رفتن به محتوای اصلی

خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام با شعار اعدام نکنید, جلوی زندان قزلحصار
25.01.2023 - 23:34

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، می‌گوید این تجمع «با برخورد خشونت آمیز ماموران زندان همراه بود که در پی آن شماری از شهروندان معترض زخمی شدند.»

تجمع تا تاریکی هوا ادامه داشته است.

در تصاویر منتشرشده ده‌ها نفر در برابر زندان دیده می‌شوند. به گزارش هرانا تجمع‌کنندگان از نزدیکان زندانیانی بوده‌اند که با جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند.

آنها پیش از این هم تجمع‌های مشابهی برگزار کر‌ده بودند.

ایران پس از چین بالاترین آمار اعدام در جهان را دارد و همزمان با اعتراضات سراسری ایران و صدور و اجرای احکام اعدام برای زندانیان سیاسی، اجرای مجازات اعدام در مورد زندانیان غیرسیاسی شتاب گرفته است و به ویژه چندین زندانی بلوچ اعدام شده‌اند.

 

محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی چهار نفری هستند که تاکنون در ارتباط با اعتراضات اخیر اعدام شده‌اند.

برای چند بازداشتی دیگر هم حکم اعدام صادر شده و مرکز حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، برآورد کرده که دست‌کم ۱۰۹ نفر از معترضان بازداشتی در معرض مجازات مرگ هستند.

حدود دو هفته پیش نگرانی از اجرای قریب الوقوع احکام اعدام محمد قبادلو و محمد بروغنی به تجمعی شبانه در برابر زندان رجایی‌شهر منجر شد.

امروز مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور در ایران اعلام کرد که فرجام‌خواهی محمد قبادلو ثبت و به یکی از شعبه‌های مربوطه ارجاع شده است.

روابط عمومی دیوان عالی کشور چند هفته پیش خبر از پذیرش فرجام‌خواهی سامان صیدی (یاسین) و محمد قبادلو داد، اما ساعاتی بعد اعلام کرد فرجام‌خواهی محمد قبادلو رد و حکم اعدام او تایید شده است.

وکیل محمد قبادلو پیش از این درباره پرونده او گفته: «برای رفع ابهام پیرامون سلامت روانی محمد قبادلو، نماینده‌ پزشکی قانونی آمد و گفت که وضعیت محمد به حدی نبوده که بحث بیماری روانی‌اش موثر در پرونده باشد. حالا همین پزشک به همراه ۴۹ پزشک و استاد روانشناسی تقاضای بررسی بیشتر را دارند.»

استقبال از درویشی که پس از پنج سال آزاد شد

 

 

 

با تداوم بازداشت هزاران معترض و محکومیت‌های سنگین و طولانی، خانواده‌های زندانیان و فعالان مدنی در برابر زندان‌ها به نمایش همبستگی با هم می‌پردازند.

امروز آزادی عباس دهقان، از دراویش گنابادی، با استقبال جمعیت بزرگی از نزدیکان او، دیگر دراویش و فعالان مدنی همراه شد.

آقای دهقان پنج سال بدون حتی یک روز مرخصی در حبس بود.

او یکی از دراویشی بود که به دنبال سرکوب اعتراضات دراویش به محدودیت‌های رهبر خود، نورعلی تابنده، و حمله ماموران لباس شخصی و نیروی انتظامی، دستگیر شدند. شمار بازداشت‌شدگان آن رویداد حدود ۵۰۰ نفر بود که تقریبا نیمی از آنان احکام زندان گرفتند.

محمد ثلاث، یکی از دراویش بازداشتی بود که برای زیر گرفتن سه مامور مجرم شناخته و سپس اعدام شد. آقای ثلاث نخست در دادگاه به این کار اعتراف کرد، اما کمی بعد گفت اعترافش تحت شکنجه بوده و او راننده اتوبوسی که ماموران را زیر گرفت نبوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.