رفتن به محتوای اصلی

اسحاق جهانگیری در بلاک هاوس : دود تحریم اقتصادی از دل تحریم انتخابات است
30.04.2021 - 22:11

 Missing media item.

اشاره آقای جهانگیری به انتخابات سال ۸۴ است که در دور دوم آن محمود احمدی نژاد در برابر اکبر هاشمی رفسنجانی قرار گرفت و پیروز شد.

در این دوره از انتخابات، شورای نگهبان ایران از ۱۰۱۴ نفری که برای انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرده بودند، ابتدا تنها صلاحیت شش نفر را تأیید کرد و تنها پس از حکم حکومتی علی خامنه‌ای صلاحیت دو نفر دیگر یعنی مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده را نیز تأیید کرد.

محمود احمدی نژاد پس از پیروزی در انتخابات با عملکرد خود جایگاه ایران را در جامعه بین الملل دچار مشکلات جدی کرد و تحریم‌‌های تازه‌ای را متوجه ایران کرد. سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد و سیاست‌هایش از حمایت جدی رهبر ایران بهره‌‌مند بودند.

اکنون آقای جهانگیری بدون اشاره به انتقادات اساسی به نظام انتخابی و نقش استصوابی شورای نگهبان می‌گوید که دلیل تردید مردم به اثربخشی رایشان را درک می‌کند اما بازهم تاکید کرده که رییس دولت می‌تواند موثر باشد.

آقای جهانگیری در مجموع در صحبت‌‌های روز جمعه خود با دفاع از عملکرد دولت حسن روحانی، از مجلس ایران به دلیل کندی در رسیدگی به لوایح فرستاده شده به مجلس، و عدم هماهنگی با دولت انتقاد کرد و به حمایت از محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و تحسین قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران پرداخت.

"مجلس طرح‌ها"

معاون اول رییس جمهوری ایران با اشاره به اینکه تعامل میان دستگاه‌های حاکمیت می‌تواند کشور را از مشکلات عبور دهد گفت: "بیش از ۱۰۰ لایحه دولت در مجلس مانده و مجلس به "مجلس طرح‌ها" تبدیل شده است."

به گفته آقای جهانگیری "هشت لایحه دولت با وجود گذشت زمان زیادی که ارسال شده، حتی اعلام وصول نشده است. این خلاف قانون اساسی است."

آقای جهانگیری با تاکید بر اینکه مجلس حق ندارد لایحه را اعلام وصول نکند ، تلویحا برخی نمایندگان مجلس را متهم کرد که کس دیگری را به جای خود به جلسات می‌فرستند و افزود نمایندگی وظیفه‌ای است که هیچ وقت قابل واگذاری نیست.

"چه کسی پاسخگوست؟"

توضیح ویدئو،

شبح اف ای تی اف بر اقتصاد ایران

او در بخشی دیگر از سخنانش از عدم تصویب کنوانسیون گروه ویژه اقدام مالی موسوم به اف‌ای‌تی‌اف، انتقاد کرد و گفت چه کسی پاسخگوی خسارات وارده از این تعویق خواهد بود.

گروه ویژه اقدام مالی به ایران توصیه کرده است برای خروج از فهرست سیاه این گروه، به دو کنوانسیون مقابله با پولشویی و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته بین المللی بپیوندد اما این لوایح بعد از تصویب در مجلس به دلیل خودداری شورای نگهبان از تایید نهایی، به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد و مدتهاست که در این نهاد معطل مانده است.

آقای جهانگیری روز جمعه در صحبت های خود از مجمع تشخیص مصلحت نیز انتقاد کرد و گفت چندین مصوبه در این مجمع مانده است و هیچ پاسخی هم نمی دهند.

"موجودی ارز کمتر از یک روز عرضه بود"

ایران

منبع تصویر،TASNIM

توضیح تصویر،

تحریم‌ها بر هر دو سوی عرضه و تقاضای بازار ارز اثر گذاشته‌اند

معاون اول رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس به موضوع چند نرخی شدن ارز پرداخت.

اسحاق جهانگیری با اشاره به کاهش شدید منابع ارزی به دلیل تحریم‌ها از "۱۰۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار" گفت در دوره‌ای - بین سال‌های ۹۵ تا ۹۷- کشورهای همسایه مانع ورود اسکناس ارز به داخل کشور می‌شدند و موجودی ارز در ابتدای سال ۹۷ کمتر از یک روز عرضه در سال ۹۶ بود.

آقای جهانگیری گفت تعیین عدد شناور برای ارز به این دلیل بود که " بتوانیم هم تامین ارز داشته باشیم و هم از شوک ناشی از خروج آمریکا از برجام جلوگیری کنیم."

آقای جهانگیری با توضیح چگونگی تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار گفت بر اساس اصرار "برخی از سران قوای سه‌‌گانه" در پی خروج آمریکا از برجام "قرار شد نرخ ۴۲۰۰ تومن ثابت بماند".

معاون رییس جمهوری ایران گفت "من تلاش کردم که ۴۲۰۰ تومان ثابت نباشد و همراه با تورم تغییر کند." او در جایی دیگری از سخنانش تاکید کرده که مجلس ایران جلوی کاهش نرخ ارز را گرفته است.

در ماه‌های گذشته بازار سرمایه در ایران با نوسان‌های زیادی مواجه بوده و این تغییرات به برگزاری چندین تجمع اعتراضی انجامیده است.

 

 

"اعتماد سوخته"

معاون اول رییس جمهوری ایران در بخشی دیگری از سخنانش گفت که "طلایی‌ترین دوران اعتماد مردم به بازار سرمایه سوخت."

آقای جهانگیری گفت "ممکن است اتفاقات اقتصادی موجب (نوسان‌‌‌های) شاخص بورس شده باشد اما از سوی دیگران نیز دخالت زیاد شد. من به دلیل جلسات متعددی که مجلس درباره بازار سرمایه داشت، جلساتم را تعطیل کردم. اگر بازار رشد داشت می گفتند کار ما بوده است، اگر سقوط می کرد، می گفتند کار دولت است."

با کاهش درآمدهای نفتی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، دولت ایران منابع جدیدی را برای جبران کسری بودجه معرفی کرد که از مهمترین آنها سرمایه‌گذاری در بورس بوده است.

بسیاری از مقام‌های دولتی در ایران شهروندان را تشویق کردند تا به جای سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سایر بازارهای موازی سرمایه‌های سرگردان خود را روانه بورس کنند.

شاخص کلی بازار بورس اوارق بهادار تهران در فروردین ماه سال گذشته از حدود ۵۰۰ هزار واحد با سرعتی نجومی شتاب گرفت و با افزایش تقاضا، این شاخص در مرداد ماه به بالای دو میلیون واحد هم رسید ولی پس از آن به شدت افت کرد.

پس از این شتاب اولیه بورس در ایران افت کرد و به گزارش مجلس ایران "خروج هماهنگ و گسترده نقدینگی منجر به تباهی دارایی قریب به اتفاق جمعیت چند ده میلیونی خرده سهامداران حاضر در بازار سرمایه" شده است."

این در حالی است که آقای جهانگیری گفته است "دولت به بازار سرمایه حساس است و نمی‌خواهد در بازار سرمایه دخالت کند. هر حمایتی که لازم و قانونی باشد و از دولت برآید برای حمایت از سهامداران جزء انجام خواهیم داد."

"همین که چارچوب اقتصاد کشور مانده، قابل توجه است"

ایران

 

آبان ۹۸ آبان‌ماهی منحصر به فرد بود، اعتراضات گسترده در شهرهای پرشماری از ایران که رنگ و بویی اقتصادی داشت با سرکوبی شدید حاکمیت همراه شد

آقای جهانگیری در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران گفت "پدیده ترامپ بسیاری از پیش بینی‌های ما را به هم ریخت، همین که چارچوب اقتصاد کشور مانده، قابل توجه است. ضعف سیستم اطلاع رسانی دولت جدی است اما اگر فشار زندگی مردم نبود، اقتصاد ما در طول بیش از ۱۲ سال گروگان آمریکا و دیگران است، زندگی مردم و توسعه کشور در دست گروگانگیران افتاده است."

وی افزود "الان باز می گویند تحریم ۲۰ درصد اثر دارد و ۸۰ درصد [از مشکلات] داخلی است. فرض کنید یک دولت ایده آل، با همه تصمیمات درست داشته باشید، وقتی نتوانید نقل و انتقال مالی داشته باشید، چگونه می خواهید اقدام کنید؟ قطعا خروج ترامپ از برجام باعث این شرایط سخت شد."

اسحاق جهانگیری از جمله سیاستمدارانی است که نام او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در ایران مطرح می‌شود و بیش از هشت هزار نفر روز جمعه برای شنیدن سخنانش در یکی از اتاق‌های شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس جمع شدند. آقای جهانگیری در این سخنان گفت علاقه ای به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد اما تابع تصمیم جمع است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.