رفتن به محتوای اصلی

در واپسین روزها / مروری بر نوشته ها
31.07.2021 - 18:41

  در واپسین روزهای حضور8 ساله « آقای حسن روحانی » در ساختمان سفید رنگ خیابان پا ستوردر جوار کاخ ماند گار و ارزنده « مر مر» که « شاد روان امیر عباس هویدا »حافظ قیمت ثابت خود کار بیک - بمدت حدود 12 سال با ارزش 5 ریال ، بعنوان  نمونه ای از عملکرد اقتصادی ، حفظ ارزش پول ، اعتبار ایران و ایرانی و.....بوسیله تیم منتخب و آگاه او از آغاز تا انجام .... که ضمنا  محل سکونت موقت ایشان را بدنبال جدائی از همسرش «لیلی » بخاطرها  میاورد !

* البته با پوزش فراوان از نسل های زاده شده درنیمه دوم  دهه 40 ببعد با حدود 55 سال سن ،که خاطراتی در اینگونه موارد ندارند  و یا د آوری ها ئی از این دست در انحصار نسل انقلاب کرده برخوردار از نیازهای اولیه و ثانویه ودر پی ازادی معقول جوامع پیشرفته ....

که مصداق « چی فکر می کرد یم چی شد !» وخیال و تصوری با همه هزینه پردازی ها بیش نبود و انصافا و بدون تردید «ملا خور شد » و شرمنده فرزندان و نواد گان ....

** گزیده ای  ازنوشته های گونه گون صاحبان بصیرت واقعی و نیک پندار ، مصون مانده از هر گونه تعرض به منافع ملی ، حامیان پاک دست وطن خواه و مردم دوست  ، در زمینه مسائل اجتماعی – فرهنگی که سیاست بران نام بنهاده اند  بدون فصل بندی و تقدم و تاخر ،ایفاد حضور خوانند گان گرامی این رسانه پیشرو می گرد د :

** سرنوشت کشورمان البته با خوش خیالی ! در اوج نگرانی ،تا حدود زیادی به نوع عملکرد مجموعه اصولگرایان با امدن اقای رئیسی «مدعی هماهنگی و یکد ستی ،بدون حضور دولت موازی و دخالت سپاه و روحانیت در امر حکومت و بازگشت آنان به پادگان ها و مساجد ، هر چند خود ایشان روحانی میباشد بعنوان آخرین مفر » سخت گره خورده است .

*  اگر صاحبان اندیشه« تمامیت خواهی » وحامیان  ترک روابط اصولی بین المللی ، دمیدن بر شعاراستقلال دورشده از دسترس و دشمن پنداری ، ادعای خود کفائی و..... با تجدید نظر در نگاه خود،که بسیار بعید مینماید ! با هماهنگی «مسیر حل مشکلات را با همه ناتوانی و خود محوری ها » در پیش گیرند، به رغم «سوابق مخرب خلاف منافع ملی »  تاریخ با همه سخت گیری ها ، رجوع به گذشته و چگونگی عملکردها ....امتیازبرون شد از شرایط بس نا مطلوب فعلی را که  نجات ملت درد مند ایران را با تحمل همه مصیب ها – البته بتدریج در پی می اورد ، به حساب آنها خواهند نوشت..... که چنین باد !

*  اما اگر به هر دلیلی بر سیاست‌های نخ‌ نما و ناکارآمدِ مورد انزجار عمومیِ ( برآمده از جهل و فساد رخنه کرده در تمامی تار و پود این سر زمین اهورائی به روال 4 دهه که در تمامی ابعاد بیانگر نا کارآمدی مجموعه حکومت میباشد و جملگی برآنند ) با تظاهر به بینشی دیگر توسل جوید  و در آغاز با انتصاب های غیر اصولی برامده از رابطه به جای ضابطه و پاسخ دادن به سهم خواهی ها « چنانکه افتد و دانی » .... مسئولِ مستقیم همۀ مصائب ناشی از تنگ نظری ها  برای کشورمان بطور مجدد  شناخته میشود  و پاسخگوی تمامی خسارت هائیکه براین ملک و ملت بسیار صبور رفته  ، خواهند بود و جای ارفاق بیشتر ی نیست - که انزمان از تاک و تاک نشان اثری نمیماند .

* عنصر زمان در این میان  بسیار حیاتی است :  بخش عظیمی از جامعه در تحمل بار طاقت فرسای زندگی گذشته از سایر حقوق فراموش شده خود ،بی‌ تاب شده  و اگر اصولگرایان بازهم دیر بجنبند، تتمه فرصت از دست خواهد رفت. *دشمن فرضی توسط نظا م‌های‌ تمامیت‌ خواه ساخته می‌شود تا ضمن ایجاد فضای وحشت« از تهدید‌های آن » زمینه نظامی‌ گری، سرکوب مخالفان، راه‌ یابی برای توجیه کاستی‌ها ‌ ناکارآمدی نظام سیاسی توتالیتر و تک ‌سالاری فراهم شود، در چنین ساختاری، هویت نظام ،مبتنی بر عملکرد دشمن تعریف وسالها سرنیزه‌های خشونت بسوی هرگونه صدای دیگر و معترضی نشانه می‌رود .....طبعا اگر دشمنی نباشد باید انرا تدارک دیده و تراشید.

 *هیچ حکومتی قدرت  سرکوب اعتراض را ندارد، مد نیت  جامعه می تواند با اعتراض مدنی در جامعه رشد یابد.

*اتهام زدن و مرعوب کردن به جای پاسخ به اعتراض مطا لباتی، نقض اشکار حقوق شهروند از سوی حکومت بشمار میرود ، حق جامعه مدنی تشکل یابی است ، حقی که برسمیت شناخته نشده ،این حق را باید خواست و فریاد زد .

*اصولگرایانی که خواهان تکرار تجربه‌های شکست خورده و به بن ‌بست رسیدۀ دهه‌های اخیر هستند، اساساً به هر نکتۀ هشدارآمیزی نسبت به تهد یدها و خطرات پیشِ روی کشور و تشکیک در بارۀ بقای آنان در قدرت، با ترس ،خشم ،اضطراب و نگرانی - واکنش نشان میدهند.

*چنانکه گویی هرگاه سخن از لزوم تغییر سیاست‌ها به میان می‌آید احساس «امنیت روانی » آنان زایل می‌شود.

*برخی اصلاح‌طلبان نیز امید بستنِ مشروطِ هر بخشی از جامعه به رقیب سیاسی خود را به معنای (هزیمت نهایی خود) تصور می‌کنند و با نگاهی عمد تاً جناح‌ گرایانه و بی‌التفات به سرنوشت نهایی کشور، رقیب را بیشتر خوار و شکست خورده می‌خواهند تا «فردی تغییر جهت یافته ، کارآمد و موفق.....»

اما بعد :

*بستن فضای مجازی و محدودیت اینترنت ، برای جلوگیری از آگاه سازی جامعه و ایجاد خفقان ،سرکوب و قطع ارتباط با دنیا، از الگوهای حکومت های کمونیسیتی و دیکتاتوری مانند  کره شمالی و چین بوده  و  طبق دستور با چشمانی بسته « البته به تصور خود» آنهم در این زمان و با ملتی هشیار  میخواهند عملی گردد  که بیقین  عرض خود می برند .

*حاكميت در كارهاي خود اصلا سود و زيان را در نظر نمي گيرد ، به این دلیل که : زيان را از جيب خود نمي پردازد ، همه را از جيب ملت مي پردازد كه در اختيار حاكميت به امانت گذاشته شده است.

*در همین مجلس، ماهواره را « علمک شیطان» دانستند و پس از تصویب قانون در سال 1373، دیگر هیچ کدام از ایرانیان دستگاه گیرنده ماهواره نخرید ند و مشکل ماهواره به راحتی حل شد!

*کارشناسی خودی از درون سیستم ،هشدار داد که « طرح صیانت ! » نه ‌تنها «نظامی را برای حکمرانی سایبری کشور»  ایجاد نمی‌کند، بلکه «نظام حکمرانی فضای حقیقی کشور» را هم تضعیف خواهد کرد.

* در این میان « دولت  امارات » تلاش دارد تا بهترین برنامه‌ نویسان و فارغ ‌ا لتحصیلان دانشگاهی متخصص را از سراسر گیتی حتی ایرانمان ،با فراهم سازی امکانات مناسب و فراوان  به کار گیرد و  ۱۰۰۰ شرکت بزرگ دیجیتال را طی پنج سال آینده راه‌اندازی کند.

*نتایج نظرسنجی «ایسپا » نشان می دهد، ۷۱,۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال از پیام رسان واتس‌اپ استفاده می‌کنند. اینستاگرام با ۵۳,۱ درصد در رتبه دوم و تلگرام با ۴۰,۴ درصد در رتبه سوم قرار دارد. ۸,۶ درصد از افراد بالای ۱۸ سال از روبیکا و ۵,۱ درصد از سروش استفاده می‌کنند.

* سر کارل رایموند پوپر (۱۹۰۲ - ۱۹۹۴)  ریاضی دان ، اندیشمند اتریشی-انگلیسی و استاد مدرسه امور اقتصادی لندن -  یکی از بزرگترین فیلسوفان علم (سده بیستم ) که آثار زیادی در فلسفه سیاسی و اجتماعی از خود باقی گذاشته‌ .... میگوید :

**یک فرد خردگرا، انسانی است که می‌کوشد به‌جای خشونت با استدلال و در موارد خاص، با مصالحه به تصمیم و نتیجه‌گیری برسد  وترجیح می‌دهد :«در متقاعد کردن دیگری با استدلال ناموفق باشد » تا اینکه در «شکست دادن او با زور، ترساندن ، تهدید، یا حتی با پروپاگاندای فریبنده موفق باشد»

**ضمنا میفر ماید : غرض من از دموکراسی, چیزی مبهم و دوپهلو مانند حکومت مردم یا حکومت اکثریت نیست .

**  منظورم مجموعه ای از نهادهای قانونی است که نظارت عامه بر حکمرانان و برکنار ساختن شان را امکان پذیر کند و به مردم زیر فرمان اجازه دهد که بدون کاربرد خشونت و حتی برخلاف خواست فرمانروایان, به اصلاحاتی که خواهانش هستند دست یازند.

*در سال ۲۰۲۰ جمعیت مهاجران ایرانی نسبت به سال ۱۹۹۰ حدود چهار برابرو میزان ‎مهاجرت هم در چهار سال گذشته به میمنت و مبارکی  سه برابر رشد داشته و از این لحاظ نیز در مرتبت های اولیه جهانی قرارمان داده اند !

*  شاهکار ی مدیریتی اینکه : ملت ورزش دوست ایران «علاوه بر کاروان کشورمان درالمپیک « توکیو » عملکرد کاروان‌های مغولستان ،آذربایجان و  تیم پناهنده‌ها راهم باید دنبال کند»  و چگونگی مبارزات ورزشکاران هموطن در چهار گوشه جهان را نیز !تعقیب نمایند ....

شوخی نیست ، از هر حکمران و حکومتی  این کار برنمیاید !

* گذشته از  نسبت مهاجران ایرانی به کل جمعیت ، از المپیادیها ۳۷/۲٪ و از رتبه‌های (یکم تا ۱۵۰ ) کنکور ۲۵/۵ در صد مقیم خارج از کشور هستند  ، مقایسه این نسبتها نشان می‌دهد که ‎ مهاجرت نخبگان از کشور ۹/۶ برابر متوسط مهاجرت جهانی است و احراز این درجه - از اندیشه هر حکومتی ساخته نیست و بر نمی آید .                                      

  * در شرایط فعلی اگر فرد یا جریانی از یک حزب یا جریان د یگر «انشعاب کند » بزرگترین دغدغه شان مقابله با دوستان قد یمشان می شود ، باید بزرگوارتر از این بود که به این نوع واکنش ها بیفتیم  ....اگر مراقب این آفت باشیم به تعدیل درعمل ونوشته ها خیلی کمک می کند.

  • به نوشتۀ روزنامه لوموند : راس نظام فاقد هر گونه مسئولیت و پاسخگوئی اما دارای اختیارات فرا قانونی در همه زمینه ها - خطوط قرمزی را برای مذاکراه با غرب تعیین نموده :

حمایت از رژیم اسد و حزب الله لبنان، دخالت در کشورهای ضعیف و درگیر جنگ ، ادامه برنامه‌های موشکی و تولید پهپاد که  قدرتی بازدارنده ایجاد مینماید و چنین به نظر می‌رسد که خواسته‌های رژیم رفع کامل تحریم‌ها (افراد ،سپاه و.....) تضمین فعالیت شرکت‌های خارجی و عدم خروج آمریکا از برجام میباشد ....مکرر اینکه :  طرف دیگر از حضور شرکت‌های جهانی در اقتصاد ایران استقبال می‌کند اما : خواستار مذاکره درباره مسایل مربوط به حقوق بشر ،موشکی ،چگونگی حضور منطقه‌ای و گرفتن تعهد از حکومت برای انجام این مذاکرات در قالب برجام است .                            

  •  در اندیشه افلاطون،جامعه سالم انستکه شهروندان با قوانین اصولی به بهترین شیوه ممکن تربیت و فضایل انسانی را کسب میکنند ، مردمان در اینگونه جوامع  از مسیر عدالت خارج نشده و در جایگاهی که شایستگی و لیاقت آن را ندارند قرار نمی گیرند.
  • در مقابل جامعه بیمار، جامعه ای است که چهره هایی به غایت مبتذل بر جایگاه قانوگذاری و مجریان عدالت تکیه می زنند و جامعه را از «سلامت روان » به «بیماری روح » مبتلی می نمایند.
  • «بحران کرونا»  ناکارآمدی دیوان‌سالاری رژیم  را در حد فاجعه‌ باری عیان کرد و  در برابر دیدگان همگان معلوم شد که این حکومت ، برغم شعارها و ادعاها، تا چه حد «فشل و در عین حال زیاده‌ گو و پرمدعا » در اوج میان تهی !میباشد .
  • « بحران کرونا » همچون هزاران مورد دیگر بطول 4 دهه می‌تواند درس بزرگی باشد برای آینده ، ولی بنظر نمیرسد که حکومت از این همه مصیبت وارد کرده بر این ملت هشیار ساکت اما شاهد ، درسی آموخته باشند یا برنامه‌ای داشته باشند برای نوسازی و اصلاحات واقعی ....
  • امید اینکه ارزیابی عملکرد دولت یکدست و بدون معارض رئیسی در پایان سال خلاف این واقعیت ها را نشان دهد .

& دیر امدن آقای  روحانی برای دیدار اخرین و سایر حواشی ، اگر مثبت دیده نشود ، «تحقیر » ایشان در مقایسه به اطاعت محض توام با کرنش بعنوان نمونه انچه متصدی وزارت  بهداشت مینماید ، شمرده نمیشود  ...

*دیگران بشهادت سوابق ممتد جرات عکس العمل که دیر امدن نمادی از اعتراض ، بهر دلیلی نداشتند .

 *بگذارید در اخرین روزها با ارفاق  از زبان روحانی که متاسفانه به دلیل ضعف و نا بخردی مطلق نمیتوان حتی جمله ای در دفاع از او نوشت بگویمت : «چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست ! »

* نیامدن یا تاخیر عمدی : تازه آغاز ماجرا و مقدمه الحاق ایشان به کارپردازان بزرگ پیشین خواهد بود .

* گذشته از همه خطاها «ایشان در کسوت آخوندی تحصیل کرده در فرنگ ، با هر کم و کیفی ! »  بقول «آقای همتی » از مزیت هائی البته در مقایسه با دیگر عمامه داران برخوردار میباشد  !

* با همین تعاریف دومراسم در پیش است تحلیف و تنفیذ  ،تحمل بفر مائید و تا آدینه در پیش  صبوربمانید که : «ان اله مع الصابرین »

  • واقعا با اینهمه فرصت خواهی و انتقال سریع پندار ، انتظار دارید  عرصه بلا منازع دنیای مجازی انهم با این جماعت و نحوه تفکر نداشته ، بدون مزاحم بماند ؟ ......

دولت در واپسین روزها متهم شد که «طرفدار سلطه بیگانگان بر فضای مجازی است و دوست دارد دشمن برای فضای مجازی ما تصمیم بگیرد، حاج قاسم را حذف کند، صفحه رهبری را هر وقت دوست دارد ببندد، مقاومت را سانسور کند.....بنابراین نمی‌توانیم از او انتظاری داشته باشیم»

* بعضی درباره مسدود شدن حساب منسوب به آقای اژه‌ای می‌گویند: ا ینستاگرام با بستن صفحه خواسته ازاو صیانت کند!

*طبق بیانات و آموزه‌ها، دولت اسلامی موظف به اعمالی است که مردم را به بهشت ببرد و از سقوط در جهنم بازدارد.

*حکومت اسلامی وظیفه‌ تأمین سعادت دنیوی و اخروی افراد جامعه را براساس آموزه‌ها و در چارچوب آن به‌عهده دارد، زیرا علاوه بر اقتضای تأسیس حکومت اسلامی، در متن دین، برای حکومت  وظایفی در این باب تعریف شده است                                                                                                          **  ایران خاستگاه تمدن بشری:    سالها تمدن سومر در «جنوب عراق امروز»  را قدیمی‌ترین تمدن بشر میدانستند.

امروز« محوطه جیرفت در جنوب شرقی این سرزمین پر افتخار »  را هم یکی از گهواره‌های تمدن انسان حتی کهن تر از بین النهرین میدانند ، تمدنی بس عظیم و شگفت انگیز که کهن ترین نمونه خط جهان نیز از آن بدست آمده است .

و بالاخره : صرفا بعنوان نقل قول از سالمندی وارسته و کلافه از هر جهت : مگر چمدانت چقدرگنجایش داشت و چه اندازه بود ؟  که تمام زندگی ام را با خود بردی!؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
برگرفته از:
رسانه ها در شبکه های مجازی و مطبوعات برون و درون مرزی
اخبار و گفته ها ییکه در وسایل ارتباط جمعی طی همین چند روزه اخیر آمده است

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.