رفتن به محتوای اصلی

تیشه به ریشه مان زدیم _ آتش به خونمون زدیم
01.03.2021 - 20:52

 

 

 علی خامنه ای  به پیشنهاد مذاکره آمریکا پاسخ منفی داده است

Missing media item.

علی خامنه ای با توجه به موضع ملایم دولت جدید آمریکا، بر خواسته حداکثری لغو همه تحریم‌ها، قبل از مذاکره تاکید دارد.

واشینگتن در هفته‌‌های اخیر بدون آنکه مذاکرات علنی آغاز شده باشد، در چند مرحله امتیازهایی را به تهران ارایه کرده است: از عقب‌نشینی از موضع دولت دونالد دونالد ترامپ مبنی بر فعال شدن مکانسیم ماشه و بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل، تا لغو محدودیت تردد دیپلما‌ت‌های جمهوری اسلامی در نیویورک و کاهش برخی محدودیت‌ها برای دسترسی تهران به منابع مالی مسدود شده از مسیر کره جنوبی و احتمالا صندوق بین‌المللی پول.

کشف مواد اتمی اعلام نشده و نگرانی عمیق مدیرکل آژانس 

قدرت‌های اروپایی پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران را به شورای حکام آژانس دادند

بریتانیا، فرانسه و آلمان با حمایت از موضع آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، پیش‌نویس این قطعنامه را به نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا ارائه داده‌اند.

در این قطعنامه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز قرار گرفته است، قدرت‌های اروپایی نسبت به عدم توضیح قابل قبول از سوی تهران در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده در دو سایت پیشین هسته‌ای ایران، ابراز «نگرانی عمیق» کرده‌اند.

سه کشور اروپاییِ طرف برجام در پیش‌نویس قطعنامه خود، با حمایت از موضع آمریکا، از ایران خواسته‌اند که به «نقض» توافق هسته‌ای پایان دهد.

تلاش آمریکا برای «تصویب قطعنامه‌ای» در آژانس به منظور فشار بر ایران

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از روز دوشنبه ۱۱ اسفند در وین برای بررسی کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.

برگزاری نشست اقتصادی ایران و اروپا بدون حضور ظریف و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 

نشست سه روزه "اقتصادی ایران و اروپا" که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت ویدئویی برگزار می‌شود، زیر انتقادهای گسترده معترضان به وضعیت حقوق بشر در ایران آغاز شده است.

این نشست ابتدا قرار بود دو ماه پیش با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار شود اما پس از اعدام روح الله زم مدیر کانال تلگرامی "آمدنیوز" توسط ایران و اعتراض مقام‌های اروپایی به این اقدام، نشست برگزار نشد.

برگزاری نشست امروز هم با اعتراض هایی از جمله در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده است. معترضان می گویند در شرایطی که ایران به نقض حقوق بشر و بازداشت اتباع ایرانی با تابعیت مضاعف اروپایی ادامه می دهد، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی باید از هر اقدامی که به تقویت اقتصادی حکومت ایران منجر می شود، خودداری کنند.

##########

نوذر آزادی مشهور به آقای قاطبه سریال ایتالیا ایتالیا

Missing media item.

نوذر آزادی، هنرمندی که خاطره بازی‌های شادی‌آفرینش در برخی از نقش‌های کمدی سال‌های دهه پنجاه ایران، همچنان در اذهان زنده است

 آنهایی که از فعالیت‌های چندگانه و منظومه‌ای او کمتر خبر دارند، آزادی را در بازی در چند نقش معروف، همانند "جعفرقاطبه" می‌شناسند، اما آزادی، جدای از آنکه کمدینی خلاق بود، در زمینه نویسندگی و کارگردانی نمایش، نمایش تلویزیونی و سینما نیز دستی چیره داشت، صاحب ایده‌هایی نو در خلق تیپ‌ها و شخصیت‌های کمدی بود و جدای از آن نقاشی چیره‌دست بود. هنرمندی که وقتی تلاش‌هایش در زمینه سینما و تلویزیون و تئاتر با بن‌بست انقلاب ۵۷ روبرو شد، کوچ به غرب را ترجیح داد و آنجا بخشی دیگر از توانایی‌ها و ظرفیت‌های هنری‌اش را در هنر‌های تجسمی بروز داد.

##########################

معرفی کتاب

Missing media item.

به یاد آن پرواز، زندگی و مرگ علیرضا اکبری شاندیز

کتابی است به   قلم   رقیه دانشگری

474 صفحه  بهمن 1399 انتشارات  آیدا / آلمان

علیرضا اکبری شاندیزسه دهه پیشدر در نامه ای  به همسرش  ازاین بطورمخفیانه از زندان به بیرون فرستاده بود . آن نامه در۱۲مرداد سال ۱۳۶۵به دست من رسید. :

«…مکرر تهدید به اعدام شده وشکنجه‌های جسمی وروحی سنگین وطاقت فرسایی رامتحمل شده بودم. اغلب رفقا.. بصورت سبعانه‌ای موردشکنجه قرارگرفته‌اند که عوارض شدید آن آشکار است…»

علیرضا اکبری شاندیز را در۱۶خرداد۱۳۶۱ درمرز ورود از ناحیه ارومیه به کردستان دستگیرکردند.  علیرضا را پس ازپنج سال شکنجه وزندگی درانفرادی‌های اوین وکمیته در۱۷اسفند ۱۳۶۵به جوخه‌ی اعدام سپردند.

«اینک، که سه‌دهه از آن تاریخ می‌گذرد، امید من آن است که با نگارش این دفتر تجربه‌ای را در اختیار نسل جوان کشورم بگذارم؛ تجربه‌ای که به ما می‌گوید بر داوری‌های خود درنگ کنیم، از آن‌چه بر شکنجه‌دیدگان در زندان‌های سیاسی ایران گذشته آسان نگذریم؛ تجربه‌ای که ایستادگی را ارج می‌گذارد و اختیار زندانی درگزینش شیوه‌ی ایستادگی را محترم می‌شناسد.

امید دارم که نگاهی به زندگی علیرضا اکبری شاندیز (جواد) آغازی باشد بر طرح پرسشی اساسی درباره‌ی میراثی که هنوز بر شانه‌ی ما سنگینی می‌کند.» (از متن کتاب)

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.