدون آغاز می کنم "

 

مبارزه مسلحانه ، مخالف و يا موافق

حقیقت این است که من در همان روزهای انقلاب در ستاد چریکهای فدایی در خیابان میکده جز ان دسته معدود از فداییان خلق بودم که به رد خط مشی چریکی رسیدم و این موضوع را با صدای بلند هم اعلام کردم در واقع اکثریت و اقلیت ابتدا بر سر قبول ویا رد خط مشی چریکی در سال 58 شکل گرفت و بعدا تحلیل از حکومت به ان افزدوه شد و ماهیت اصلی جریان اکثریت شد. اما در جلسه دیشب طبیعتا بعنوان مجری نمی توانستم در بحث شرکت کنم ولی متن اولیه وطرح سئوالات را بگونه ای بود که نظرم را اشکار می کرد با این وجود ؛ مبارزه مسلحانه موضوع بسیار پیجیده ای است که ان را در یک کلیب کوتاه که در سال 2017 تهیه بود را در اینجا می گذارم:

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.