رفتن به محتوای اصلی

سفر خاورمیانه‌ای بایدن و هشدار وزیر خارجه فرانسه
13.07.2022 - 09:15

 

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در راه سفر به خاورمیانه است. نخستین مقصد سفر بایدن اسراییل است که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را در آن سپری می‌کند. بایدن در اسراییل با مقامات این کشور دیدار می‌کند و از بنای یادبود قربانیان هولوکاست بازدید خواهد کرد و در جریان آخرین اقدامات برای برقراری امنیت در منطقه و مقابله با ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.

بایدن روز جمعه در کرانه باختری با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات می‌کند. دولت دونالد ترامپ موضع سختگیرانه‌ای درقبال فلسطین اتخاذ کرده بود و از همین رو دیدار بایدن و عباس پراهمیت توصیف شده است.

او سپس از اسراییل با پروازی مستقیم به جده در عربستان سعودی می‌رود. برنامه بایدن در جده شامل ملاقات با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی و شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس است.

مقامات آمریکایی می‌گویند نخستین سفر بایدن به منطقه به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا می‌تواند به برداشته شدن گام‌های بیشتری در مسیر عادی‌سازی روابط اسراییل و عربستان سعودی کمک کند.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام اسراییلی با اشاره به سفر بایدن به منطقه و پرواز مستقیم او از اسراییل به عربستان سعودی نوشت: «ما آرام آرام تا آخر این مسیر (عادی‌سازی روابط) گام برمی‌داریم.»

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، هدف سفر بایدن تقویت ثبات منطقه‌ای، عمیق‌تر کردن مشارکت اسراییل در منطقه و مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران است. مساله روسیه و چین هم در دستور کار قرار دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در آستانه سفر بایدن به منطقه گفت که این سفر نقش حیاتی آمریکا در منطقه‌ای استراتژیک را احیا می‌کند.

این در حالی است که بایدن در داخل آمریکا با مشکلات جدی مانند کاهش محبوبیت و مقبولیت در نتیجه مسائل اقتصادی و اجتماعیی از جمله افزایش بهای سوخت مواجه است. رییس‌جمهوری آمریکا امیدوار است که در این سفر بتواند عربستان سعودی را برای افزایش تولید نفت و کمک به کاهش قیمت‌ها ترغیب کند.

فرد رایان روز سه‌شنبه در روزنامه واشینگتن پست نوشت: بایدن نیاز دارد که عربستان سعودی تولید نفت را افزایش دهد. این سفر نشان می‌دهد زمانی که پای منافع آمریکا در میان باشد، واشینگتن می‌تواند موضوعات دیگر را نادیده بگیرد.

آسوشیتدپرس در پایان گزارش خود می‌نویسد، احتمالا بایدن در منطقه با پرسش‌های مقامات اسراییل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی درباره منطق احیای توافق هسته‌ای با ایران مواجه خواهد شد

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.