رفتن به محتوای اصلی

مکرون : می‌دانیم که توافق‌ ها با ایران می‌توانند شکننده باشند
29.08.2023 - 22:13

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه ضمن استقبال از «پیشرفت‌های هفته‌های اخیر» در مذاکرات با جمهوری اسلامی، گفت: «با توجه به تجربه‌ گذشته، نمی‌توانم با اشتیاق زیاد از آنها استقبال کنم.»

رییس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه ششم شهریور در جمع سفیران این کشور درباره پرونده ایران گفت: «می‌دانیم که توافق‌ها می‌توانند شکننده باشند و گاهی کسانی که آن‌ها را منعقد می‌کنند آن‌ها را محکوم می‌کنند و کسانی که آن را امضا می‌کنند به آن احترام نمی‌گذارند.»

مکرون افزود که چنین تجربه‌هایی موجب شده است فرانسه در زمینه توافق‌ها با جمهوری اسلامی با احتیاط برخورد کند.

جمهوری اسلامی به تازگی توانسته در توافقی با آمریکا در قبال آزاد کردن برخی زندانیان آمریکایی که پیش از این آنان را گروگان‌ گرفته است، مقداری از پول‌های بلوکه‌شده خود را به صورت مشروط آزادسازی کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت که مکرون در سخنانش علاوه بر موضوع پیشرفت احتمالی در پرونده هسته‌ای ایران، در مورد ادغام مجدد سوریه در نهادهای منطقه‌ای نیز بسیار محتاط بود.

او گفت که هر گونه ادغام مجدد سوریه در نهادهای منطقه‌ای باید شامل افزایش همکاری در مبارزه با سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی باشد و با روندی سیاسی همراه شود که به پناهجویان سوری اجازه دهد تا با تضمین‌هایی به کشورشان بازگردند.

از سوی دیگر اما فرانسه و عراق، از برگزارکنندگان کنفرانس منطقه‌ای و امنیتی بغداد هم‌زمان اعلام کردند سومین دوره این کنفرانس که جمهوری اسلامی هم در آن حضور دارد، در پایان ماه نوامبر امسال (پاییز) در پایتخت عراق برگزار خواهد شد.

امانوئل مکرون گفت: «ما باید به مشارکت در عملیات علیه تروریسم در منطقه عراق و سوریه ادامه دهیم و کارهایی را که در سال‌های اخیر برای ثبات سیاسی و نظامی در سراسر منطقه انجام داده‌ایم، تقویت کنیم.»

مکرون که در دو سال گذشته در عراق و اردن در این کنفرانس شرکت کرده است، افزود که سومین کنفرانس بغداد با هدف «تثبیت یک دستور کار منطقه‌ای در حمایت از حاکمیت عراق» برگزار می‌شود.

هم‌زمان مقام‌های عراقی نیز اعلام کردند کنفرانس امسال بغداد «برای یکپارچگی اقتصادی و ثبات منطقه‌ای» در پایان نوامبر برگزار خواهد شد.

در بیانیه‌ای که از سوی دولت عراق منتشر شد آمده است: «این کنفرانس نقطه شروع پروژه‌های بزرگ مربوط به عراق و منطقه خواهد بود و به تقویت روابط قوی بین کشورهای منطقه و همچنین ثبات منطقه‌ای و توسعه اقتصادی مطلوب کمک خواهد کرد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ازیز دادیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.