رفتن به محتوای اصلی

مولوی عبدالحمید : سیاست‌های ۴۴ ساله جواب نداده و باید تغییر کند+ویدئو
21.07.2023 - 13:30

مولوی عبدالحمید بار دیگر بر ضرورت تغییرات سیاسی در ایران تاکید کرد

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه امروز بار دیگر به مشکلات مختلفی که در کشور وجود دارد، اشاره کرد و حل این مشکلات را در تغییر در وضعیت سیاسی جامعه دانست.

او با اشاره به این که همه سیاست‌های داخلی و خارجی نیاز به تغییر دارد، گفت که «سیاست‌های ۴۴ ساله جواب نداده و باید تغییر کند.»

به گفته امام جمعه اهل سنت زاهدان تا زمانی که مسائل سیاسی حل نشود، «بحران اقتصادی» که در کشور وجود دارد حل نخواهد شد.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های امروز همچنین به فرار نخبگان از کشور و مسئله حجاب هم پرداخت. او گفت: «نخبگان بهترین سرمایه ملت ایران هستند که اگر از دست بروند و کشور را ترک کنند، بسیار سخت است.»

امام جمعه اهل سنت در بخش دیگری از صحبت‌های امروز خود در مورد برخورد با زنانی که زیربار حجاب اجباری نمی‌روند گفت که «بخش بزرگی از این زنان اعتقاد به حجاب دارند اما ناراضی هستند و خشم دارند و می‌خواهند با برداشتن حجاب نافرمانی مدنی خود را نشان دهند. این زنان اگر خشم نداشته باشند، حجاب از سر برنمی‌دارند و این مسئله هم سیاسی است.»

او گفت: «اگر می‌خواهیم که حجاب رعایت شود،‌ راهش زندانی کردن،‌ بازداشت و زدن نیست، این جواب نمی‌دهد، اگر جواب بدهد هم موقتی است. ممکن است سرکوبی صورت بگیرد، اما این مسئله اساسی حل نمی‌شود.»

مولوی عبدالحمید همچنین ریشه هم اعتراضاتی را که از سوی صنوف مختلف کشور از جمله بازنشستگان، معلمان و کارگران انجام می‌شود، به مسائل سیاسی در کشور مرتبط دانست و گفت که «باید تغییرات سیاسی در کشور صورت بگیرد.»

همزمان با برگزاری نماز جمعه، سایت حال‌وش که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را گزارش می‌دهد، از اختلال شدید در اینترنت در زمان برگزاری نماز جمعه خبر داد.

امروز همچنین از زاهدان گزارش شده که نمازگزاران بعد از نماز جمعه راهپیمایی سکوت برگزار کردند. اعلام شده که مولوی عبدالحمید به دلیل همزمانی با ماه محرم و عزاداری شیعیان از نمازگزاران خواسته که شعار ندهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

وقتی می گم باقرزاده بی سواد سیاسی است ولی نقش آدم خیلی چیز دان را بازی می کنه…زیاد بی راهه نرفتم :۱- تفاوت است  بین اسلام با فلان  روحانی که صاحب دیدگاه سیاسی است ، بطور مثال مولوی عبدالحمید در انقلاب مهسا امینی و سخنانی که در نماز جمعه های مسجد مکی کرده است ، کاملا و تماما از نگاه یک انسان سکولار به موضوعات اجتماعی و سیاسی برخورد کرده است   و ازانجا که با نگاه باز به پدیده های سیاسی جامعه کنونی برخورد کرده است ، آشکارا نشان داد که انسان دمکراتی است ( سکولار - دمکرات)  در حالی که آیت الله منتظری ویا طالقانی هر چند مقابل دیکتاتوری خمینی و خامنه ای ایستادند؛ هر گز در جایگاه یک سکولار _ دمکرات همچون مولوی عبدالحمید قرار نگرفته اند . ۲- اسلام ، اساسا دمکراتیک نیست و ربطی به سنی و شیعه هم ندارد( تفاوت شیعه و سنی بسیار نا چیزی است)۳- در گذشته یک همکاری و همگامی بین مارکسیست ها  و اسلامیون سیاسی  وجود داشت که با استقرار جمهوری اسلامی و سرکوب بی نهایت شدید مارکسیست ها بدست اخوند های شیعه  این پیوند برای همیشه قطع شد ۴- در حالی که هم اکنون امیر طاهری از قانون اساسی مشروطه مربوط به ۱۰۸ سال پیش دفاع می کند که در آن  از جمله تائید قوانین توسط پنج مجتهد اشکارا صحبت شده است

اسماعیل نوری علا در این خصوص می نویسد : " اما نکته برای من آن است که آقای طاهری در این توصیه اکید به «بازگشت» توجیه عجیبی را بکار برده اند مبنی بر اینکه کسی نباید از بازگشت به قانون اساسی برآمده از انقلاب مشروطه بترسد و در این قانون از وجود روحانیت شیعهء اثنی عشری (که بلافاصله پس از نوشتن متن اول قانون اساسی آن را فشل کرده و، در متممی سخت ارتجاعی، مذهب رسمی اثنی عشری و نظارت روحانیت بر روند قانون گذاری را تثبیت کرده است) نگران باشد. در این راستا ایشان نخست به دو نکتهء قابل اغماض زیر اشاره کرده اند:

- یکی اینکه «در قانون اساسی مشروطه، پادشاه می‌بایستی مذهب جعفری داشته باشد و در ترویج آن بکوشد»

- و دوم هم اینکه «همان قانون به یک گروه پنج نفری از روحانیون حق وتو داده و به عبارت دیگر در اینجا نوعی ولایت فقیه مطرح شده است».

جمعه, 21.07.2023 - 21:06 پیوند ثابت
آقای باقرزاده

اسلام انقلابی همان... سوسیالیسم علمی‌و تخیلی ست...از گفته های.. رفیق گور به گور شده و نوه ای صیغه ای شیخ فضل الله کوری

جمعه, 21.07.2023 - 19:48 پیوند ثابت
آقای باقرزاده

این استعمار
این جامه سیاه معلق را
چگونه پیوندیست
با سرزمین من؟
آن کس که سوگوار کرد خاک مرا
آیا شکست
در رفت و آمد حمل اینهمه تاراج؟

این سرزمین من چه بی‌دریغ بود
که سایه مطبوع خویش را
بر شانه‌های ذوالاکتاف پهن کرد
و باغ‌ها میان عطش سوخت
و از شانه‌ها طناب گذر کرد
این سرزمین من چه بی‌دریغ بود

ثقل زمین کجاست
من در کجای جهان ایستاده‌ام
با باری ز فریاد‌های خفته و خونین
ای سرزمین من!
من در کجای جهان ایستاده‌ام؟

ان الحیاه عقیده والجهاد. سخنم را با گفته‌ای از مولا حسین، شهید بزرگ خلق‌های خاورمیانه آغاز می‌کنم. من که یک مارکسیست لنینیست هستم، برای نخستین بار عدالت اجتماعی را در مکتب اسلام جستم و آنگاه به سوسیالیسم رسیدم.
من در این دادگاه برای جان هیچ کس چانه نمیزنم

جمعه, 21.07.2023 - 19:32 پیوند ثابت
نظرات رسیده

آخه ؛ خل علی باقرزاده که خیلی ادعای سواد سیاسی دارید.؛ فرموده اید«اسلام سنی اساسا خیلی دمکراتیک تر از اسلام شیعی هست.» 1-  ثابت نمایید که اساسا اسلام دمکراایک است 2- جمله شما  این معنی را هم می دهد که انگار  شیعه دمکراتیک است و سنی دمکراتیک  تر است. این را کجای دلمون بگذاریم ؟

جمعه, 21.07.2023 - 18:42 پیوند ثابت
آقای باقرزاده

با این تعریف هایی که از بنده میکنند احساس غرور بهم دست داده ..پیش خودم فکر میکنم الان در نقش شیطان رجیم ۱۲۴ هزار پیامبر صادراتی کیر کردم

جمعه, 21.07.2023 - 17:59 پیوند ثابت
آقای باقرزاده

تفاوت شیعه و سنی
چرا تونس مصر و... به سرنوشت ایران دچار نشدند... چرا؟ من میگم چون مردم مصر و تونس سنی هستن و اسلام سنی اساسا خیلی دمکراتیک تر از اسلام شیعی هست. از نظر تاریخی بخواین نگاه کنین سنی ها اعتقاد دارن به اینکه رهبراز کجا در میاد؟ از توی صندوق رای. ابوبکر از کجا به رهبری انتخاب شد؟ عربها باهاش بیعت کردن. بعدش عمر چه جوری رهبر شد؟ عربها باهاش بیعت کردن. عثمان از کجا رهبر شد؟ عربها باهاش بیعت کردن. یعنی یک چیزی شبیه انتخابات امروزی
حالا از نظر تاریخی رهبر و امام شیعیان از کجا در میاد؟ از تو شکم مامانشون... یعنی اصلا با پست امامت و رهبری به دنیا میومدن. از علی و حسن و حسین تا اون دوازدهمی فراری از تو صندوق رای به عنوان امام دراومدن؟ نه. شما توجه داشته باشید که این سید چلاقعلی که فقط ولی فقیه و نایب امام زمان هست هم همین که از شکم مامانش اومد بیرون شد ولی فقیه و نایب آقا امام زمان و خبرگان 60 سال بعدش فقط کشفش کردن. حتما شما هم شنیدید که سید چلاقعلی همین که از شکم مامانش اومد بیرون داد زد یا علی و از همون وقت معلوم بود که قرار هست بشه رهبر مسلمین جهان. همونطور که گفتم تازه سید چلاقعلی فقط نایب امام هست و معصوم هم نیست.. حالا فکر کنین اون امام ها که معصوم هم بودن از شکم مامان شون که میومدن بیرون چی میگفتن؟ در روایات معتبر هست که امام حسن مجتبی از شکم مامان اش که اومد بیرون از قابله پرسید، صیغه میشی؟ آره خلاصه این فقط در مملکت امام زمان ما هست که رهبر به جای صندوق رای از تو شکم ننه اش میاد بیرون پس خیلی نگران کشورای دیگه نباشیم و اگر میتونیم یک فکری به حال کشور خودمون بکنیم....

جمعه, 21.07.2023 - 16:43 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.