رفتن به محتوای اصلی

اسرائیل ایران را به حمله مرگبار به یک نفتکش متهم کرد
31.07.2021 - 07:41

 

واکنش‌ آمریکا و اسرائیل به حمله پهپادی به نفتکش تحت اجاره شرکت اسرائیلی

 

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه گفت که این کشور از گزارش‌های مربوط به حمله به یک کشتی بازرگانی در اجاره یک شرکت اسرائیلی به‌شدت نگران است و با همکاری شرکای بین‌المللی خود می‌کوشد واقعیت حادثه را روشن کند.

جلینا پورتر در یک نشست خبری گفت: «ما به‌شدت نگران این گزارش‌ها هستیم و شرایط را به‌دقت زیر نظر داریم.»

همزمان، یک مقام وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری العربیه گفت:« نیروهای آمریکایی یک پیام کمک از کشتی مورد حمله قرار گرفته در آب‌های بین‌المللی دریافت کردند. عوامل عناصر نیروهای دریایی فرماندهی مرکزی و ناوگان پنجم وارد کشتی شده و به خدمه آن کمک کردند تا خسارات وارد شده به کشتی را ترمیم کنند».

از سویی، روز جمعه شبکه خبری عربی العالم، وابسته به رادیو تلویزیون حکومتی ایران، اعلام کرد: « منابع مطلع مقاومت در منطقه اعلام کردند که حمله صورت گرفته به کشتی اسرائیلی در شمال دریای عمان، در پاسخ به حمله اخیر [اسرائیل] به فرودگاه «ضبعه» منطقه قصیر سوریه صورت گرفت.»

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، شامگاه جمعه گفت که «ایران، صرفا مشکل اسرائیلی نیست. صادرکننده تروریسم است که به تمام جهان آسیب می‌رساند.»

وزیر خارجه اسرائیل در گفت‌و‌گویی با وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد که باید در برابر حمله‌ای که به کشتی تحت اجاره اسرائیل صورت گرفته، واکنش سختی نشان داد.

به گزارش کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل، در حمله‌ای پهپادی به یک کشتی نفت‌کش که مدیریت آن با یک بازرگان اسرائیلی است، دو ملوان کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، کشتی «ام/تی مرسر استریت» که مالکیت ژاپنی دارد، پنجشنبه شب هنگامی که از دارالسلام در تانزانیا عازم فجیره در امارات متحده عربی بود هدف حمله‌ای قرار گرفت که ادعا می‌شود کار ایران بوده است.

حمله در شمال اقیانوس هند انجام شده و یک مقام اسرائیلی که نام او ذکر نشده، به کانال ۱۳ گفته است: «این یک حمله تروریستی از سوی ایران است که دو انسان بی‌گناه در آن کشته‌ شده‌اند. ایرانی‌ها با هواپیمای بی‌سرنشین به این کشتی حمله کردند.»

کشتی هدف قرار گرفته شده در مالکیت یک شرکت ژاپنی است ولی مدیریت آن با شرکت زودیاک مریتایم مستقر در بریتانیا است که مدیرعامل آن ایال اوفر، بازرگان اسرائیلی، است.

 

اسرائیل ایران را به حمله مرگبار به یک نفتکش متهم کرد

شرکت اسرائیلی زودیاک در لندن، گفته است به نفتکش ام‌تی مرسر استریت" روز پنج‌شنبه ۷مرداد ماه در نزدیکی سواحل عمان حمله شد. ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی مالک شرکت زودیاک است.

شبکه تلویزیونی العالم وابسته به ایران ساعاتی پیش گفت نیروهای "مقاومت" در سوریه مسئول حمله به یک نفتکش با مدیریت شرکت اسرائیلی بودند. بر اساس گزارش سایت این شبکه خبری عرب‌زبان، حمله به این نفتکش در دریای عمان در واکنش به حمله اسرائیل به فرودگاه ضبعه منطقه قصیر سوریه صورت گرفت.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش، "تروریسم ایرانی" را محکوم کرد و گفت"ایران فقط مشکل اسرائیل نیست، یک مشکل جهانی است و رفتار آن به آزادی کشتیرانی و تجارت نیز لطمه می‌زند."

وزیر امور خارجه اسرائیل تاکید کرده "جهان نباید سکوت کند."

با این حال، جزئیات حمله به نفتکش با پرچم لیبریا که در تملک شرکت ژاپنی است مبهم است. ایران هنوز به طور رسمی در مورد این اتهامات اظهار نظری نکرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد ناو هواپیمابر رونالد ریگان و ناوشکن موشکی هدایت شونده یواس‌اس میتسچر نفتکش مرسر را به سوی یک بندر امن اسکورت می‌کنند.

برخی گزارش‌ها حاکی از استفاده از پهپاد در این حمله است. این رویداد می‌تواند به تنش‌ها در منطقه بیش از پیش دامن بزند.

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفته است تحقیقات در این باره آغاز شده است. در بیانیه دولت بریتانیا ضمن ابراز همدردی با خانواده بریتانیایی کشته شده آمده است: "کشتی‌ها باید مجاز به حرکت آزاد طبق قوانین بین المللی باشند".

شرکت زودیاک در بیانیه خود گفته است این حمله به جز دو کشته، زخمی‌ نداشته است. این شرکت افزود کشتی در حال حاضر "در کنترل خدمه خود" حرکت می‌کند و با اسکورت نیروی دریایی آمریکا به مکانی امن می‌رود.

وزارت امور خارجه آمریکا هم از این حمله "به شدت ابراز نگرانی" کرده و گفته است اوضاع را زیر نظر دارد.

کشتی که به آن حمله شد، در حال حرکت در شمال اقیانوس هند و از دارالسلام عازم فجیره بود. به گفته شرکت زودیاک، این نفتکش حامل هیچ محموله‌ای در زمان حمله نبود.

این سومین حادثه از این دست برای یک کشتی مرتبط با اسرائیل در شش ماه اخیر است. در یک سال اخیر هم اتفاقات امنیتی در ایران روی داده است که به طور گسترده اسرائیل عامل آن قلمداد شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.